• 0

Uitbetaald worden dmv een credit factuur. Hoe te boeken en hoe te nummeren.

Hallo,

We zijn hier begonnen met een bedrijf in een franchise formule. We krijgen wekelijks door een servicekantoor uitbetaald in de vorm van een credit-factuur. (we geven wel zelf de klant facturen in het systeem in, maar het service kantoor zorgt dus voor de afhandeling, inning, etc etc en verrekening van de franchisekosten) Deze wekelijkse credit factuur is geaggregeerd vwb de posten. DWZ de die week 'verdiende' bedragen bij verschillende klanten (het gaat hier om uitzendkrachten, gedetacheerden etc) worden in één post samengevoegd op de credit-factuur.

De miljoen euro vraag: Hoe boek ik deze credit factuur in als ik daar dus geen corresponderende verkoopfacturen bij heb (die zijn immers bruto en dus inclusief alle nog te verrekenen kosten) én......deze creditfacturen hebben een eigen -niet uit mijn boekhouding komende- nummering die ook niet netjes oploopt !

Ik hoor het graag !!!

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Elke vraag heeft meerdere antwoorden en is ook afhankelijk van bv de mogelijkheden van je pakket.

Of ik je vraag precies goed begrijp, dat weet ik niet maar volgens mij komt het neer op de volgende vergelijkbare situatie.

Een fastfoodzaak werkt met Thuisbezorgd, waarbij klanten online kunnen bestellen. De betaling kan online geschieden (via Thuisbezorgd) of contant (bij de bezorger). Hoe ga je hier mee om?

Alle bestellingen worden aangeslagen op de kassa van de fastfoodzaak. Op de omzetgroepen / artikelen die de kassa heeft. Aan het eind van de dag wordt de omzet opgeschreven / ingevoerd en als uitgave worden geboekt de contante ontvangsten, de pinontvangsten en de online betalingen (tussenrekening thuisbezorgd).

Thuisbezorgd stuurt een inkoopfactuur met de kosten. Er wordt aangegeven hoeveel er door Thuisbezorgd is ontvangen en het verschil wordt uitbetaald.

Wij boeken deze factuur in en boeken een tweede factuurregel (minus bedrag) met de ontvangsten (tussenrekening Thuisbezorgd). Per saldo komt er dan dus een creditbedrag uit. Deze komt overeen met de bankontvangst en de tussenrekening Thuisbezorgd wordt ook gechecked.

Dit dus als het mogelijk is om via de inkoopboek op een balansrekening een minbedrag in te vullen.

Anders zou je gewoon de kosten alleen boeken en de bankontvangst splitsen (inkoopfactuur en saldo rekening thuisbezorgd).

Nu jouw situatie

Begrijp ik het goed dat je net als bovenstaande situatie de verkoop reeds hebt geboekt?

Dan dien je dus alleen de kosten te boeken en de bankontvangst te splitsen en een betaling van de inkoopfactuur en 1 of meerdere ontvangsten van verkoopfacturen.

Ik hoop dat het duidelijk is en overeenkomt met jouw situatie.

PS als je aangeeft met welk pakket je werkt kan er vast wel iemand aangeven hoe het daarin werkt.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar