• 0

Basisvragen over de balans

Als ondernemer die weinig kaas heeft gegeten van een balans, heb ik – als ik zo vrij mag zijn – wat basisvragen. Als ik iets zeg wat niet klopt, hoor ik ’t wel :).

 

Je hebt Activa en Passiva. Debet is gemakshalve inwisselbaar met ‘activa’ en Credit met ‘passiva’.

 

Activa (debet)

Geheel aan bezittingen, uitgedrukt in geld.

 

Ook wel: ‘geld gaat weg’ > bijvoorbeeld naar je zakelijke bankrekening of door een aankoop van bloemen door een bloemenzaak voor verkoop.

 

Passiva (credit)

Hoe de bezittingen zijn gefinancierd.

 

Ook wel: ‘geld komt binnen’ > bijvoorbeeld door een privéstorting (geld privérekening gaat naar zakelijke rekening) of door het afsluiten van een lening.

 

Voorbeelden van posten

Enkele voorbeelden van posten:

 

Activa (debet)

Banktegoeden

Openstaande vorderingen (op debiteuren)

 

Passiva (credit)

Eigen vermogen (bv. uit privéstorting)

Schulden (bv. uit lening of nog af te dragen BTW)

 

Balans is in evenwicht

Alles wat je bezit, moet op een bepaalde manier gefinancierd zijn. Vandaar dat een kloppende balans altijd in evenwicht is.

 

Vragen over eigen balans in dit kader

Inmiddels gebruik ik een boekhoudprogramma en over de huidige balans heb ik een aantal vragen.

 

De balans ziet er wat betreft de BTW als volgt uit:

 

CODE.............REKENING......................DEBET.............CREDIT

1800................BTW Voorbelasting.........363,04...............-

1830................BTW Afdrachten..............-........................172,00

1840................BTW Te betalen...............66,00................-

 

Nr 1. = totaal betaalde BTW als voorbelasting vanaf begin administratie

Nr 2. = BTW-aangifte over 1e kwartaal 2014 (nog terug te ontvangen)

Nr 3. = zie hieronder;

 

JOURAAL........OMSCHRIJVING.............................DEBET...........CREDIT

Zakelijke rek.....Teruggaaf BTW 2013 4e kwart......-......................106,00

Memoriaal........BTW-aangifte 1e kwartaal 2014.....172,00.............-

----------------------------------------------------------------------------------------------

1840 BTW Te betalen.............................................172,00.............106,00

.............................................................Totaal:.........66,00...............-

 

Vragen:

1. Waarom staat het totaalbedrag aan voorbelasting onder debet? Dit is weliswaar een ‘BTW-vordering’, maar in februari heb ik daarvan al een deel ontvangen (teruggaaf over 4e kwartaal 2013). Dus de openstaande vordering zou dan toch lager moeten zijn?

 

2. Waarom staat er 172,- euro credit onder BTW afdrachten? Ik hoef niks af te dragen, er is geen omzet. Dit is de BTW-voorbelasting over het 1e kwartaal van 2014, die nog niet ontvangen is – dus een BTW-vordering over het 1e kwartaal van 2014. Het is dus geen schuld, en het is ook geen eigen vermogen-post mijns inziens.

 

3. Het onderdeel BTW te betalen; debet 66,- euro begrijp ik helemaal niet :).

 

De inkoopfacturen met BTW zijn juist ingeboekt en de BTW-terrugave van het 2013 4e kwartaal heb ik juist geboekt als BTW teruggaaf. Doet het programma iets verkeerd of snap ik het zelf gewoon niet?

 

Met dankbare groet voor een eventuele reactie,

Tommy the cat

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Volgens mij sla je een paar stappen over. Stel je voor op 31-12-2013 vind je het volgende in je administratie:

 

grootboek omschrijving debet credit
1800 voorbelasting € 300
1830 te betalen BTW € 150

 

dan ja je op 31-12-2013 boeken via het memoriaal:

grootboek omschrijving debet credit
aan 1800 voorbelasting € 300
1840 te betalen BTW € 300
1830 BTW afdrachten € 150
aan 1840 te betalen BTW € 150

 

Dus op 01-01-2014 zijn 1800 en 1830 leeggeboekt en staat op 1840 (€ 300,00 -/- € 150,00 =) € 150,00 te ontvangen (debet).

Als in februari de Belastingdienst het bedrag uitbetaalt boek je:

grootboek omschrijving debet credit
1100 bank € 150
aan 1840 te betalen BTW € 150

 

1840 is dus weer leeg en de bank is met € 150,00 toegenomen.

 

Op 31 maart 2014 ga je weer boeken, maak je weer 1800 en 1830 leeg en het te betalen of te ontvangen bedrag boek je week op 1840. De betaling of ontvangst boek je weer tegen 1840 waardoor deze weer op nul komt. Zo boek je steeds de BTW weg en lopen de rekeningen steeds leeg.

 

Zoals gezegd, ik vermoed dat je een paar stapjes overslaat ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.