• 0

Belastingcontrole en boekhouding klopt niet

Hallo allemaal,

 

Na een weekend googlen en zoeken heb ik me maar aangemeld en wil ik mijn verhaal doen op dit forum.

Afgelopen vrijdag is er een inspecteur langs geweest om een boekencontrole over de administratie van mijn bedrijf te doen.

 

Het werd een groot drama met als gevolg dat hij waarschijnlijk de administratie laat verwerpen over het jaar 2012.

Hij vertelde me dat dit als gevolg was dat ik een schatting kreeg en maar moest beweren dat het niet zo is..

De inspecteur gaf oa dat het niet te achterhalen was wat mijn omzet is geweest en wat nou de inkopen waren geweest.

Dit is niet of verkeerd ingeboekt.

 

Nou komt het. Ik had mijn administratie dus uitbesteed aan een kantoor! Deze man doet al jaren mijn administratie. Ik betaal in verhouding met andere kantoren erg weinig en dat vond ik altijd wel aantrekkelijk. Nu blijkt dus wel waarom!

 

Ik heb gisteren contact gehad met dit bedrijf. Hij wist van niks, en zei dat hij zijn best had gedaan. Oplossen wil hij niet. Dan had ik maar een accountant moeten nemen!

Voor de prijs die ik hem betaalde kon ik ook niet anders verwachten gaf hij aan.

 

Lekker dus! Aan deze gast heb ik dus nu niks meer!

 

Nu de vraag, wat te doen! Natuurlijk staat er al van alles over geschreven, oa; je bent zelf verantwoordelijk voor je administratie en aangiftes.

Kan ik hem niet aanklagen en hem de aanslag laten betalen. Hij maakt toch de fout!

Is het een idee om een advocaat erbij te halen?

 

Geeft de belasting je nog de kans om het te herstellen?

 

Ik hoor graag van een van jullie

 

Groetjes Paula

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lees hier meer over verantwoordelijkheid afschuiven.

 

Eerst wat vragen:

- Waarom kon de inspecteur je omzet en inkoop niet nagaan?

- Waarom wist je boekhouder van niets? Heb je die niet bij de boekencontrole betrokken?

- Dit ging over 2012. Heb je zelf nooit je btw-aangiften en je jaarcijfers bekeken?

 

De fiscus maakt nu een schatting. Het is aan jou om deze met de correcte cijfers te weerleggen. Klinkt als een kans nietwaar?

 

Nb. Als je boekhouding 2012 niet deugt zal de aangifte 2013 ook wel een bende zijn. Is die al ingediend?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste mmint,

Bedankt voor je antwoord.

 

Dit topic had ik al gelezen. Ik gaf ook al aan er het eea over gelezen te hebben. Ik lees alleen niet het percentage van slagen bij een eventuele aanklacht. En heeft het zin om er een advocaat na te laten kijken.

 

De inspecteur had het over dat er ipv factuurstelsel de inkomsten via kasstelsel zijn geboekt. Op zich nog geen ramp, maar......

Hij wou daarom weten of ik alle facturen kon laten zien. Deze liet ik hem zien.

Dit klopte volgens hem niet. Er ontbraken veel factuurnummers en dat mag niet. Op het bankafschrift stonden bedragen van inkomsten die niet terugkwamen op mijn rekening omzet.

 

Van de inkoop ontbraken facturen. Hier was gewoon wat op ingeboekt.

 

Over de controle heb ik hem de benodigde stukken gevraagd. Deze kreeg ik via de mail.

 

Btw aangiftes heb ik nooit ingezien. Via de mail kreeg ik steeds de uitslag.

De jaarrekening zag ik wel in. De winst was voor mij alleen interessant.

 

2013 moet nog ingediend worden. Dat ga ik dus niet door hem laten doen!!!!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe komt het dat factuurnummers ontbreken? heb je soms niet betaalde facturen van retouren gewoon verwijderd? En heb je alle administratie die je bij dat kantoor gebracht hebt terug gekregen?

 

En waar zijn de ontbrekende inkoopfacturen? Weggegooid? Je zal ze wel ontvangen hebben anders kan je ze niet betalen. Zijn de bedragen op de inkoop geboekt naar aanleiding van bedragen die via bankrekeningen terug te vinden zijn? Wellicht kan je bij je leveranciers een kopie opvragen.

 

Je geeft aan dat jouw boekhouder er een potje van gemaakt heeft maar hoe heb je het zelf aangeleverd? en belangrijker teruggekregen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Kun je je belastingaanslag door je oude boekhouder laten betalen? Ik zou haast willen zeggen, wat denk je zelf. De hoogte van de belastingaanslag is niet aan hem te wijten. Wat wel aan hem te wijten is, is dat de eerdere aanslagen onjuist waren. Lijd jij daardoor schade? Wellicht.

Hoeveel gaat het jou kosten om een correcte aangifte in te laten dienen? Stel nu dat dat 1500,- is. (ik roep even wat). Stel nu dat je, als je direct naar een boekhouder van acceptabele kwaliteit was gegaan, dit voor 1.000,- had kunnen laten doen. Dan kun je wellicht spreken van een schadepost van 500,-. En daarnaast natuurlijk het bedrag wat je aan je oude boekhouder hebt betaald.

 

 

Is het mogelijk om het bedrag dat je aan je oude boekhouder hebt betaald terug te vorderen? Je geeft aan dat je al diverse topics hierover gelezen hebt, ik wil je daarom aanmoedigen om meer gerichte vragen te stellen. Ik geef er alvast eentje terug: waar betaalde je die man voor? Wat was de afspraak? En in hoeverre is hij die afspraak niet nagekomen?

 

 

Dat over het verleden. De toekomst is vele malen interessanter.

- heeft je oude boekhouder nog mappen van jou staan? Zoja, ga die als de wiedeweerga ophalen, om te voorkomen dat hij ze straks niet terug wil geven voordat jij nog even een dikke slotfactuur betaalt.

- zijn er nog facturen van je oude boekhouder die je nog moet betalen? Laat hem zo snel mogelijk weten dat je de facturen betwist wegens de abonimabele kwaliteit van het geleverde werk en per omgaande een creditfactuur verwacht. Of betaal ze gewoon, dat mag natuurlijk ook.

- zoek als de donder een degelijke boekhouder/belastingadviseur, en speel open kaart. Zeg dat de administratie waarschijnlijk verworpen gaat worden en dus over moet en correct moet, nu in één keer.

 

Je schrijft dat de inspecteur "de administratie waarschijnlijk laat verwerpen." Ik begrijp daaruit dat de administratie nog niet verworpen is. Ik neem maar even aan dat er over 2012 nog géén definitieve aanslag is opgelegd. Is dat zo? In dat geval kun je nog een nieuwe aangifte indienen. Op het moment dat je te maken hebt met een verworpen administratie, heb je te maken met een zogeheten 'omgekeerde bewijslast'. In normaal Nederlands: je staat met 1-0 achter in de discussie.

Tip: neem contact op met de inspecteur, geef aan dat je je de pleuris bent geschrokken en dat je de boel zo snel mogelijk wil herstellen. Kan hij je een redelijke termijn geven (zes weken?) om een nieuwe, juiste aangifte in te dienen?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Aan de voorgaande reacties heb ik weinig toe te voegen. Wel heb ik wat tips voor de toekomst (incl. 2013):

1. Ik vind dat iedere ondernemer over bepaalde basisvaardigheden moet beschikken. Als ondernemer moet je niet alleen in de winst geïnteresseerd zijn, maar juist ook in hetgeen je winst bepaalt, nl. omzet en kosten.

2. Zorg dat je beschikt over het resultaat van uitbesteed werk. Laat je iemand anders je aangiftes doen, dan moet jij daar toch minimaal kopieën van krijgen. De IB-aangifte zou ik zelf nooit ongezien laten indienen.

3. Zorg als opdrachtgever dat je in staat bent werk van uitvoerenden te controlereren. Inzake je boekhouder vind ik dat je minimaal moet kunnen controleren of je boekhouding en aangiftes kloppen. Een vrij simpele basiscontrole is kijken of de omzet volgens de BTW-aangiftes overeenkomt met die van je jaarrekening en kijken of je kas/banksaldi kloppen met de feiten.

4. Zorg dat je je zaakjes voor elkaar hebt. Zoals al genoemd ben jij zelf eindverantwoordelijk. Ontbrekende facturen zijn jouw eigen verdienste.

 

Tenslotte mbt. je schadeverhaal-vraag: dit lijkt mij nu niet de eerste prioriteit. Zorg eerst maar dat je boekhouding en aangiftes in orde zijn. Voordat je schade kunt verhalen moet je sowiso eerst weten waar je zelf gaten hebt laten vallen en hoe hoog de schade door derden is. Zover ben je nog lang niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 289 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.