Jorg_24 Geplaatst: 5 mei 2014 Jorg_24 6 0 Geplaatst: 5 mei 2014 Beste ondernemers, Na positieve ervaringen met een oproepje hier afgelopen november/december, probeer ik het nog een keer. Voor een artikel (in de personal finance hoek) in NRC Handelsblad ben ik op zoek naar 2/3 erven van familiebedrijven. Aangezien er vorige week enige consternatie ontstond rondom het aanpassen van de regels rondom erfbelasting, schrijf ik nu een artikel hoe het erven van familiebedrijven in zijn werk gaat: hoe ingewikkeld is het voor nabestaanden? Lopen ze persoonlijk risico wanneer ze een familiebedrijf overnemen en wat als je het bedrijf eigenlijk niet wil erven, kun je je dan laten uitkopen? En wat betekent dat voor de continuïteit van het familiebedrijf? Concreet ben ik op zoek naar 2/3 erven van familiebedrijven: - Dat kunnen mensen zijn die recentelijk een familiebedrijf hebben geërfd - Dat kunnen echter ook mensen zijn die binnenkort gaan erven (en dan mag het ook gaan om een schenking: een vader of moeder schenkt bij leven het familiebedrijf al aan (een van de) kinderen. Dit kan sinds 2010, wanneer aan een aantal voorwaarden wordt voldaan (zo moet het kind minimaal 3 jaar in het bedrijf actief zijn). - Iemand die ervoor heeft gekozen het familiebedrijf bij overlijden van de ouders bewust niet over te nemen. Uiteindelijk worden de ervaringen gebruikt in een lopend verhaal (het zijn geen losse portretten) waarbij ook een of twee notarissen/accountants aan het woord komen. Lengte is ca. 1000 woorden (maar dit aantal is variabel). Mocht je iemand kennen of je direct aangesproken voelen, dan kun je me hier een bericht sturen of mailen naar info@jorgleijten.nl. Ook als je nog vragen hebt, of zaken zijn niet duidelijk, dan kun je me via deze wegen benaderen. Hartelijk dank alvast voor het lezen van deze oproep en eventuele reacties. Met vriendelijke groet, Jorg Leijten Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45806-nrc-handelsblad-zoekt-erven-van-familiebedrijven/ Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten