• 0

ondernemen in het basisonderwijs

Leden,

 

een "hot" item is momenteel weer het ondernemen in het basisonderwijs.

Het MKB is brabant is hier erg goed mee bezig, zij hebben een mooi programma ontwikkeld, waarbij bedrijven zich zelfs verbinden aan basisscholen.

 

Nu hebben wij van meSIFE een soort van zelfde programma gekregen van SIFE USA. Wij twijfelen nog of wij dit programma gaan inzetten of niet.

 

Daarom de vraag:

 

Vanaf welke leeftijd vinden jullie het "etisch" verantwoord om kinderen hiermee te confronteren en zal het daadwerkelijk een meerwaarde opleveren?

Uw werk, ons werk!

Arend Hofsink namens:

www.avedis.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoeveel kinderen hebben als kleintje niet een winkeltje gehad ?

Hier zie je de handelsgeest bij sommige kinderen al boven komen.

 

Bij scholen die openstaan voor andere onderwijs methoden heeft het zeker zin b.v Jenaplan.

Bij ons op het dorp is een kleine basisschool waar men een aantal methodes heeft gebundeld tot een nieuwe mix, op deze school zou het zeker zijn vruchten af kunnen werpen. Kinderen worden heel bewust vroeg betrokken bij allerlei thema's en doen hier ook echt iets mee.

Link naar reactie
  • 0

Vanaf 4 jaar, je kan niet vroeg genoeg beginnen. :D

 

Er was een dergelijk initiatief van Michiel Westermann, gericht op de lagere school, genaamd bizkids of zo. Het was erg leuk, de kids kregen ook een beetje door waar papa de hele dag mee bezig is.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

als ik naar de ontwikkeling van mijn dochters kijk (9, 11 en 13 jaar) en hoe ze met enige relativering en afstand naar ondernemen kunnen kijken, lijkt mij een leeftijd vanaf 10 jaar een goede. In schooltermen vertaald: vanaf groep 7.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat vanaf 10 jaar realistisch is, (groep 7 en 8)

 

Maar ik vind wel dat ze een onderneming moeten runnen waar de nog jongere van hun school de klanten zouden kunnen zijn:-)

 

Ik heb hier bijvoorbeeld een concept liggen voor het uitzetten van speurtochten. Groep 7/8 zetten dan een speurtocht uit die de jongere(groep 4/5) al of niet onder begeleiding moeten volgen. Als alle vragen goed beantwoord zijn kunnen ze een prijsje winnen die weer bij het MKB is geregeld. De gestelde vragen kunnen over winkeltjes uit het dorp zijn. Kan ook in het bos of kinderboerderij gehouden worden.

 

Idee is dat we een website opzetten die de kinderen helpt met het uitzetten van de speurtocht. Eenmaal alle vragen en plaatjes ingevuld hoeven ze maar op een knop te drukken en er wordt een speurtocht uitgeprint. Voor deelname kan men dan eventueel een bedrag vragen.

 

Ook het inrichten/beheren van een webwinkeltje is een leuk concept. Allerlei spulletjes worden dan verkocht, omzet gaat naar 555:-)

 

concept kan redelijk eenvoudig gebouwd worden in het open source programma www.moodle.org. Heeft de school gelijk een mooi frame om de rest van de school gebruertenssen in op te zetten, schoolkrant bijvoorbeeld.)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Kinderen vroeg leren ondernemen/hun handelsgeest ontwikkelen. Waarom? Om zo een voorsprong te krijgen en meer ondernemers op te gaan leiden? Uit andere topics is gebleken dat ondernemen niet te leren is, je hebt de juiste geest of je hebt hem niet. Of is het jullie meer bedoeld om kinderen bewust te maken van de mogelijkheid tot ondernemen en te zorgen dat ze niet blijven steken in het kader loondienst?

 

Zelf kom ik van een school waar ik de eerste jaren maar met beperkt aantal KRIJTJES (vetkrijtjes, niks stiften) mocht tekenen, dus op dat gebied heb ik niet veel ervaring (ja lach maar Nils ;)).

Link naar reactie
  • 0

Kinderen vroeg leren ondernemen/hun handelsgeest ontwikkelen. Waarom? Om zo een voorsprong te krijgen en meer ondernemers op te gaan leiden? Uit andere topics is gebleken dat ondernemen niet te leren is, je hebt de juiste geest of je hebt hem niet. Of is het jullie meer bedoeld om kinderen bewust te maken van de mogelijkheid tot ondernemen en te zorgen dat ze niet blijven steken in het kader loondienst?

 

Zelf kom ik van een school waar ik de eerste jaren maar met beperkt aantal KRIJTJES (vetkrijtjes, niks stiften) mocht tekenen, dus op dat gebied heb ik niet veel ervaring (ja lach maar Nils ;)).

 

Dat ondernemen niet aan te leren is, ben ik het niet helemaal mee eens.

Een ondernemer kan een persoon zijn die een voorkeur heeft voor een bepaald gedrag. Je kunt maar zo vroeg mogelijk bewust worden wat die voorkeuren zijn. Met kleine ondernemers lessen kun je daar achter komen, maar kan ook met andere spelletjes gerealiseerd worden. Het hele ondernemen op de school zelf mag geen doel op zich worden. Doel is om kinderen meer over hun zelf en anderen te weten te komen, met name wanneer opeens geld een rol begint te spelen.

 

Hoe je het wend of keert, het ziet er naar uit dat een ieder over 10 jaar in bepaalde mate gewoon ondernemer is. Of je nou een baan hebt of niet.

Wat dat aan gaat kun je maar zo vroeg mogelijk leren wat het inhoud:-)

 

Perry

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Basisschool lijkt me de ideale lemonade-stand leeftijd eigenlijk. Nu is het klimaat in nederland daar meestal niet zo geschikt voor, maarja, warme soepjes verkopen is eigenlijk net zoiets, of niet?

 

Ondernemen op grotere schaal lijkt me toch wat lastig, maar een beetje handelsgeest kweken moet ook op jonge leeftijd best lukken lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

En hoe te denken over totale lesprojecten. Van groep 3 t/m groep 8?

Waarin het project elk jaar weer een kwartaal terugkomt?

 

Door het project zal het kind zich weer enige competenties verwerven.

Welke?

 

Hoe is er een meerwaarde te halen?

 

jelmerdejong op 10 januari 2005, 16:44

Kinderen vroeg leren ondernemen/hun handelsgeest ontwikkelen. Waarom? Om zo een voorsprong te krijgen en meer ondernemers op te gaan leiden? Uit andere topics is gebleken dat ondernemen niet te leren is, je hebt de juiste geest of je hebt hem niet. Of is het jullie meer bedoeld om kinderen bewust te maken van de mogelijkheid tot ondernemen en te zorgen dat ze niet blijven steken in het kader loondienst?

 

handelsgeest is dus geen comptetentie... of wel?

Uw werk, ons werk!

Arend Hofsink namens:

www.avedis.nl

Link naar reactie
  • 0

En hoe te denken over totale lesprojecten. Van groep 3 t/m groep 8?

Waarin het project elk jaar weer een kwartaal terugkomt?

 

Door het project zal het kind zich weer enige competenties verwerven.

Welke?

 

Hoe is er een meerwaarde te halen?

 

jelmerdejong op 10 januari 2005, 16:44

Kinderen vroeg leren ondernemen/hun handelsgeest ontwikkelen. Waarom? Om zo een voorsprong te krijgen en meer ondernemers op te gaan leiden? Uit andere topics is gebleken dat ondernemen niet te leren is, je hebt de juiste geest of je hebt hem niet. Of is het jullie meer bedoeld om kinderen bewust te maken van de mogelijkheid tot ondernemen en te zorgen dat ze niet blijven steken in het kader loondienst?

 

handelsgeest is dus geen comptetentie... of wel?

 

Ondernemen en handelen is iets wat ieder mens in meer of mindere mate heeft.

Kinderen zijn nog volop in de ontwikkeling, hoe eerder bepaalde eigenschappen gestimuleerd worden, hoe verder deze zich ontwikkelen.

Je kunt het zien als een bepaald bandbreedte, kinderen die wel de stimulans krijgen zullen meer naar hun persoonlijke grens ontwikkelen, dan kinderen die op dat specifieke gebied geen enkele prikkel krijgen.

 

Het feit dat op latere leeftijd mensen graag hun grenzen willen verkennen op allerlei gebied geeft eigenlijk aan dat deze eigenschappen als kind dus nooit een prikkel gehad hebben, of erger, de grond in getrapt zijn.

 

Gezien de insteek van jou Jelmer, lijkt het mij slim om eens met wat goede pedagogen te gaan praten, die kunnen waarschijnlijk beter onder woorden brengen wat voor ouders onzichtbaar aanwezig is.

Link naar reactie
  • 0

Bizworld ken ik niet, maar als ik dat zo lees heeft het wel een goede insteek (niet teveel willen bereiken, limonadestand gehalte).

Echter mijn ervaring met Stichting Jong Ondernemen is niet bepaald goed. Het is bedoelt voor 1e jaars studenten, maar na wat ik heb gezien kunnen ze het net zo goed in het voortgezet onderwijs gaan doen (1e klas Mavo/Havo/Vwo oid) om de kwaliteit dan even hoog zou zijn.

 

Zal eens gaan praten met wat pedagogen en 'vrije opvoeders' in mijn omgeving én kijken hoe Steiner er over denkt natuurlijk, Merkava ;)

Link naar reactie
  • 0

Las vandaag in de krant dat de ministeries van EZ en OC&W Stichting Nieuw Ondernemen nieuw leven in gaan blazen. Jo moet zich verbreden en zo. Toch wel fijn als je onder de vleugels van VNO-NCW valt. Het is een zeer krachtge lobbyclub. :-\

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Vandaag maar eens gebeld met Bizworld. Blijkt opgegaan in Jo. Die dan maar gebeld. RMFW (reed my f*cking website). Brrr. Geld maakt meer kapot dan je lief is.

 

Anyway's: Wie heeft er goede ideeën voor het stimuleren van "ondernemerszin"? Ik heb zin in actie. Leuke dingen doen met jonge mensen. Het valt mij op dat er geen enkel initiatief zich richt op Havo/VWO. Zitten daar geen aspirant ondernemers dan? Of is men bang dat de kids na de middelbare school een bedrijf beginnen en zodoende ontsnappen aan de academische misvorming?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Anyway's: Wie heeft er goede ideeën voor het stimuleren van "ondernemerszin"? Ik heb zin in actie. Leuke dingen doen met jonge mensen.

 

In mijn databaseje staat wel een leuk idee, hoeft niet te veel te kosten.

Jammer dat je 18 januari in Den Haag bent.

 

tell me more ...

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nils,

 

ook bij SIFE zijn er verschillende ideeën over die doelgroep.

Ik geloof dat je ook betrokken bent bij de Hogeschool InHolland Diemen?

 

Ook zij werken met het SIFE-principe, misschien leuk om eens een brainstorm-middag over te houden.

We zijn nu ook bezig met een video waarin mbo-studenten de manier van handelen in Nederland uitleggen en tijdens een video-conferentie met College of the Ozarks (die een soortgelijke video maken over het handelen in Amerika) zal hierover gedicussieerd worden.

 

Ook in Drenthe zijn genoeg plannen ;)

 

 

Uw werk, ons werk!

Arend Hofsink namens:

www.avedis.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nils,

 

ook bij SIFE zijn er verschillende ideeën over die doelgroep.

Ik geloof dat je ook betrokken bent bij de Hogeschool InHolland Diemen?

 

Ook zij werken met het SIFE-principe, misschien leuk om eens een brainstorm-middag over te houden.

We zijn nu ook bezig met een video waarin mbo-studenten de manier van handelen in Nederland uitleggen en tijdens een video-conferentie met College of the Ozarks (die een soortgelijke video maken over het handelen in Amerika) zal hierover gedicussieerd worden.

 

Ook in Drenthe zijn genoeg plannen ;)

 

 

 

Hoe sluit dat aan bij ondernemerszin programma's in het basis en voortgezet onderwijs?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bij dergelijke projecten wordt ook uitleg gegeven hoe SIFE hier eenrol in speelt. Projecten als het koekjesspel (zelf ingrediënten kopen e.d. en dan verkopen) zijn hier een goed voorbeeld van.

 

SIFE wil ondernemerschap in alle lagen van de bevolking realiseren. Het koekjesspel is bijvoorbeeld ook heel geschikt om eens bij cliënten van een zorginstelling uit te proberen.

 

Er zijn bij de Wereldkampioenschappen van afgelopen jaar heel veel projecten van andere landen voorbij gekomen, waarbij alle nadruk op kinderen werd gelegd.

 

In Amerika is er zelfs een speciale radiozender voor ingeruimd, waar kinderen een vragenuurtje hebben over bedrijfsethiek (je begrijpt de achterliggende gedachte)

 

Die presentatie is trouwens terug te vinden op:

http://www.sife.org/world_cup/presentation_videos.asp

 

Graag je mening naar aanleiding van die presentatie.

Uw werk, ons werk!

Arend Hofsink namens:

www.avedis.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Je start in het basisonderwijs natuurlijk niet met boekhouden en business-plannen. Maar kinderen beginnen al heel jong te handelen. Knikkers, stickers, snoep: alles kan geruild worden. Ruil is het fundament van handel, en daar kan je spelenderwijs mee vertrouwd raken.

 

Een school kan ook een systeem opzetten waardoor kinderen betrokken raken bij ondernemen ten bate van de school. We sturen jonge kinderen op pad om kinderpostzegel te verkopen, en menig school organiseert rommelmarkten en bazars. Waarom geen schoolwinkeltje opgezet? Of een ruilmarkt voor speelgoed, kleding en rolschaatsen? Desnoods met eigen schoolgeld. Dat laatste kan ook gebruikt worden voor 'wenselijke' bestedingen. Gezond snoep, boeken, tekenspullen, enz.

 

Ondernemen in het onderwijs hoeft helemaal niet gericht te zijn op de verfoeilijke aspecten van ondernemen. Ik wil van mijn zes-jarige geen winstbeluste investeerder maken, maar iemand die snapt dat geld niet aan bomen groeit en dat je iets moet doen voor een beloning. Onder de noemer ondernemen kun je ook aandacht besteden aan maken. Als wij een uitstapje maken, bakken we eerst chocoladekoekjes die veel beter smaken dan alle snacks die onderweg te koop zijn. Nodig een banketbakker uit! Er zijn vast ouders die iets kunnen demonstreren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad TwaLevel, misschien zijn die Amerikanen wel heel erg optimistisch over de manier van (stimu)leren van ondernemerschap.

 

Aan de andere kant is het misschien ook wel weer de manier voor NL, om het allemaal rigoreus om te gooien. Eigenlijk is dat toch wat het de verschillende ministeries willen.

 

Aan Nils wil ik vragen om zijn reactie, naar aanleiding van de genoemde presentatie.

Uw werk, ons werk!

Arend Hofsink namens:

www.avedis.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

Een school kan ook een systeem opzetten waardoor kinderen betrokken raken bij ondernemen ten bate van de school. We sturen jonge kinderen op pad om kinderpostzegel te verkopen, en menig school organiseert rommelmarkten en bazars. Waarom geen schoolwinkeltje opgezet? Of een ruilmarkt voor speelgoed, kleding en rolschaatsen? Desnoods met eigen schoolgeld. Dat laatste kan ook gebruikt worden voor 'wenselijke' bestedingen. Gezond snoep, boeken, tekenspullen, enz.

...

Er zijn vast ouders die iets kunnen demonstreren.

 

Eén van de balangrijkste redenen dat dit (te) weinig op scholen gebeurt zou kunnen zijn dat de mensen die bepalen wat de kinderen leren (meestal de docenten) zelf weinig met ondernemen te maken hebben. De kans dat een docent hier zelf actief inzet zal tonen is niet zo groot, denk ik. Wanneer zal een docent de banketbakker vragen iets te vertellen? Waarschijnlijk alleen als het onderwerp voeding/voedsel behandeld wordt.

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad TwaLevel, misschien zijn die Amerikanen wel heel erg optimistisch over de manier van (stimu)leren van ondernemerschap.

 

Aan de andere kant is het misschien ook wel weer de manier voor NL, om het allemaal rigoreus om te gooien. Eigenlijk is dat toch wat het de verschillende ministeries willen.

 

Aan Nils wil ik vragen om zijn reactie, naar aanleiding van de genoemde presentatie.

 

Ik heb geen geluid op mijn PC :P Dus ik kan het filmpje niet goed volgen. Het ziet er wél een beetje rustig uit voor een wereldkampioenschap.

 

Voor zover ik weet wijkt het "koekjesspel" niet zoveel af van het programa van BizWorld (www.bizworld.org) wat ook een prima programma is. Kids vinden het geweldig en zo, maar er zit toch een probleem aan.

 

Het is te duur en de marketing verloopt te moeizaam. Ondanks alle promotie verkoopt het niet echt lekker en er is nauwelijks geld voor te krijgen. Pauline Jansen verkoopt BizWorld in Brabant. Echt geweldig. Wat een inzet van die vrouw. Maar eigenlijk is het een up-hill battle. Het is net te arbeidsintensief, net te duur en net te ver van het bed van "onderwijs" om het lekker te laten lopen.

 

Ik ben benieuwd hoe SIFE dat probleem denkt te tackelen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.