• 0

Materiele vaste activa -> ondernemingsvermogen IB 2013

Hallo allemaal,

Met dank aan dit forum al veel geleerd, helaas begrijp ik nu een gedeelte uit IB 2013 niet.

Op basis van de formule: EV (eind 2013) = EV (Begin 2013 / Eind 2012) + resultaat 2013 + stortingen - opnames heb ik het ondernemingsvermogen einde boekjaar 2013 berekent.

Saldo winst en verliesrekening is ook gelijk aan saldo fiscale winstberekening. So far so good volgens mij.

Als ik het goed begrijp geeft dit eigen vermogen + kortlopende schulden (BTW 4e kwartaal) Passiva op de balans.

Aan de andere kant van mijn balans staan dan vorderingen (openstaande factuur op 31/12) en liquide middelen (huidige saldo rekening 31/12). Welke beiden inzichtelijk en begrijpbaar zijn. Wat dan overblijft om activa "rond" te krijgen is materiële vaste activa. Overige posten zijn volgens mij niet van toepassing. Er is echter een behoorlijk verschil tussen boekwaarde inventaris 31/12 (aanschafwaarde - afschrijving) volgens mijn berekening en de waarde die nodig is om passiva = activa te krijgen.

In het aangifte programma bij het scherm: overzicht activa --> Materiële vaste activa loop ik dus vast bij het invoeren van kosten aanschaf of voortbrenging met deze "kloppende" boekwaarde einde boekjaar.

Ik hoop dat er iemand is die mij in de goede richting kan helpen, bij voorbaat dank!

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 1

Als je posten op de balans moet gebruiken als sluitpost om de boel kloppend te krijgen, zul je in 99 van de 100 gevallen vast lopen. Het idee is dat je een boekhouding voert, en dat uit die boekhouding de benodigde getallen voor de aangifte eenvoudig af te lezen zijn. Ik zou je daarom aanraden een boekhouding over 2013 op te stellen.

Dan: onder 'activa' vallen alle bezittingen per balansdatum. Zowel de geactiveerde investeringen, als de vooruitbetaalde kosten, als het nog te factureren onderhanden werk, als de nog te ontvangen debiteuren, als de zakelijke spaarrekening, als de borg die je aan je verhuurder hebt betaald, etc. etc.

Passiva zijn ALLE schulden van je onderneming, en het eigen vermogen. Dus niet alleen de btw-schuld die volgt uit de aangifte van het vierde kwartaal, maar ook de eventuele btw-suppletie, je crediteuren, het bedrag dat je op 31 nog moest betalen voor X maar waar je nog geen factuur voor had, eventuele leningen et cetera.

Het is misschien het handigst om even terug te gaan naar de eindbalans van 31-12-2012. Alle posten die daarop staan, kunnen heel goed ook bestaan op je balans van 31-12-2013. Wellicht dat er daar eentje tussenzit die het geheel snel compleet maakt, anders wordt het toch boekhouden, vrees ik.

Je winst uit de resultatenrekening bevat als het goed is al de afschrijvingskosten die aan 2013 toe te rekenen zijn. Als je nu extra afschrijving op je balans gaat verwerken om de boel in evenwicht te krijgen, pas je de facto ook je resultatenrekening aan, zodat je vermogensvergeljking weer anders wordt, en dat wordt een heel lang verhaal.

Kortom: een balans maak je niet kloppend. Die is kloppend. Of hij klopt niet.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar