Hallo allemaal,

Ik ben van plan een auto te kopen voor de zaak alleen nu vraag ik me nog af wat voor invloed dit heeft voor mijn winst voor de IB.

Even een simpel voorbeeld stel:

Mijn winst is 40.000

Bijtelling (0.25*32.000)= 8000

vervolgens winst = 40.000+8000=48.000

Aanschaf auto 10.000 (afschrijven in 4 jaar) 10.000/4= 2500

winst uiteindelijk voor IB= 48.000-2500= 45.500

Nu mijn vraag zit ik met de redenatie goed of sla ik de plank volkomen mis, ik wil dit graag weten aangezien ik mijn netto winst graag zo hoog mogelijk wil houden dit jaar i.v.m. hypotheekaanvraag volgend jaar... dus niet dat de hele aanschafwaarde van m'n winst af gaat voor de IB en of de bijtelling er wel echt bij op geteld wordt.

ALVAST BEDANKT!!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45820-bijtelling-investering-en-winst/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Je zit best wel redelijk goed, maar er valt nog wat bij te sturen.

Allereerst is het natuurlijk de vraag welke winst de bank belangrijk vindt bij het vaststellen van de acceptabele hypotheekschuld. Mijn ervaring is dat banken bij eenmanszaken snel afgaan op de fiscale winst, ook wel 'saldo fiscale winstberekening genoemd.

Dan ga ik de berekening even over doen. Ik begrijp dat je nu een winst draait van 40.000 en een auto wil kopen met een catalogusprijs van 32.000, maar jij koopt 'm voor 10.000.

ALS je deze auto zakelijk etiketteert ('op de zaak zet'), zijn ALLE autokosten aftrekbaar. Ik ga er even vanuit dat je aan brandstof, verzekeringen, wegenbelasting, tolpoortjes, autoradio's en onderhoud in totaal zo'n 4.500 kwijt bent. Fiscaal schrijven we een auto af in minimaal vijf jaar. Of het terecht is om uit te gaan van een restwaarde van nul euro, laat ik even aan jou, 10k afschrijven in vijf jaar levert een kostenpost op van 2.000 per jaar.

Totale autokosten worden dan dus 6.500.

Je winst mét deze autokosten wordt dan 40.000 - 6.500 = 33.500.

Gelukkig, in jouw geval, is er de bijtelling. De bijtelling is 25% van de catalogusprijs, maar nooit meer dan de werkelijke autokosten. 25% van de catalogusprijs is 8.000, maar de werkelijke kosten zijn 6.500. De bijtelling is daarom dus 6.500 en de fiscale winst wordt 33.500 + 6.500 = 40.000.

Met andere woorden: het haalt niet uit. De constructie 'auto op de zaak + bijtelling' zorgt er nooit voor dat je fiscale winst hóger ligt dan je echte winst. Ze kunnen veel zeggen van de belastingregels, maar zo bont hebben ze het nog niet gemaakt.

Om je specifieke vragen te beantwoorden: Nee, voor de winstberekening wordt de aanschafwaarde zeker niet in één jaar van je winst afgetrokken, en die bijtelling wordt er echt wel bij opgeteld. (althans, dat doe je zelf) Het effect op je fiscale winst zal echter nogal beperkt zijn.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

tolpoortjes,

Bij ons heet dat met een duur woord 'trajectcontrole' en omdat ze daar zo'n duur woord voor nodig hebben, vinden ze dat die kosten dan maar niet aftrekbaar zijn ;D

Let ook even op nadruk die Marcel legt op het woord ALS. Door de relatief hoge bijtelling in deze situatie is de kans groot dat het voordeliger is om de auto (in ieder geval voor de inkomstenbelasting) privé te houden en 19ct per zakelijke km af te trekken (tenzij je dan ruzie met de bank krijgt over je hypotheek).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar