• 0

Verzekeringen voor winkel in eigen woning

Wij gaan binnenkort een woning betrekken waar we niet alleen in gaan wonen, maar waar ook een winkel in komt. Nu vroeg ik me af hoe dat met de opstalverzekering gaat. Zijn die gemengd of moet je twee aparte afsluiten?

 

Ik kan me daarnaast voorstellen dat je een inboedelverzekering prive en het zakelijke equivalent voor de winkel afsluit. Hoe zit zo'n zakelijke variant in elkaar, is dat incl. bijv. verzekering voor brand? Zijn er nog eisen die gesteld worden aan brandveiligheid en inbraakwering als je een winkel hebt? Goeie sloten willen we natuurlijk wel hebben, maar een alarminstallatie lijkt ons wat overdreven.

 

Naast de verkoop van allerlei kleine producten gaan we ook workshops geven in de winkel. Zelf dingen maken aan een keukentafel met schaar en kniptang. Is daar een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afdoende voor?

 

Heb ik dan nog een verzekering gemist?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Nu vroeg ik me af hoe dat met de opstalverzekering gaat. Zijn die gemengd of moet je twee aparte afsluiten?

 

Meestal gemengd. Hangt af van 2 dingen

- is de winkel kadastraal gescheiden van de privé woning?

- zo ja, is het eigendom van de winkel anders dan het eigendom van de prive woning?

Meestal is dit niet het geval, de eigenaar (meestal particulier) sluit dan 1 opstalverzekering voor zowel privé woning als bedrijfsruimte

Als het wel gescheiden ruimte en gescheiden eigendom is dan kunnen particulier en winkel beiden zelf een opstalverzekering sluiten, maar doe dat dan bij voorkeur wel bij dezelfde verzekeraar! Je zit immers na schade niet te wachten op 2 verzekeraars die met elkaar lopen soebatten voor wiens rekening de gezamenlijke fundering , dak, CV en leidingwerk is.

 

Ik kan me daarnaast voorstellen dat je een inboedelverzekering prive en het zakelijke equivalent voor de winkel afsluit. Hoe zit zo'n zakelijke variant in elkaar, is dat incl. bijv. verzekering voor brand?

 

Ja. eigenlijk het zelfde als de particuliere inboedelverzekering. Naar keuze kale branddekking, uitgebreide gevarenverzekering (brand en van buitenaf komende onheilen zoals storm, waterschade, inbraak, inductie/overspanning) of - meest luxe - een alle onheilen/all risks dekking

 

Zijn er nog eisen die gesteld worden aan brandveiligheid en inbraakwering als je een winkel hebt? Goeie sloten willen we natuurlijk wel hebben, maar een alarminstallatie lijkt ons wat overdreven.

 

Inbraakpreventie: verzekeraars volgen de landelijke VRKI -normen (Verbeterde risicoklasse indeling) van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

 

Brandveiligheid: verzekeraars gaan er van uit dat het pand voldoet aan de veiligheidsnormen van bouw- en arbobesluit, alsmede eventuele aanbevelingen/eisen van de brandweer. Verder stellen verzekeraars minimale eisen aan het aantal blusmiddelen per ruimte, en dienen die blusmiddelen ook aantoonbaar periodiek onderhouden te worden

 

Steeds belangrijker, ook qua brandpreventie, wordt de elektrische installatie. De installatie moet deugdelijk zijn en minimaal eens in de 5 jaar gekeurd worden en dan voldoen aan de NEN 1010 norm. Onderhoud aan de elektrische installatie moet volgens de NEN 3140 norm worden uitgevoerd. In normaal Nederlands betekent dit: laat leidingwerk, (ver)plaatsen van stopcontacten en werk aan de meterkast van een bedrijfsruimte altijd over aan een erkend installateur.

 

Ook hier de tip: zorg dat de zakelijke inventarisdekking loopt bij dezelfde verzekeraar als de opstallen en de inboedeldekking. Dan heb je nooit discussie tussen 2 of meer verzekeraars of een semi-montabele werkbank of keuken opstal of inventaris is, en of het koffieapparaat zakelijk of privé is. Het laatste wat je wilt na schade is 3 experts van 3 verzekeraars over de vloer....

 

Naast de verkoop van allerlei kleine producten gaan we ook workshops geven in de winkel. Zelf dingen maken aan een keukentafel met schaar en kniptang. Is daar een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afdoende voor?

 

Lijkt mij wel.

 

Heb ik dan nog een verzekering gemist?

 

Zo op het eerste gezicht heb je geen noodzakelijke dekking gemist. De rest is franje/luxe, oa bedrijfsschade / extra kosten, rechtsbijstand enz enz. Qua dekking best zinnig maar zeker niet noodzakelijk

vrki-kaart-maart-2014.pdf

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@Norbert: dank voor de uitgebreide reactie. Dit helpt enorm.

 

Graag gedaan. Ik zag in het andere topic nog een vraag staan over het aantal brandblussers. Deze site geeft een redelijke indicatie van de normen en een paar goede tips over waar te plaatsen en hoe aan te geven (met pictogrammenbordjes en -stickers)

 

En nog een tip : hou de blussers vrij!. Ik heb bij een (voor)inspectie van een boekenwinkel wel eens moeten zoeken naar 2 slanghaspelkasten waar een paar grote bakken ramsj-boeken voor waren gezet. Dat was uiteraard niet zo handig en verstandig ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.