• 0

bedrijf overnemen

Hallo,

 

Ik ben bezig om een horecabedrijf over te nemen. De vraagprijs is 150.000 (incl goodwill en inventaris) We hebben een bod gedaan van 75.000 en nu 85.000 en hebben nu een tegenbod gekregen van 100.000 met een aantekening erbij dat er wat aan de huurprijs van 3250 excl btw ( incl bovenwoning 500 huur) gedaan kan worden. Heeft er iemand nog tips waar ik verder op moet letten? Of waar ik mee kan onderhandelen, Of wat ik mee kan nemen in de uiteindelijke beslissing om het wel of niet te doen? Bijvoorbeeld overnemen incl de voorraad?

 

omzet indicatie 475.000 personeelskosten 165.000

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

de winst ligt ongeveer op 35.000 met een aantekening erbij dat de eigenaar andere werkzaamheden heeft verricht en voor zijn uren medewerkers moest inhuren. Vandaar dat de personeelskosten op dit moment ( jaarcijfers 2013) erg hoog waren..

 

Heb je die winst ook op papier op basis van de jaarcijfers 2011, 2012 en 2013? Zeker vanwege de opmerkingen over andere werkzaamheden en inhuur medewerkers enz enz zou ik dit niet te snel als gegeven aannemen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Mooie prijs voor een dergelijke zaak.

 

De voorraad dien je extra over te nemen, dus daar moet je rekening mee houden.

Waarschijnlijk moet je ook rekening houden met lagere omzetten (komt iets te vaak voor namelijk), dus het is wezenlijk van belang om een goede inzicht te hebben in de personeelscontracten.

 

Hoeveel tijd kun jezelf eraan besteden (eetcafe en cafetaria geeft wel een extra druk qua personeel op bepaalde tijdstippen) en hoeveel dienstjaren hebben de personeelsleden.

 

Interessante zaak, maar de winstgevendheid van de zaak zit al direct onder druk.

Je kunt wel aangeven dat de winst van de andere ondernemer laag is door extra personeelslasten, maar ten eerste zie daar maar eens van af te komen en ten tweede jij krijgt daar veel extra kosten tegenover.

 

Denk aan financieringskosten en hogere afschrijvingen om maar eens mee te beginnen.

Verder lijkt me ook wel belangrijk om te weten of je past in de setting. Heb jij ervaring in de branche en woon je in de omgeving. Ogenschijnlijk niet belangrijk, maar omzet is lastig hoger te krijgen maar enorm makkelijk om te verliezen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Wie is eigenaar van het pand? Vinden jullie het een optie om eerst het huurcontract uit te onderhandelen en vervolgens de overnameprijs?

 

Wat zijn de openingstijden? Kunnen beide zaken los van elkaar draaien? Ik bedoel alleen de snackbar open, of bij een geopende snackbar het eetcafé verhuren voor een besloten bijeenkomst? Hoe zit dit met vergunningen?

 

Hoe wordt ziekte/verlof van de koks of de bediening nu opgevangen? Heb je inzage in ziektegeschiedenis?

 

Wat zou jouw rol worden? En heb je een meewerkende partner?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf werkzaam in de horeca. ( 20 jaar nu ) en woon in de buurt. de medewerkers bediening werken er nu 5 jaar en de koks gaan hun 3e jaar in. Verder wordt er gewerkt met parttime medewerkers voornamelijk in de cafetaria en 2 in de bediening. totaal 15 medewerkers..

 

Ik ken de eigenaar en weet dat hij meer werkzaamheden buiten het bedrijf is gaan doen. Daarin tegen zit zijn vrouw ook voor 3 dagen op de zaak die ik wel op moet gaan vullen...

Link naar reactie
  • 0

Nu wordt het opeens een heel ander verhaal dan in de eerste twee berichten...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

de parttime medewerkers zijn allemaal jongeren variërend van 16 - 21 jaar. Allemaal met 4 uur contracten maar die je toch nodig hebt om de zaak draaiend te houden. dat zijn allemaal losse contracten voor een jaar half jaar etc... de vaste medewerkers met veel uren zie ik meer als grote kostenpost.

 

 

Link naar reactie
  • 0

dat zijn allemaal losse contracten voor een jaar half jaar etc... de vaste medewerkers met veel uren zie ik meer als grote kostenpost

 

Als je mij ieder dag € 10,00 uit de kassa geeft is dat naar verhouding ook niet veel, maar aan het einde van het jaar hebn ik toch € 3.650,00 van je gehad... Een hoop kleine uitgaven zijn samen toch een aanzienlijke kostenpost, meer dan 1 fte. En vergeet niet dat je in plaats van vier arbeidsovereenkomsten er vijftien moet screenen. Denk hier dus niet te makkelijke over, een foutje is zo gemaakt...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Er is een tegenbod gedaan van 100.000 euro met daarbij een huurverlaging ( contract van 10 jaar) van 3250 naar 2850 incl een bovenwoning die verhuurd wordt voor 500 euro.

 

Lijkt me nou niet verstandig om direct een contract van 10 jaar aan te gaan??

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ga je eigenlijk kopen?

 

Ik bedoel, hoe wordt het bedrijf nu gevoerd? Vanuit een eenmanszaak, een VoF of vanuit een rechtspersoon (bijvoorbeeld een BV)? Ik neem aan dat het nu gevoerd vanuit een eenmanszaak of een VoF, maar dat heb je nog niet expliciet benoemd.

 

M.b.t. jouw vraag over een huurovereenkomst voor 10 jaar en hoe verstandig dat is. Tja, dat kun je het beste met een adviseur bespreken. Vaak is het gewoon rekenwerk. Er wordt jou een (erg) mooi aanbod gedaan met betrekking tot de huurprijs (een huurkorting van ruim 15 maandhuren), maar dan moet daar willen ze wel wat voor terug zien (een lange huurovereenkomst).

 

Het ligt helemaal aan de staat van het bedrijf en de verwachtingen om goed te kunnen bepalen of het een verstandige keuze is. Wellicht zou je een een afspraak met HeRaFin kunnen maken? Hij is goed thuis in deze markt en kan je vast goed op weg helpen. Ik zou zeker niet zonder meer nee zeggen, maar ik zou ook niet op basis van deze summiere informatie zeggen dat je het doet. Advies op maat is ook hier key.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me zeer interessant allemaal.

 

Maar waarom wordt het je zo interessant gemaakt?

Ik bedoel als ik een bedrijf heb waar ik niet meer in hoef te werken (managen is ook werk, maar je begrijpt het wel) en het levert me jaarlijks 30k op aan winst waarom zou ik deze dan zo goedkoop van de hand doen?

 

Verder lijkt het me dat je eerst een eigen begroting moet maken van de resultaten. Op basis van jouw gegevens lijkt het me interessant en kun je er ook goed aan verdienen, maar maak eens een degelijke prognose voor jezelf. Mocht je daar moeite mee hebben, ik kan wel een simpel sjabloontje verschaffen aan de hand van door jouw verstrekte gegevens.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Vergeet vooral niet om ook te kijken naar de zwaailichten en sirenes die Hermes hier voor jou aanzet:

 

Lijkt me zeer interessant allemaal.

 

Maar waarom wordt het je zo interessant gemaakt?

Ik bedoel als ik een bedrijf heb waar ik niet meer in hoef te werken (managen is ook werk, maar je begrijpt het wel) en het levert me jaarlijks 30k op aan winst waarom zou ik deze dan zo goedkoop van de hand doen?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi jeronimmosk,

 

Dennis en Herafin slaan de spijker op z'n kop. Bij elke verkoop moet je je afvragen waarom verkoopt iemand. Vooral als de deal te mooi lijkt om waar te zijn moet je extra argwanend zijn. Ga praten met concurrenten in de buurt, met de gemeente, met (ex-)werknemers, (ex-)klanten en vooral de accountant of boekhouder. Dus wat mij betreft is een grondig 'due diligence' essentieel bij elke koop.en verkoop van een bedrijf.

 

Met vriendelijke groet,

 

TIes

Link naar reactie
  • 0

Klopt allemaal wat jullie zeggen, daar zijn we ons zeker van bewust. Ik ken de eigenaar en het klopt dat de tent zeker niet goed loopt omdat de personele kosten te hoog zijn. gemiddeld op 35%, en de uitgaven te veel qua inkoop en advertenties etc.. Ik heb alles in handen qua belasting opgave, alle jaarrekeningen etc en daaruit kun je ook zien dat de de zaak niet goed loopt. Daarnaast zit er in de directe omgeving niets wat lijkt op een eetcafe.. Ik denk dat de 35.000 die er overblijft ( voor belasting aftrek, is dat trouwens 38%? 52% of 20% van de winst?) te weinig is op een omzet van 475.000.

 

Uitgaande van 400.000 is per maand 33.000 daar moet je toch wat uit kunnen halen? De omzet is van 2007 t/m 2013 constant..

en de personele kosten zijn omhoog gegaan...

Link naar reactie
  • 0

Bij mij gaan ook vele alarmbellen af nu. Het overnemen van een BV is wel wat anders dan wat activa, passiva, personeel en een huurovereenkomst overnemen. Bij een aandelenoverdracht van een BV neem je alles over. Baten, lasten, bezit, schuld en alle mogelijke ellende die in de krochten van de onderneming verscholen kunnen liggen.

 

Echter je kunt ook van een BV alleen de relevante zaken overnemen.

 

Is de vraagprijs dan gebaseerd op een aandelenoverdracht of de overname van activa, passiva, overeenkomsten en personeel?

 

Daarbij nog een meer algemene vraag:

Ga je dit doen op basis van wat forum informatie? Het kopen van een bedrijf doe je waarschijnlijk maar 1 keer in je leven. Doe het dan goed!

 

Ik heb best het idee dat je weet hoe de tent draait en waar het aan schort, maar je gaat dat pas echt ervaren in de praktijk. Zorg dan ook dat je zo goed als mogelijk weet wat je koopt. Je maakt nu aannames over de lage winst gebaseerd op de cijfers en wat verhalen over hoe weinig de eigenaar nu doet. Tegelijk schrijf je dat zijn vrouw wel veel doet. Wordt zij daarvoor beloond? En zit het probleem van het volgens jou overtallige personeel dan wel in zijn afwezigheid?

 

Koopsom

Dan de koopsom. Het is al gezegd maar ik hamer even door in procenten:

 

Als ik een onderneming te koop zet voor 150k en iemand biedt mij eerst 60k dan verbreek ik elk mailcontact. Je biedt namelijk 40,5% van de vraagprijs. Dat is zelfs in de woningmarkt een behoorlijke belediging voor de verkoper. Verkoper hapt dus niet.

 

Vervolgens geef jij een nieuw bod van 95k. Jij doet dus 50% bovenop je eerste bod. Verkoper wordt wakker en denkt waarschijnlijk "gotcha!".

 

Hij verlaagt zijn vraagprijs met maarliefst 29%. Oftewel: "ik heb beet en nu laat ik niet meer los".

 

Reden: het bedrijf moet blijkbaar van de hand! Ik gok maar ik denk wel dat ik goed gok. Waarom zou iemand jou als koper nog serieus nemen na je openingsbod en op jouw tweede bod zelf meteen 29% in prijs dalen? Verse vis ruikt niet, maar hier zit een luchtje aan.

 

De cijfers

Wat weet je van de getrouwheid van de cijfers? Je noemt nu getallen en daar wordt op gereageerd dat de vraagpijs redelijk is en jij handelt daar straks wellicht naar. Maar hoe betrouwbaar zijn die cijfers? Komen ze van een accountant? Wat weet je over de kwaliteiten van de boekhouder? Loopt er wellicht een boekenonderzoek van de fiscus? Doet de ondernemer zelf zijn boekhouding en kun je daar inzage in krijgen? Dan kun je in elk geval steeksproefgewijs beoordelen of hetgeen verdiend en uitgegeven wordt ook klopt.

 

Gevaarlijke denkfout

Je schrijft hiervoor:

Uitgaande van 400.000 is per maand 33.000 daar moet je toch wat uit kunnen halen?

Doe dat niet. Haal die gedachte uit je hoofd! Wat je nu doet is denken in te ontvangen contant geld zonder rekening te houden met de verplichtingen, belastingen, privébehoeften en uitgaven. Omzet zegt niks, nakkes nada. Al komt er 500.000 per maand binnen, dan nog is dat geen reden om stil te staan bij de gedachte dat je daar meer uit kunt halen. Zeker niet dat er genoeg van overblijft.

 

Personeel

Heb je al helder welke personeelsleden verplicht overgaan bij de overname van de onderneming en welke lasten dat met zich meebrengt waar jij niet onderuit kunt totdat die contracten aflopen?

 

Tot zover voor nu.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost en anderen uiteraard

 

Even een correctie het is een VOF

 

En nee ik ga dit zeker niet over nemen op wat informatie van een forum.

 

Wij hebben alle jaarcijfers van 2010 /11/en 12 en concept 2013. Daarnaast hebben wij de belasting aangiftes van 2011 en 2012

waaruit we halen dat het nu op dit moment niet de best lopende eet-cafe/ cafetaria is. Tenminste onder aan de streep. Er zit omzet op maar de kosten zijn te hoog en die moet ik naar beneden zien te krijgen. Dat brengt een risico met zich mee of mij dat wel lukt.

 

Daar zit tevens ook een uitdaging in.

 

Even over het bieden. Met deze cijfers op de achtergrond hebben wij gezegd dat we een bod willen doen van 60.000, ( naar ons eigen inziens te laag) die hebben ze ook direct afgewezen. Ik ben daarna naar 75.000 gegaan en kreeg weer een afwijzing. Wij hebben toen een eindbod neergelegd van 95.000 en staan waar wij nu staan.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Even een correctie het is een VOF met daaronder de 2 eigenaren en een BV van het eetcafe

 

Beste jeronimmosk,

 

je weet een dusdanig troebel beeld te schetsen met steeds meer verrassingen en onduidelijkheden, wat me doet afvragen welke horeca-ervaring en ondernemersvaardigheden (bijvoorbeeld managementcapaciteiten en bedrijfseconomische kennis) je jezelf toekent.

 

Dit is vast niet wat je wilt horen, maar bespaart je slechter. Wat vind je zelf nu van dit aanbod (wat voor positiefs in financiële zin zit er voor jou (julllie) in?) en van de biedingen die je blindelings (hopelijk zonder verplichting) hebt gedaan?

 

Wie is eigenaar van het pand? Hoe zou je willen financieren en terugverdienen? Zo'n onderneming op de rit krijgen als de potentie er al is, is geen part-time bezigheid.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Hallo Hihio

 

Bedankt voor de opbeurende woorden.

 

Dit mijn eerste forum ervaring en geef ik antwoord op vragen die ik krijg. Dus komt er steeds meer boven

 

Horecaervaring genoeg ( 20 jaar, waarvan 8 jaar leidinggevende over een groep van 20 personen)

 

Maar van bedrijfseconomie heb ik 0 komma 0 % kennis, dat heb je goed geschoten...

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb voor mijzelf al wel een soort begroting gemaakt rekening houdend met een omzet daling van 40.000 naar 400.000 maar ik zie jouw slaboon graag tegemoet..

Inmiddels hebben we contact gehad en heb ik mijn sjabloon gedeeld.

Op zich is de soep niet zo heet, het betreft een activa passiva transactie waarbij wel een winst te verwachten is (gebaseerd op de huidige cijfers) maar gecorrigeerd met de nieuwe afschrijvingen en wat andere correcties houdt het niet op.

Een beetje omzetdaling kan negatieve cijfers betekenen, maar schuiven met personeelskosten kan weer positieve gevolgen hebben. Met andere woorden, een redelijk normale horecatransactie.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.