• 0

Informatief gesprek met UWV-medewerker niet mogelijk

Allen,



 

Op dit moment heb ik geen baan en ontvang een WW-uitkering. Omdat ik voor een (semi)overheidsinstantie heb gewerkt heb ik geen werkcoach bij het UWV en is mijn Werkmap op Werk.nl blanco.

 

Nu overweeg ik een eigen bedrijf te beginnen, fulltime (WW-uitkering opzeggen) of deels (en dan deel WW-uitkering behouden). Graag zou ik een gesprekje hierover hebben met een UWV-medewerker, over voor- en nadelen en over precieze UWV-regels hieromtrent, startersregeling enz. Natuurlijk staat er allerlei informatie op hun website, maar ik zou gewoon een informatief gesprekje willen hebben bij hen op kantoor. Normaal kan dat, echter nu niet, omdat ik dus bij een overheidsinstantie heb gewerkt.

 

Op aanraden van een UWV-medewerker (aan de telefoon) moest ik dan maar een bericht sturen via de Werkmap aan de e-coach en vragen om een informatief gesprek, dan zou er wel iemand reageren. Inderdaad kreeg ik de volgende reactie:

 

Wilt u een eigen bedrijf beginnen? Dan kunt u misschien gebruikmaken van een onderzoeksperiode of een startperiode. Tijdens deze periode worden uw activiteiten voor uw eigen bedrijf gelijkgesteld met sollicitatieactiviteiten. Hiervoor hebben wij van uw ex-werkgever of uw re-integratiebedrijf wél een schriftelijke verklaring (adviesformulier) nodig waaruit blijkt dat deze hiermee akkoord is. Daarnaast moet uw ex-werkgever of re-integratiebedrijf uw ondernemersplan goedkeuren voordat u gebruik kunt maken van de startperiode. Uw ex-werkgever of re-integratiebedrijf kan er ook voor kiezen om dit door UWV te laten doen.

 

Zie voor meer informatie: www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_werkloos/ik_word_werkloos/andere_rechten_en_plichten__bij_overheid_of_onderwijs.aspx

 

Maar hiervoor kunt dus helaas geen afspraak bij het werkbedrijf maken. Deze regeling loopt in uw geval alleen via de ex-werkgever

 

Nadat ik gereageerd had met de opmerking dat er bij mijn ex-werkgever niemand zich druk maakt over mijn uitkering en ze zeer waarschijnlijk ook niet (volledig) op de hoogte zijn van de UWV-regelingen kreeg ik de volgende reactie:

 

U kunt via het KCC (0900-9294) een belverzoek indienen voor uw dossierbehandelaar van UWV O & O in Groningen. Het UWV Werkbedrijf mag u niet inlichten over de dienstverlening aangezien u onder de afdeling O & O valt. Zoals u weet is uw ex-werkgever verantwoordelijk voor uw reïntegratie en vaak wordt dit dan uitgevoerd door een reintegratiebedrijf die zij aanwijzen. U zult dus echt bij UWV O & O in Groningen, of bij uw ex-werkgever aan moeten kloppen. Het is niet zo dat wij u geen dienst willen verlenen, maar het wordt ons niet in dank afgenomen als wij het doen.

 

Tja. Iemand suggesties wat nu te doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nadat ik gereageerd had met de opmerking dat er bij mijn ex-werkgever niemand zich druk maakt over mijn uitkering en ze zeer waarschijnlijk ook niet (volledig) op de hoogte zijn van de UWV-regelingen kreeg ik de volgende reactie:

 

...Zoals u weet is uw ex-werkgever verantwoordelijk voor uw reïntegratie en vaak wordt dit dan uitgevoerd door een reintegratiebedrijf die zij aanwijzen.

 

Het eerste klinkt als een aanname. Het tweede als een hele duidelijke verwijzing. Je ex-werkgever is verantwoordelijk. Je ex-werkgever hoeft natuurlijk pas wat te gaan doen als jij het ze vraagt. Heb je die route al eens geprobeerd?

 

Daarnaast: spijtig, maar iedereen die kon praten bij het UWV heeft inmiddels een managementfunctie of is wegbezuinigd. Met mensen praten is geen taak meer voor het UWV, je moet het helaas maar zelf uitzoeken. Wellicht heb je er meer aan als je met iemand gaat praten die door dezelfde molen (onderneming starten vanuit WW) is gegaan, die kan je de helft vertellen, en wellicht vertelt het internet je dan de andere helft.

 

EDIT: en dan is er nog de site die HL-goeroe Karen Romme heeft opgezet: www.vanwwnaarzzp.nl.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie!

 

Het eerste klinkt als een aanname. Het tweede als een hele duidelijke verwijzing. Je ex-werkgever is verantwoordelijk. Je ex-werkgever hoeft natuurlijk pas wat te gaan doen als jij het ze vraagt.

Klopt, daar je gelijk in. Echter, ik ben bijna een jaar werkloos en heb nog nooit iets vernomen van mijn ex-werkgever (die zich in zwaar weer bevindt, misschien is dat het). En solliciteren kan ik zelf ook. Aangezien zij in dit geval mijn uitkering betalen zou ik wat meer actie verwachten, het is ook in hun belang dat ik zo snel mogelijk weer uit de WW kom. Ik zou niet eens weten bij wie ik moet zijn bij mijn ex-werkgever. Maar ik zal een en ander eens navragen en mijn plannen ook met hen bespreken.

 

Daarnaast: spijtig, maar iedereen die kon praten bij het UWV heeft inmiddels een managementfunctie of is wegbezuinigd. Met mensen praten is geen taak meer voor het UWV, je moet het helaas maar zelf uitzoeken.

Inderdaad. Het verhaal van de digitalisering van het UWV is me niet ontgaan (en daar heb ik wel mijn mening over, maar dat terzijde). Elke menselijkheid is weg bij het UWV en ze verschuilen zich achter informatie van pdf'jes op de website en e-coaches via Werkmappen. Ik had gehoopt toch gewoon een keer een medewerker in een gesprek op kantoor te kunnen spreken en wat specifieke vragen te kunnen stellen. Ik zou graag wat mogelijke opties/keuzes willen overleggen en daar zwart-op-wit antwoord op willen hebben, dat niet achteraf blijkt dat ik het heel anders had moeten aanpakken. Maar dit blijkt dus niet mogelijk. Ik zal nog proberen wat vragen via de e-coach of Twitter (@UWV_Webcare) te stellen. En voor de rest dan maar via dit soort fora.

 

Overigens gaf de UWV-medewerker aan de telefoon zelf de suggestie om te verzoeken om een informatief gesprek. Hetgeen dus niet mogelijk is.

 

Wellicht heb je er meer aan als je met iemand gaat praten die door dezelfde molen (onderneming starten vanuit WW) is gegaan, die kan je de helft vertellen

Nog suggesties hoe ik met zulke mensen in contact kan komen?

 

EDIT: en dan is er nog de site die HL-goeroe Karen Romme heeft opgezet: www.vanwwnaarzzp.nl.

Had ik al gevonden (en ik lees op dit moment haar boek "Creeer zelf je ideale baan"), maar dank voor de suggestie. Slimme zet overigens wel die website en cursus, als het UWV het zelf niet doet ligt er markt voor anderen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kun je het niet omdraaien? Actief om advies vragen (gedocumenteerd, dus schriftelijk) en gewoon de aanloop naar je eigen bedrijf beginnen in afwachting van een antwoord dat uitblijft? Als je tussen de wal en het schip van UWV en je ouwe werkgever belandt, kies je de voor jezelf meest positieve variant en als er achteraf iemand piept wijs je op je vergeefse pogingen om advies te krijgen. Een vbvbeetje ontbreekt....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Eh...je wilt graag wat weten maar je wacht passief op actie van je werkgever? Het moet niet veel gekker worden...

Goed lezen Peter, ik ben bijna een jaar ACTIEF aan het solliciteren en overweeg nu een eigen bedrijf, voor de voorbereidingen (= ACTIE) daarvoor wil ik graag een gesprekje met het UWV

Link naar reactie
  • 0
Kun je het niet omdraaien? Actief om advies vragen (gedocumenteerd, dus schriftelijk) en gewoon de aanloop naar je eigen bedrijf beginnen in afwachting van een antwoord dat uitblijft? Als je tussen de wal en het schip van UWV en je ouwe werkgever belandt, kies je de voor jezelf meest positieve variant en als er achteraf iemand piept wijs je op je vergeefse pogingen om advies te krijgen. Een vbvbeetje ontbreekt....

Dank @TwaBla voor de suggestie, daar kan ik wat mee. Wat bedoel je met "Een vbvbeetje ontbreekt"?

Link naar reactie
  • 2

De sfeer zit er weer lekker in.

Zeeuwsgroentje: ik snap best dat de opmerkingen van Christine en Peter niet de motiverend gebrachte panklare oplossingen zijn waar je wellicht op hoopte, maar geef toe, het is al meer dan je van het UWV hebt gehad :P

 

Je geeft zelf al aan dat de digitalisering van het UWV (mooi woord he, als je er geen last van hebt) je niet ontgaan is, maar toch hoopte je dat je er geen last van zou hebben. Ik vrees dat je moet concluderen dat je er WEL last van hebt.

 

We kunnen de discussie vervolgens naar het maatschappelijk niveau trekken en boos worden over "dat het UWV mensen zo niet actief krijgt", "haar doel niet haalt", "bezuinigingen met een averechts effect", et cetera, en ik denk dat we het best redelijk met elkaar eens zouden kunnen zijn.

Maar voor jou en voor dit forum is dat geen zinvolle discussie. Wel een hele leuke, op vrijdagavond, met een drankje.

 

Je hebt nu bjina een jaar een ww-uitkering. Ik weet niet op hoeveel ww je recht hebt, maar ik heb begrepen dat het eindig is. De aller-aller-makkelijkste oplossing voor je ex-werkgever is om de bestaande situatie voort te zetten. Dat gaat al een jaar heel goed, het kost niemand tijd en je hoeft geen moeilijke gesprekken te voeren of moeilijke regelgeving uit te pluizen. Het kost ze een beetje geld, maar daar zijn ze voor verzekerd, of degeen die er over gaat is zich er niet van bewust.

Ik durf er gerust 100,- op te zetten dat je ex-werkgever al dan niet bewust van plan is om die "strategie" voort te zetten.

 

Helaas zit je in de beklagenswaardige situatie dat "als jij het niet doet, doet niemand het".

 

Suggestie 1: overweeg of het ondernemerschap iets voor je is. Zoek daar hulp bij, overweeg zelfs om te investeren in die hulp. Waar ben je goed in? Wat vind je leuk? Wat voor waarde kun jij toevoegen aan de wereld?

 

Suggestie 2: zoek het uit. Ga na wat de regels zijn voor het opstarten van een eigen bedrijf. Is bar ingewikkeld, maar wel te vinden. Niet alleen hier op HL, maar ook via de e-cursus van Karen.

 

Suggestie 3: bepaal een optimale strategie. Als ik de huidige startersregeling even extreem kort door de boch samenvat is het 29% korting op je ww in ruil voor vrijstelling sollicitatieplicht en toestemming voor formele start van je onderneming. Moet je dat morgen in laten gaan? Zou ik niet doen. Bepaal een mooi moment in samenhang met het einde je ww.

 

Suggestie 4: zoek hulp bij het effectiever worden. Een bewonderenswaardig goede coach die ik ken zegt mij wel eens "ik adviseer je om effectief gedrag te vertonen". Het gedrag dat je hier vertoont en wat je je hier voorneemt is over het algemeen weinig effectief. Ik kan me voorstellen dat het afgelopen jaar ronduit kut was en de motivatie voor eigen initiatief een beetje op is. Maar nogmaals, een ander gaat het niet voor je doen. Een ander kan je er wel bij helpen, bijvoorbeeld door elkaar te stimuleren om moeilijke dingen op te pakken.

 

 

Wellicht heb je er meer aan als je met iemand gaat praten die door dezelfde molen (onderneming starten vanuit WW) is gegaan, die kan je de helft vertellen...

Nog suggesties hoe ik met zulke mensen in contact kan komen?

Ik denk dat je met één uur browsen op HigherLevel zeker vier mensen kan vinden die in die molen hebben gezeten of er op zijn minst vragen over hebben gesteld. Die vier kun je een persoonlijk berichtje sturen.

HL heeft een vraag-en-aanbod-rubriek.

Wellicht kan de Kamer van Koophandel je aan contacten helpen.

Hang briefjes op bij de supermarkt.

Probeer het via twitter.

 

Succes!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

De sfeer zit er weer lekker in.

Zeeuwsgroentje: ik snap best dat de opmerkingen van Christine en Peter niet de motiverend gebrachte panklare oplossingen zijn waar je wellicht op hoopte, maar geef toe, het is al meer dan je van het UWV hebt gehad :P

 

Mijn opmerking was wel serieus bedoeld. Je gaat als ondernemer geconfronteerd worden met grote uitdagingen waar je zelf oplossingen voor moet verzinnen. Als deze kleine uitdaging je al teveel wordt zie ik niet hoe je de echte uitdagingen te lijf zult gaan. Mijn eigen oplossing zou zijn "f*ck het UWV", maar ik kan me voorstellen dat anderen daar anders over denken".

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

En je hebt gelijk ook.

En het zal iets zijn waar TS ongetwijfeld tegenaan gaat lopen als hij inderdaad voor het ondernemerschap gaat.

Maar hij zal zeker niet de eerste zijn voor wie de noodzaak tot initiatief de afgelopen jaren niet bestond.

 

Anders gezegd: als je jaren en jaren bij een overheidsorganisatie gewerkt hebt, stel nu eens dat de geruchten waar zijn, dan ben je in elk geval niet gestimuleerd om je eigen boontjes te doppen en grote uitdagingen met een glimlach, een doos creativiteit en een rolletje plakband te lijf te gaan. Kennelijk was dat niet noodzakelijk en gingen dingen vanzelf, en als iets heel belangrijk was, was er een stimulans.

(ik stapel even aanname op aanname, heb ooit nog kortstondig iets in de logistiek gedaan, daar deden we dat ook ;D)

 

Ik heb geen behoefte om passiviteit goed te praten, maar ook niet om het TS kwalijk te nemen. Dit is wat het is, je hebt jarenlang je best gedaan voor 'de maatschappij' maar nu hoeft het even niet. En in plaats van dat de maatschappij je vraagt "ga asjeblieft je dromen waarmaken, word gelukkig en regel een betere wereld" vraagt de maatschappij jou om X sollicitatiebrieven per week te sturen. Dat is eigenlijk armoe. Maar nou ben ik toch weer naar die maatschappelijke discussie gegaan, en het is nog lang geen vrijdag. Proost!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

(Excuus voor mijn trage reactie, ik was niet eerder in de gelegenheid om te reageren)

 

Allereerst hartelijk dank Marcel voor je uitgebreide reactie en je tijd en zeker ook de suggesties, daar kan ik wat mee, ik ben al aan de slag.

 

En verder? Tja, wonderlijk wat er allemaal over me gezegd wordt: ik wacht passief op actie van mijn werkgever, ik verwacht een panklare oplossing, een kleine uitdaging wordt me al teveel, de noodzaak tot initiatief bestond de afgelopen jaren niet, ik heb jaren en jaren bij een overheidsorganisatie gewerkt en dingen gingen vanzelf. Dus...

 

Afijn. Ik heb inderdaad nu drie jaar voor een overheidsorganisatie gewerkt. Echter daarvoor ruim 20 jaar voor verschillende IT-bedrijven en ja, daar moest ik ook wel eens hard werken, deadlines halen en zelfs uitdagingen het hoofd bieden. En dat is gelukt. En dat zal als ondernemer ook best gaan lukken.

 

Nee, ik kan het UWV niet negeren, want zij bepalen de regels. Tenzij ik nu mijn WW-uitkering volledig opgeef, maar dat is een te groot financieel risico. Dus ik heb met ze te maken. En dat het lastig is om advies van hen te krijgen? Het zij zo, maar ik kom er allemaal wel uit.

 

En voor de rest neem ik maar aan dat genoemde opmerkingen niet representatief zijn voor de sfeer hier op HL. Ik hoop in de toekomst nog vaak gebruik te kunnen maken van de hulp en kunde van andere (startende) ondernemers.

 

Link naar reactie
  • 0

Goed, afijn…. het zit zo: UWV gaat je niet helpen. Ik zou zeggen ' yes!' Want dat is veelal hulp van de wal in de sloot.

 

Je ex werkgever doet niets, mooi dan ga je hem es vertellen wat jij wilt. Hij MOET nl jou reïntegreren, want anders loopt ie het risico dat is nog langer verantwoordelijk wordt voor jouw WW en dat wil ie zeker niet.

 

Dus dat zou ik es fijntjes duidelijk maken. Het mooie van een ex werkgever die niets doet is dat jij alle voorzetten kunt geven en niet achter zijn ideeën aan hoeft te hobbelen. Kansen te over!

 

Gaat de werkgever echt weigeren dan moet je zorgen dat je het op papier hebt.

 

Ik ben zelf vanuit exact dezelfde situatie met mijn winkel gestart. Ik kwam op het laatst nog wat geld te kort en ben toen naar min exwerkgever gestapt met het voorstel om mijn WW af te kopen (ik had toen nog niet verteld van mijn plannen om voor mezelf te beginnen, mijn ex werkgever had ook geen interesse in mijn reïntegratie). Aangezien je ex werkgever niet alleen verantwoordelijk is voor je reïntegratie maar ook voor de betaling van je WW kon die daar ook best oren naar hebben.

 

Bij mij wel in ieder geval! Dankzij een staaltje blufpoker en goddank op tijd mijn mond houden kreeg ik zelfs het dubbele mee van wat ik nodig had. ik was gered! Geen bank nodig, eigen baas, en van die ellendige ex werkgever af.

 

Ik kan er nog van genieten ;-)

 

Kortom…..maak gebruik van deze situatie! En die kennis….vergaar die zelf, duik in de regels, de mensen van het UWV kennen de regels voor ons soort gevallen vaak nl heel slecht. Zorg dat jij ze een stap voor bent.

Link naar reactie
  • 1

Tenzij ik nu mijn WW-uitkering volledig opgeef, maar dat is een te groot financieel risico.

 

Bedenk wel dat zo goed als alle ondernemers op HL zijn gestart als ondernemer zonder uitkering van wie of wat dan ook.

 

 

Bovendien klopt de opmerking inhoudelijk niet. Het starten van een bedrijf vanuit een uitkeringssituatie tast de bestaande WW rechten niet aan: die herleven na het staken van het bedrijf binnen de termijn van de WW rechten. Dit geldt ook als je - om wat voor reden dan ook - geen gebruik wilt maken van de WW startersregeling.

 

En voor de rest neem ik maar aan dat genoemde opmerkingen niet representatief zijn voor de sfeer hier op HL

 

Integendeel: deze opmerkingen zijn zeer representatief. Deze opbouwende kritiiek is ook niet lullig bedoeld, maar proberen jou te prikkelen tot actie. Een eigenschap die je als ondernemer hard nodig hebt!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

En daarmee ben ik eigenlijk wel benieuwd wat je zou willen gaan ondernemen. Kun je dat hier of in een nieuw topic kort uit de doeken doen? En in hoeverre heb je dit plan al uitgewerkt?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.