• 0

BV oprichten met doel op termijn een tweede eigenaar

Wie weet een betaalbare constructie voor de volgende situatie?

 

Mijn neef en ik wil graag een klein garagebedrijf met als hoofdactiviteiten, reparatie, apk en handel in auto's- en auto-onderdelen starten.

 

Mijn neef heeft een contract getekend ( bij zijn huidige werkgever ) waarin een clausule opgenomen is dat hij binnen 2 jaar na einde dienstverband niet binnen een straal van xx km een soortgelijk bedrijf mag starten.

 

Wat is de meest eenvoudige manier om nu een bedrijf te starten waarin rekening gehouden wordt met het feit dat hij na afloop van deze clausule mede eigenaar word?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Mark Weert: allereerst welkom op Higherlevel!

 

Mijn neef heeft een contract getekend ( bij zijn huidige werkgever ) waarin een clausule opgenomen is dat hij binnen 2 jaar na einde dienstverband niet binnen een straal van xx km een soortgelijk bedrijf mag starten.

 

maar hij mag volgens dat concurrentiebeding wel bij een ander (lees: "jouw") bedrijf werkzaam zijn binnen 2 jaar?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@Mark Weert: allereerst welkom op Higherlevel!

 

Mijn neef heeft een contract getekend ( bij zijn huidige werkgever ) waarin een clausule opgenomen is dat hij binnen 2 jaar na einde dienstverband niet binnen een straal van xx km een soortgelijk bedrijf mag starten.

 

maar hij mag volgens dat concurrentiebeding wel bij een ander (lees: "jouw") bedrijf werkzaam zijn binnen 2 jaar?

 

Hartelijk dank!

 

Ja, er wordt in de clausule specifiek gesproken over het opstarten van een APK garage.

Link naar reactie
  • 0

Kun je de betreffende clausule hier volledig citeren?

 

Volgens mijn neef staat er in dat hij binnen een straal van 25km geen eigen keuringsstation mag beginnen.

Hij zal van het weekend zijn contract nalezen zodat ik het hier kan citeren.

 

Ongeacht hoe het geformuleerd is, de vraag blijft hetzelfde. Hoe kan ik het bedrijf het beste starten? Heeft het zin om een holding op te richten boven de werkmaatschappij?

 

Bestaat er een betaalbare constructie waarmee we later hoge kosten kunnen voorkomen?

Link naar reactie
  • 0

Ongeacht hoe het geformuleerd is, de vraag blijft hetzelfde.

 

Niet perse natuurlijk. Wellicht interpreteer je het concurrentiebeding verkeerd, of laat het beding alsnog ruimte om iets soortgelijks te beginnen. Dan is je vraag over 'intreden na 2 jaar' wellicht overbodig. Vandaar mijn vraag.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Waarom überhaupt een BV? Wat zijn jullie motieven daarvoor?

 

 

[*]Privé aansprakelijkheid: Handel in onderdelen zal zich voornamelijk richten op gebruike onderdelen voor "snellere auto's" die veelal vaker het circuit zien dan de supermarkt. Daar wij beiden een koopwoning hebben en hij een gezin, geven wij de voorkeur aan het handelen vanuit een rechtspersoon.

[*]Uitstraling: Op termijn zal internationale handel ( hopelijk ) een redelijk belangrijk aspect worden.

[*]Misschien nog wel het belangrijkste: Heel het verhaal waar we het nu over hebben, de mogelijkheid om een tweede eigenaar op termijn toe te voegen. Zou dit eenvoudiger zijn vanuit een ander bedrijfsvorm?

 

Daarnaast: is er echt geen plek buiten die 25 kilometer om dit te starten?

 

Ja, theoretisch gezien. Maar in praktijk zal dit een drempel vormen voor de bestaande (potentiele) klanten voor onderhoud en APK's. Een straal van 25KM brengt je vanuit Weert gezien in Eindhoven, Venlo, Roermond of Echt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ongeacht hoe het geformuleerd is, de vraag blijft hetzelfde.

 

Niet perse natuurlijk. Wellicht interpreteer je het concurrentiebeding verkeerd, of laat het beding alsnog ruimte om iets soortgelijks te beginnen. Dan is je vraag over 'intreden na 2 jaar' wellicht overbodig. Vandaar mijn vraag.

 

Ja, daar heb je absoluut gelijk in. Voordat we een besluit nemen zullen we inderdaad zeker moeten weten wat er in het contract staat.

 

Er vanuit gaande dat het inderdaad niet mogelijk is binnen 2 jaar, wat zou je ons dan adviseren? Van wantrouw is er absoluut geen sprake.

Link naar reactie
  • 0

De beantwoording van je vraag over welke constructie te gebruiken laat ik graag over aan andere HL-leden, maar je zou misschien zelf een BV kunnen oprichten en de BV een overeenkomst kunnen laten sluiten met je neef dat hij over x-tijd een x% van de aandelen krijgt overgedragen? In de tussentijd zou je hem als werknemer in dienst kunnen nemen. Maar nogmaals, dit is niet bepaald mijn expertise, dus kijk er niet raar van op als iemand dit afschiet ;)

 

Heeft je neef er overigens al over nagedacht om zijn plannen met zijn werkgever te bespreken? Wellicht zijn er mogelijkheden om het concurrentiebeding weg te wuiven of te beperken (een vergoeding komt ook niet zelden voor)? Of is dit echt onbespreekbaar?

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
Heeft je neef er overigens al over nagedacht om zijn plannen met zijn werkgever te bespreken? Wellicht zijn er mogelijkheden om het concurrentiebeding weg te wuiven of te beperken (een vergoeding komt ook niet zelden voor)? Of is dit echt onbespreekbaar?

 

Ben bang van niet. De hele reden waarom deze clausule in zijn contract opgenomen is, is omdat de persoon waar hij nu voor in plaats werkt ook voor zichzelf een APK garage begonnen is in de regio.

 

Hoe dan ook, we zullen het contract dit weekend eens grondig doorlezen, misschien valt het allemaal wel mee. :)

Link naar reactie
  • 0

[*]Privé aansprakelijkheid: Handel in onderdelen zal zich voornamelijk richten op gebruike onderdelen voor "snellere auto's" die veelal vaker het circuit zien dan de supermarkt. Daar wij beiden een koopwoning hebben en hij een gezin, geven wij de voorkeur aan het handelen vanuit een rechtspersoon.

[*]Uitstraling: Op termijn zal internationale handel ( hopelijk ) een redelijk belangrijk aspect worden.

[*]Misschien nog wel het belangrijkste: Heel het verhaal waar we het nu over hebben, de mogelijkheid om een tweede eigenaar op termijn toe te voegen. Zou dit eenvoudiger zijn vanuit een ander bedrijfsvorm?

 

Vergeet het fiscale gebeuren vooral niet! DGA-loon en een andere belastingdruk! Doe dit niet zomaar even op basis van wat algemene veronderstellingen over BV-recht.

 

Tweede eigenaar kun je veel eenvoudiger toevoegen door op termijn van een eenmanszaak een VOF te maken.

 

Ja, theoretisch gezien. Maar in praktijk zal dit een drempel vormen voor de bestaande (potentiele) klanten voor onderhoud en APK's. Een straal van 25KM brengt je vanuit Weert gezien in Eindhoven, Venlo, Roermond of Echt.

 

En het moet per se in Weert zijn? Wat is de business gedachte daarachter?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Privé aansprakelijkheid: Handel in onderdelen zal zich voornamelijk richten op gebruike onderdelen voor "snellere auto's" die veelal vaker het circuit zien dan de supermarkt. Daar wij beiden een koopwoning hebben en hij een gezin, geven wij de voorkeur aan het handelen vanuit een rechtspersoon.

 

Houdt er dan wel rekening mee dat die beperking privé aansprakelijkheid alleen werkt als je je productaansprakelijkheidsrisico ofwel goed verzekert, of als je kunt aantonen dat je pogingen daartoe hebt ondernomen maar het niet mogelijk bleek dit risico verzekerd te krijgen. Doe je dit niet, dan ben je als bestuurder alsnog privé aansprakelijk te stellen, en heeft de hele BV weinig meerwaarde.

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Uitstraling: Op termijn zal internationale handel ( hopelijk ) een redelijk belangrijk aspect worden.

 

De gemiddelde buitenlandse klant zal net zo onder de indruk zijn van een besloten vennootschap als een Nederlandse klant dat is van een GmbH, een UG, een SARL, een S.L. of een S.r.l. - de reactie zal veelal zijn: huh ???

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Vergeet het fiscale gebeuren vooral niet! DGA-loon en een andere belastingdruk! Doe dit niet zomaar even op basis van wat algemene veronderstellingen over BV-recht.

Nee, heel zeker niet! De 3 punten welke ik noemde zijn de hoofdredenen om wél voor een BV te kiezen. Uiteraard zijn er veel nadelen.

 

Voordat ik deze vraag hier op het forum stelde heb ik deze ook voorgelegd aan een aantal "Flex BV / Snel BV / etc" aanbieders op het internet. Ik heb je column gelezen "De BV in het supermarktschap" en ik moet eerlijk zeggen dat dit de spijker op de kop slaat. Ik heb niets dan tegenstrijdige antwoorden ontvangen waar ik over het algemeen geen haar wijzer van geworden ben.

 

Tweede eigenaar kun je veel eenvoudiger toevoegen door op termijn van een eenmanszaak een VOF te maken.

Dit heb ik uiteraard zelf ook overwogen, maar voor zover ik gelezen heb moet je dan eigenlijk

fiscaal opnieuw beginnen, of heb ik dit verkeerd geïnterpreteerd? Weeg ik dit te zwaar?

 

En het moet per se in Weert zijn? Wat is de business gedachte daarachter?

Nee niet persé, maar wij wonen beiden in Weert, hebben hier veel contacten waar we van kunnen profiteren. Om ons puur door deze clausule ergens anders te gaan vestigen lijkt me niet verstandig. in het begin zullen we beiden vanuit loondienst starten. Extra reizen is weggegooid geld en tijd in mijn ogen.

 

Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken zover! :)

 

Houdt er dan wel rekening mee dat die beperking privé aansprakelijkheid alleen werkt als je je productaansprakelijkheidsrisico ofwel goed verzekert, of als je kunt aantonen dat je pogingen daartoe hebt ondernomen maar het niet mogelijk bleek dit risico verzekerd te krijgen. Doe je dit niet, dan ben je als bestuurder alsnog privé aansprakelijk te stellen, en heeft de hele BV weinig meerwaarde.

Ja dit is iets waar ik mij verder in moet verdiepen. Bedankt!

 

De gemiddelde buitenlandse klant zal net zo onder de indruk zijn van een besloten vennootschap als een Nederlandse klant dat is van een GmbH, een UG, een SARL, een S.L. of een S.r.l. - de reactie zal veelal zijn: huh ???

 

Hahah! Ja daar heb je gelijk in. Wellicht dat ik dit meer baseer op mijn eigen opvattingen en ook hier te veel waarde aan hecht. Bedankt! 8)

 

Link naar reactie
  • 0

Kun je de betreffende clausule hier volledig citeren?

 

Letterlijk over genomen uit het contract van mijn neef:

 

Artikel 11: Onthouding van het verrichten van werkzaamheden voor derden

 

11.1: De werknemer zal zonder schriftelijke toestemming van de werkgever geen werkzaamheden voor derden verrichten gelijk of naar aard gelijk aan de voor de werkgever te verrichten werkzaamheden en zich onthouden van zaken te doen voor eigen rekening. Clausule boete € 25.000,-

 

11.2: Indien de werknemer na beëindiging van het dienstverband zich als zelfstandig vestigt of als ondernemer in een onderneming deelt neemt, dan gelden hiervoor de volgende restricties:

- Voor een APK keuringstation: de werknemer onthoud zich van het oprichten of als ondernemer deelneemt in een APK keuringsstation binnen 1 jaar na beëindiging van het dienstverband en binnen een straal van 20 kilometer ten opzichte van het bedrijf ( bedrijven ) van de werkgever.

- Clausule: boete € 100,000,-

 

Dit is exact wat er vermeld staat in het contract.

Link naar reactie
  • 0

Het beding spreekt van een termijn van 1 jaar, en geen 2 zoals je in je eerste post meldt. Heb je je in je eerste post vergist, of het beding hier verkeerd geciteerd? Scheelt weer een jaartje...

Een jaar en 20 kilometer vind ik persoonlijk niet onredelijk bezwarend, maar ik ben dan ook geen rechter. Denk dus dat het beding zelf wel stand zou kunnen houden.

Wat dat betreft heb je de beste mogelijkheden als je gewoon voor jezelf begint en naar 1 jaar (of toch 2?) je neef laat deelnemen. In de tussentijd kun je hem als werknemer in dienst nemen. Daarbij moet je nog eens goed nadenken (lees: je laten adviseren) in welke rechtsvorm je dit het beste kunt doen.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Het beding spreekt van een termijn van 1 jaar, en geen 2 zoals je in je eerste post meldt. Heb je je in je eerste post vergist, of het beding hier verkeerd geciteerd? Scheelt weer een jaartje...

Een jaar en 20 kilometer vind ik persoonlijk niet onredelijk bezwarend, maar ik ben dan ook geen rechter. Denk dus dat het beding zelf wel stand zou kunnen houden.

Wat dat betreft heb je de beste mogelijkheden als je gewoon voor jezelf begint en naar 1 jaar (of toch 2?) je neef laat deelnemen. In de tussentijd kun je hem als werknemer in dienst nemen. Daarbij moet je nog eens goed nadenken (lees: je laten adviseren) in welke rechtsvorm je dit het beste kunt doen.

 

 

Bedankt! Nee het is inderdaad 1 jaar, wat ik voorafgaand in de originele post schreef was gebaseerd op wat mijn neef mij mondeling verteld heeft.

 

Houdt dit dan wel in dat hij NOOIT een bedrijf binnen 20KM kan starten ? ( deel nemen aan )

 

Het contract is overigens een vast contract, hij is daar al een jaar of 7 in loondienst.

 

Link naar reactie
  • 0

In de tussentijd kun je hem als werknemer in dienst nemen.

 

Hoi R. Tummers

 

Maar Mark schrijft ook:

 

11.1: De werknemer zal zonder schriftelijke toestemming van de werkgever geen werkzaamheden voor derden verrichten gelijk of naar aard gelijk aan de voor de werkgever te verrichten werkzaamheden en zich onthouden van zaken te doen voor eigen rekening. Clausule boete € 25.000,-

 

Of is een dergelijke bepaling dermate broodroof dat deze geen stand kan houden?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

11.1: De werknemer zal zonder schriftelijke toestemming van de werkgever geen werkzaamheden voor derden verrichten gelijk of naar aard gelijk aan de voor de werkgever te verrichten werkzaamheden en zich onthouden van zaken te doen voor eigen rekening. Clausule boete € 25.000,-

 

Of is een dergelijke bepaling dermate broodroof dat deze geen stand kan houden?

 

Volgens mij heeft deze clausule betrekking op de situatie tijdens het huidige dienstverband.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Gelet op het tweede lid van het artikel, dat specifieker is en spreekt over 'na einde dienstverband', ga ik er eerlijk gezegd vanuit dat het eerste lid een verbod inhoudt voor derden te werken tijdens dienstverband. Vandaar waarschijnlijk ook die brede omschrijving. Of ook dit beding stand houdt betwijfel ik trouwens, maar dat terzijde. Mocht het ook bedoeld zijn als concurr. beding na dienstverband, dan houdt het zeker geen stand.

 

edit: ben ik verdorie driftig op mn telefoon aan t typen, is Dennis me weer voor...

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Heren, bedankt voor alle reacties hierover. Ik ben een hoop wijzer geworden.

 

Nu heb ik een andere vraag, wellicht off topic en al veel behandeld, maar ik kan geen passend antwoord vinden bij mijn situatie.

 

De bedoeling is om klein te beginnen, in het begin voornamelijk met handel in auto-onderdelen.

Op dit moment ben ik werkzaam in loon dienst, full time, vast contract.

 

Daar het wat rustiger word op de werkvloer en ik op termijn minder zal willen werken en meer tijd in mijn eigen bedrijf zal willen stoppen, heb ik mijn huidige werkgever gevraagd of hij er eventueel voor open zou staan om mij als bedrijf in te huren om mijn werkzaamheden te verrichten. Er zouden dan duidelijke afspraken gemaakt moeten worden omtrent de werkzaamheden.

 

Een deel van mijn werkzaamheden kan ik eventueel vanuit huis doen.

ik ben de enige in het bedrijf met deze kennis.

 

Mijn huidige werkgever zou dan mijn enige opdrachtgever zijn voor dit soort werkzaamheden, want dit is niet waar ik mij op wil focussen zodra mijn bedrijf rendabel is.

 

Mijn vraag: Hoe strikt noodzakelijk is het, om al je werkzaamheden te vermelden bij het inschrijven bij de KVK?

Moeten de werkzaamheden 100% aansluiten bij hetgeen je opgeeft bij inschrijving?

 

Heeft het zijn om bij het insturen van een aanvraag VAR een extra begeleidend schrijven toe te voegen waarin de situatie uitgelegd word?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.