Goedenavond!

Sinds begin 2013 zijn wij samen begonnen aan onze eigen onderneming (VOF). Nu zijn er twee vraagstukken waar wij nog geen duidelijk antwoord op hebben, dus proberen wij het eens op dit forum:

1. Zodra één van de vennoten iets op de zaak zet, wat is dan gebruikelijk voor de andere vennoot? Neem bijvoorbeeld een cursus woedebeheersing of de aanschaf van een fiets voor één van de vennoten. Hierdoor ontstaat er een scheve verdeling van het geld wat uit de VOF gaat. Is het gebruikelijk dat de andere vennoot hiervoor gecompenseerd wordt? Zo ja, hoe wordt dit gedaan?

2. Ik fiets zelf een aantal kilometers per dag (21km) om van en naar werk te komen, deze reiskosten houden we bij. Mijn compagnon hoeft echter niet te reizen. Moet hier ook sprake zijn van compensatie (ik ben immers degene die de kosten maakt, maar mijn compagnon 'maakt er ook gebruik van'), of begrijp ik het verkeerd en worden deze kosten alleen meegenomen in mijn persoonlijke inkomstenbelasting?

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen, bij voorbaat dank!

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 1

Wat goed, en welkom op HigherLevel! Vertel meer, wat doen jullie zoal?

Als het gaat om de verdeling van kosten, praat je eigenlijk over de verdeling van de winst. Als vennoot A kosten maakt voor de zaak, maar vennoot B vindt dat die kosten niet van zijn winstdeel af zouden moeten gaan, kun je daar afspraken over maken.

Het is gebruikelijk dat je hier slaande, schreeuwende, "Hell hath no fury like a woman scorned"-ruzie over krijgt op het moment dat de spreekwoordelijke emmer overloopt. Kennelijk zijn jullie dat niet van plan en willen jullie het daarvoor al oplossen. Goed bezig! Als je even rondneust op dit forum, zul je zien dat veel ruzies in VOF's ontstaan door misverstanden over afspraken die nooit goed zijn vastgelegd.

Dat is dus tip 1: leg je afspraken vast. Met krabbels, op ouderwets papier.

Dan tip 2: voor je gaat vragen wat gebruikelijk is, vraag elkaar eens af wat jullie wenselijk vinden. Eigenlijk is alles mogelijk. Aan het ene eind van het spectrum gooi je alle kosten en alle opbrengsten op een hoop en krijgt ieder de helft. Aan het andere eind van het spectrum ga je zowel de omzet als de kosten zoveel mogelijk aan individuen toerekenen zodat er een hoogstpersoonlijke winstberekening ontstaat. Je kunt je afvragen of je dat nog een VOF wil noemen, maar dat terzijde.

Een algemene regel (tip 3): hoe meer je wil administreren, des te meer tijd dat kost. Tijd is vaak geld, omdat je in die tijd ook geld had kunnen verdienen, of omdat je boekhouder niet gratis werkt.

Tip 4: het is mogelijk om zogeheten 'buitenvennootschappelijke vermogensbestanddelen' te hebben, en dito kosten en opbrengsten. Je berekent dan eerst de winst van de VOF, daarna bereken je jouw winstdeel volgens de afgesproken winstverdeling en dan ga je er nog van alles bij optellen en aftrekken. Als het moet, dan moet het, maar als het niet hoeft wordt je er blijer van.

Tip 5: hoe iets fiscaal behandeld wordt, hoeft geen overweging te zijn, maar kan wel zo praktisch zijn. Als voorbeeld: als jij 21 zakelijke kilometers fietst, mag er 21 x 0,19 = 3,99 van de winst afgetrokken worden, volgens de fiscale regels. Maar als jullie samen besluiten dat jij 0,25 voor elke zakelijke fietskilometer krijgt, houdt niemand je tegen. Het wordt een boekhoudkundige uitdaging om dat te splitsen in een winstdeel en een privéstorting, maar dat komt wel goed.

Tip 6: misschien ben je veel meer geholpen als je samen met je partner een begroting maakt, en afspraken maakt over wanneer iets 'op de zaak gaat of niet'.

Als je partner een fiets koopt van 800 euro die vier jaar meegaat, kost dat de VOF 200,- per jaar ongeveer. Als jij 3,99 per dag declareert, zit je na pakweg 51 werkdagen ook op dat bedrag. Blijken jouw reiskosten ineens veel hoger dan de zijne :-[

Als jullie afspreken dat elke vennoot er naar streeft om jaarlijks 3500,- te investeren in zijn/haar professionele ontwikkeling, kun je het er samen over hebben welke ontwikkeling leuk en zakelijk interessant is, dat is meestal leuker dan discussieren over de prjis c.q. de kosten van iets.

Kortom: gebruikelijk is dat hier te weinig over gepraat wordt, mijn advies is om hier juist méér over te praten.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Wow, wat een antwoord! Onwijs bedankt, Marcel! Wij hebben hier enorm veel aan. Dit soort dingen zijn voor ons momenteel lastig (puur omdat we op dit moment weinig ervaring hebben op dit gebied), maar we praten er in ieder geval erg goed over. We kennen elkaar al sinds de kunstacademie en hebben nu samen een ontwerpbureau. Ik ga morgen jouw lijst even bespreken en kom terug als ik toch nog vragen heb. Nogmaals bedankt!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar