• 0

Overnemen Assurantiekantoor vof.

Goedenavond,

 

Allereerst bedankt voor het aanklikken van dit topic / de tijd en moeite nemen om mij eventueel te helpen :)

Ik ga proberen dit zo kort en duidelijk mogelijk uit te leggen. Wellicht zit ik in het verkeerde sub-forum, heb namelijk nogal wat vragen.

 

Mijn vader en zijn broer hebben samen een assurantiekantoor (vof).Het is niet een gevolmachtigd kantoor en momenteel werken ze op provisiebasis. Voornamelijk schade voor zowel zakelijk als particulier. Wegens persoonlijke omstandigheden gaat mijn oom stoppen met werken. Hij wil dus zijn deel verkopen en ik zit er sterk over na te denken om verder te gaan in de zaak. Ik heb overigens vorig jaar een aantal maanden gewerkt binnen het bedrijf en weet waaruit het werk bestaat.

Uiteraard ben ik me ervan bewust dat ik de nodige Wft diploma's zal moeten halen (momenteel studeer ik HRM en zit ik in het laatste leerjaar, afstuderen zal ik wellicht een jaar moeten uitstellen door deze situatie).

 

Mijn vader wil best zijn deel kopen met het pand waar ze nu inzitten. De bedoeling is dan dat ik gewoon krijg wat mijn oom nu krijgt (dus 50% van de winst) en daarmee mijn vader afbetaal voor het kopen van mijn oom zijn deel. Mijn vader zal dan ongeveer na een jaar of 5 ook stoppen en de bedoeling is dan dat ik het andere deel overneem.

Kan dit allemaal? Zijn er nog voordelen voor mij zoals zelfstandigen aftrek/starterskorting etc? Waar moet ik goed op letten? Voor zover ik nu de situatie kan overzien is het een goede 'deal' en loop ik weinig risico. Ik hoef immers geen financiering of hypotheek af te sluiten, maar wellicht zie ik problemen over het hoofd.

 

Wellicht een aantal zaken die belangrijk/informatief zijn voor het advies | antwoorden.

Leeftijd kantoor: 40 jaar

Omzet: ~130k per jaar

Kosten: ~15k per jaar

Momenteel doen ze niet veel aan uitbreiding / nieuwe klanten.

 

Ik zie graag alle reacties tegemoet.

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er schieten zomaar duizend dingen door mijn hoofd, de meeste overigens fiscaal, maar dat ligt aan mij ::)

 

Belangrijkste vraag wellicht: wil je deze zaak overnemen en is dit een golden opportunity, of willen je vader en je oom er vooral graag vanaf, en is het wellicht meer een gouden kooi?

 

Want als jij er niet direct warm voor loopt, dan lijkt het me dat je jezelf nog eens drie keer op het achterhoofd moet krabben voor je hier in stapt.

 

Een-na-belangrijkste vraag: wil je samen met je vader een onderneming drijven? Dat is iets heel anders dan in de zaak van je vader werken, want als je samen de onderneming drijft, ben je samen echt verantwoordelijk, ook voor elkaars fouten. Lijkt mij een hele precaire situatie, maar ik ken jullie natuurlijk niet (dus dit zegt vooral iets over mijn relatie met mijn vader :-[)

 

Nieuwsgierige vraag: het kantoor heeft nu werk voor twee ervaren adviseurs. Jij gaat het over een paar jaar in je eentje doen. Dat is knap, maar misschien ook onrealistisch. Wederom, ik ken de situatie niet, maar het is misschien goed om je eigen toekomstplannen in het verhaal mee te nemen.

 

 

Ik heb geen idee wat het kantoor nu waard is. Die waarde zul jij aan je oom en je vader moeten betalen, en het is heel fijn dat dat in termijnen kan. Blijft er dan nog genoeg over voor jouw privé-uitgaven?

 

 

Zodra jij toetreedt als ondernemer (en dus hoofdelijk aansprakelijk wordt voor de overeenkomsten van de onderneming) en meer dan 1225 uur draait, heb je recht op zelfstandigenaftrek. De eerste drie jaar ook startersaftrek.

 

Dan: afhankelijk van hoe je het inkleedt, zal er door deze of gene een onderneming 'gestaakt' worden. Bij staking vallen stille reserves vrij en mag er afgerekend worden over opgebouwde goodwill. Dat betekent dat de stakende ondernemer (eerst je oom, later je vader) een belastingaanslag krijgt op het moment van staking. Dat verhoogt wellicht de prijs die ze willen hebben voor de toko, dus misschien is het raadzaam om te kijken of dit te vermijden valt en de zaak zonder stakingsmoment over te dragen ("geruisloos" heet dat dan in fiscaal jargon, maar daar komt gerust nog wat herrie bij kijken).

 

Als de zaak geruisloos overgedragen wordt, krijg jij ook 'de fiscale claim'. Anders gezegd, stel nu dat er een ton aan goodwill in de zaak zit. Als jij 'm (met staking ofwel ruisend) overneemt inclusief die ton, heb jij vervolgens iets om op af te schrijven, dat drukt je fiscale winst en dus je belastingaanslag.

Als jij 'm geruisloos overneemt, heb jij niks om op af te schrijven, maar hoeven Oom en Pa ook niet af te rekenen over die goodwill. Als jij dan over 20 jaar de zaak verkoopt, mag JIJ belasting gaan betalen over de goodwill.

 

Maareh, spannend!

 

En tot slot de tip die wellicht in familieverhoudingen nog veel harder geldt dan elders: leg alles vast. Schriftelijk, met krabbels. Onder welke voorwaarden neem je over, tegen welke prijs, hoe verloopt de afbetaling, wat als jij je verplichtingen niet nakomt, etc etc. Het is niet erg als je zakelijke avontuur niet wordt wat je er van verwacht had, maar wel als je daarmee ook nog ruzie in de familie krijgt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Bedankt voor je snelle reactie :)

 

Mijn oom moet stoppen wegens medische redenen. Mijn vader wil in principe ook ophouden mits ik verder wil gaan met de zaak. Hij zal dan gewoon nog een aantal jaar doorwerken en mij natuurlijk inwerken. De laatste jaren is de winst wel wat achteruit gegaan. Ook mede door de economische crisis (mensen verkopen hun duurdere auto en kopen een goedkopere auto / van WA casco naar WA etc). Ook vind ik zelf dat het klantcontact te wensen overlaat. Maar goed dit zijn zaken die in de toekomst aangepakt zullen worden, mocht het allemaal doorgaan.

 

Er zal hier en daar nog wel wat moeten gebeuren dus, maar ik hoef niet iets opnieuw op te zetten. Ik krijg er immers meteen al een salaris uit.

 

Ik snap de financiële vragen erg goed. Ik vind het zelf ook lastig om een beeld te schetsen en vanuit een ander perspectief erna te kijken. Het is als volgt:

 

Mijn oom wil voor de helft (zijn deel) van het bedrijf 125k euro. Goodwill en andere zaken zoals materiaal etc hoeft hij niet en is verder niet aan de orde. Mijn vader wil dan best dit voor mij financieren. Hij zal dus die 125k voorschieten en ik betaal hem over 10 jaar terug. Laten we zeggen 12.5k per jaar. Het pand waar ze nu inzitten wil mijn vader ook wel kopen. Daarboven zit nog een woning waar ik in zal gaan wonen. Hier zal ik mijn vader gewoon wat huur voor betalen. Gas/water/elek gaat dan weer via de zaak.

 

In principe zijn mijn kosten dus alleen het terugbetalen van die 125k over 10 jaar, maar mijn salaris/winst ligt ook hoog ~45k per jaar. Dus lijkt mij dat er genoeg overblijft voor privé uitgaven.

 

Tot slot; mijn vader wil niet nog 5 a 10 jaar doorwerken. Hij zal misschien een aantal jaar meedraaien, waarschijnlijk afhankelijk van hoe het mij afgaat, en daarna ook stoppen.

Al met al lijk ik wel gek als ik het niet aanpak en gewoon probeer om er wat van te maken. Verhoudingen tussen mijn vader zijn goed en heeft altijd het beste met mij voor. Maar afspraken zwart op wit ben ik altijd een voorstander van.

 

Link naar reactie
  • 2

Je zit in het laatste leerjaar. Je vader zal vast ook willen dat je eerst afstudeert. Als je eenmaal werkt komt dat er niet snel meer van. Dat inwerken kan vast wel parttime, in avonden of weekenden. Des noods huurt ie tijdelijk iemand in.

 

Dat uitkopen van je oom kan buiten jou om. Als ik hem was zou ik jou gewoon inhuren, laten afstuderen en op eigen tempo het bedrijf overdragen...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.