• 0

Fabrieksmachine kopen in Polen: goed idee?

Ik heb informatie gezocht over automatische vulmachines. In de Benelux heb ik (op internet) niet echt gevonden wat ik zocht, maar op Youtube staat een video van een machine uit Polen die exact doet wat ik nodig heb (volgens de video althans). Nu weet ik niet of het zo'n goed idee is om een machine in Polen te kopen. Ik heb geen vrees wat de kwaliteit betreft, maar wanneer aan die machine iets defect is, dan zou de hersteldienst uit Polen moet komen.

 

Heeft daar iemand ervaring mee? Anders laat ik in Nederland een machine ontwerpen op maat, maar dat zal de kostprijs opdrijven.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb informatie gezocht over automatische vulmachines. In de Benelux heb ik (op internet) niet echt gevonden wat ik zocht, maar op Youtube staat een video van een machine uit Polen die exact doet wat ik nodig heb (volgens de video althans). Nu weet ik niet of het zo'n goed idee is om een machine in Polen te kopen. Ik heb geen vrees wat de kwaliteit betreft, maar wanneer aan die machine iets defect is, dan zou de hersteldienst uit Polen moet komen.

 

Heeft daar iemand ervaring mee? Anders laat ik in Nederland een machine ontwerpen op maat, maar dat zal de kostprijs opdrijven.

Ik denk dat je zelf al het antwoord geeft, al begrijp ik niet hoe je kan schrijven dat je geen vrees hebt voor wat beteft de kwaliteit van de machine, en tegelijkertijd ook schrijft, dat de machine exact doet wat je nodig hebt, (volgens de video althans.) In hoeverre heb je zelf de machine en de kwaliteit ervan onderzocht.

 

Wellicht een idee om te sparren met https://www.higherlevel.nl/profiel/u/P.J.Odems, misschien heeft deze geen specifieke ervaring met vulmachines, maar wel met andere zelf ontworpen machines.

Link naar reactie
  • 0

Als het machine moet zijn om bigbags of octabins af te vullen door middel van wegen dan kan ik u ook wel een referentie van een fabrikant uit België doorgeven.

 

Die maken afvulsystemen op maat van klein/manueel tot volledig automatisch afvullen, transporteren, silo's,...

 

Hebben ook zeer veel installaties in Nederland staan.

 

Je weet altijd iets meer als je verschillende offertes kan vergelijken voor wat je wenst aan te kopen.

 

Laat maar iets weten; dan stuur ik het door via PM

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

@ RiVe:

 

Op youtube stond een video van de fabrikant. Op het eerste zicht doet die machine wat ik voor ogen heb. Ik ga ze natuurlijk niet zomaar kopen, maar een bestaand ontwerp kopen, is waarschijnlijk goedkoper dan er één vanaf nul te laten tekenen.

 

Wat betreft de kwaliteit bedoel ik gewoon dat ik geen schrik heb dat ze in Polen alleen goedkope en slecht afgewerkte machines verkopen.

 

@ Mathias:

 

Ja, stuur maar eens. ;)

Link naar reactie
  • 0

Je hebt die machine op Youtube gevonden zeg je.

 

Uit niets blijkt dat je al contact met de fabrikant hebt gehad.

 

Wat zegt de fabrikant wie de machine zou moeten of kunnen repareren als hij kapot is? Als het een grote fabrikant is zal hij beslist ook exporteren en misschien zelfs wel een servicedienst in NL hebben.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Wat zegt de fabrikant wie de machine zou moeten of kunnen repareren als hij kapot is? Als het een grote fabrikant is zal hij beslist ook exporteren en misschien zelfs wel een servicedienst in NL hebben.

Er geen reden om aan te nemen dat er uit Polen alleen slechte machines komen. Die heb ik ook uit nederland en Duitsland gezien, om maar wat te noemen.

 

Reparatie van machines op zo'n afstand gaat niet gemakkelijk. De meeste machinebouwers sturen wel een monteur over als er problemen zijn. Er zijn ook veel machinebouwers die gewoon alle benodigde gegevens afgeven die nodig zijn voor service. Voor een machine uit Polen zou ik hier op staan. Let er op dat er een gangbaar merk PLC in zit en geen IPC. Zorg er voor dat je het hele project van zowel PLC als eventuele MMI meegeleverd krijgt. Als dit geweigerd word gewoon verder shoppen.

 

De gemiddelde machine is geen raket technologie maar er zijn machinebouwers die de software zelfs met een wachtwoord afschermen. Laat deze links liggen, dit is niet vertrouwd.

Link naar reactie
  • 0

Wat zegt de fabrikant wie de machine zou moeten of kunnen repareren als hij kapot is? Als het een grote fabrikant is zal hij beslist ook exporteren en misschien zelfs wel een servicedienst in NL hebben.

Er geen reden om aan te nemen dat er uit Polen alleen slechte machines komen. Die heb ik ook uit nederland en Duitsland gezien, om maar wat te noemen.

 

Reparatie van machines op zo'n afstand gaat niet gemakkelijk. De meeste machinebouwers sturen wel een monteur over als er problemen zijn. Er zijn ook veel machinebouwers die gewoon alle benodigde gegevens afgeven die nodig zijn voor service. Voor een machine uit Polen zou ik hier op staan. Let er op dat er een gangbaar merk PLC in zit en geen IPC. Zorg er voor dat je het hele project van zowel PLC als eventuele MMI meegeleverd krijgt. Als dit geweigerd word gewoon verder shoppen.

 

De gemiddelde machine is geen raket technologie maar er zijn machinebouwers die de software zelfs met een wachtwoord afschermen. Laat deze links liggen, dit is niet vertrouwd.

 

Mja, over bovenstaande kan je wel wat discussiëren :)

 

Ik ben zeker akkoord dat de klant zoveel mogelijk info over de machine moet meekrijgen; handleiding, schema's, eventueel broncode.

 

Maar met broncode meegeven zou ik toch opletten en die alleen meegeven aan klanten waarvan je weet dat ze er mee overweg kunnen. Anders voor je het weet hebben ze iets kleins gewijzigd, bellen ze dat de machine niet meer werkt en mag je als service-technieker gaan zoeken naar wat er scheelt. En dat ze er zelf aan geprutst hebben dat durven ze dan niet zeggen natuurlijk...

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

PLC software van een vulmachine afschermen is in mijn ogen absoluut not-done. Een machine moet zeker 20 jaar mee kunnen, veel machinebouwers halen dat niet. Een tevreden klant komt altijd terug, ook voor kleinigheidjes. Als je bang bent dat ze gaan lopen heb je toch een probleem. En sorry, in mijn ogen ben je kennelijk niet meer betrouwbaar.

 

Anders voor je het weet hebben ze iets kleins gewijzigd, bellen ze dat de machine niet meer werkt en mag je als service-technieker gaan zoeken naar wat er scheelt. En dat ze er zelf aan geprutst hebben dat durven ze dan niet zeggen natuurlijk...
Als er iets veranderd is zie je dat direct. Ik neem aan dat een servicemonteur eerst controleerd of de code in de PLC wel dezelfde is als die op z'n laptopje.
Link naar reactie
  • 0

Ik kan even de video niet terugvinden op Youtube (ik had ze maar beter bewaard).

 

Het gaat om een machine voor puddingpotjes. De potjes worden door de machine van een stapel genomen (ik veronderstel met zuignapjes) en op een band gezet. Nadat ze gevuld zijn, wordt een kleefdeksel aangebracht. De potjes zijn per 6 aan elkaar vast (zoals bv. Petit Gervais).

 

Andere machines (zoals ik me uit mijn tijd als jobstudent nog herinner) deden slechts één van deze dingen en het personeel moest de potjes van de ene band op de andere plaatsen.

 

Ik zou de voorkeur geven aan een leverancier dicht bij huis, maar ik vermoed dat een machine op maat laten tekenen - door een firma die niet noodzakelijk ervaring met dit specifieke soort machines heeft - een hoop gaat kosten. En dit terwijl er in Polen een machine staat die bij wijze van spreken in een bouwpakket klaar staat.

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt me niet een machine maar een hele lijn: een depalletiser, een vuller, een traypacker en/of flowpacker, plus de transporten er tussen in. Ik geloof niet dat ik dat ooit als een machine verkocht heb zien worden. Samengesteld is ook veel simpeler en bovendien zijn er "om de hoek" voor ieder deel in de lijn voldoende aanbieders.

 

Neemt niet weg dat het m.i. geen kwaad kan om ook wat verder weg te kijken. Ik heb verschillende klanten die hun machines b.v. in Italie, Tsjechie, Turkije enz kopen, ook niet om de hoek dus. Als het echt nodig is sturen die een monteur, maar liever nog schakelen ze een lokaal bedrijf in. En dan maakt het hun over het algemeen niks uit als dat een bedrijf is waar hun klant al mee samenwerkt. Ze sturen mij alle gegevens, en ik word betrokken bij de installatie en het opstarten van de lijn zodat ik alle service kan doen. Die werkwijze is niks uitzonderlijks aan en maakt het kopen van machines in alle uithoeken van de EU net iets simpeler.

Link naar reactie
  • 0

Misschien handig om de Poolse leverancier eens te benaderen.

Voor de hand liggende vraag: Hebben jullie een vertegenwoordiger in Nederland, België die storingen kan verhelpen.

Misschien is er wel helemaal geen probleem.

 

suc7

Hans Bertram

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu een Duitse firma gevonden die een gelijkaardige machine (of lijn) kan leveren. Ze zijn maar zo'n 200 km van de grens verwijderd en geven bij de opstart 7 dagen opleiding om de machine te bedienen en kleine onderhoud zelf te doen. Ik zal deze zomer eens langs gaan bij die firma.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.