• 0

Bijschrijvingen van VOF op bankrek na overgang naar BV

Stom ik weet het maar ik heb van mijn vof als afsluiting geen juiste balans gemaakt, toen ik vorig jaar overging in een BV (met dezelfde bankrekening).

punt 1: Ik ben vergeten de nog te vorderen btw (445 euro) op de balans te zetten

punt 2: Ik ben vergeten een crediteur (45 euro) op de balans te zetten (kosten en btw zijn wel afgerekend...)

punt 3: Ik ben vergeten Nog te onvangen rentebaten (30 euro) op de balans te zetten.

 

Hoe het ook is, ik zit met een plus van 430 euro. Kan ik die nu naar prive boeken? Normaal gesproken was die toch op de VOF rekening gekomen.... Of moet ik die als incidentele baten boeken binnen de BV. Of iets anders.

 

Alvast bedankt voor een reactie. Ik was bezig met de vpb aangifte (0, snik) en kwam dit tegen dus vandaar .....

 

Jerry

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe het ook is, ik zit met een plus van 430 euro. Kan ik die nu naar prive boeken? Normaal gesproken was die toch op de VOF rekening gekomen.... Of moet ik die als incidentele baten boeken binnen de BV. Of iets anders.

 

Hoe is de VoF ingebracht, ruisend of geruisloos?

 

Alvast bedankt voor een reactie. Ik was bezig met de vpb aangifte (0, snik) en kwam dit tegen dus vandaar...

 

Dat zet je te denken over de wijsheid van de stap van VoF naar BV...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De vof is geruisloos ingebracht.

 

In dat geval gaat de BV verder met de boekwaarden van de VoF. Daar horen deze bedragen dus ook toe. Dat de beginbalans niet goed is opgesteld is ongelukkig. Wat ik zou doen is de dag na de start van de BV deze alsnog via het memoriaal inboeken en e.e.a. regulier verwerken. Verdient geen schoonheidsprijs maar geeft wel het minste gedonder.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt dan wel zo dat ik erop inlever begrijp ik maar goed het zij zo.

 

Geen gedonder klinkt ook wel fijn, maar welke boeking krijg ik dan op dag 2 in het memoriaal?

 

Te vorderen BTW 445

Overige vorderingen 30

aan Crediteuren 45

aan ?????? 430

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Ja, de inbrengbalans (1/1/2013) heb ik zelf opgesteld. Ik stel die balansen al jaren op door vooral te kijken naar de debiteuren en crediteuren en die op de juiste jaren te boeken. En wat ik dan nog in de IB aangifte tekort kwam aan vermogen (verschil saldo winst/verlies fiscaal en de saldo fiscale winstberekening) komt er vanzelf uit en dan vulde ik dat in als priveontrekking bv. Alles onorthodox weer rond....en netjes belasting betalen. Dit alles trouwens na telefonische hulp van de belasting dienst: "Vul het dan maar in bij prive-onttrekking"...werd er gezegd.

 

Nu begrijp ik dat ik alle balansposten moet uitpluizen en ben dat ook voor de balans van 1 jan 2014 aan het doen en die krijg ik binnen de euro in balans. Maar goed ik begrijp ook niet dat de accountant die een stempel en handtekening op de inbrengbalans heeft gezet, dit niet heeft getackeld, maar dat is een ander verhaal waar ik nu niets mee kan. De basis ligt bij mezelf.

 

Nu zit ik dus met de manier/journaalpost om dit alles weer glad te maken zodat ik geen rare gezichten krijg van de fiscus.

 

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand mij misschien helpen met de boeking die ik moet doen om dit in orde te maken.

 

Het idee was:

Te vorderen BTW 445

Overige vorderingen 30

aan Crediteuren 45

aan ? 430

 

En dan bij bankmutatie tegenboeken natuurlijk.

 

Of misschien kan ik ook gewoon pas bij de bankmutatie boeken, bv bij ontvangst btw:

bank 445

aan overige buitengewone baten 445

of is dat niet handig?

 

Alvast bedankt voor het meedenken. Ik moet voor 1/6 de vpb doen dus vandaar mijn post.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

aan ? 430

 

Eigenlijk zijn dit transitoria. Probleem is dat deze rekening niet op 0 komt omdat het feitelijk uit de lucht komt vallen.

 

Of misschien kan ik ook gewoon pas bij de bankmutatie boeken, bv bij ontvangst btw:

bank 445

aan overige buitengewone baten 445

of is dat niet handig?

 

Nee, dat is niet handig. De BTW is natuurlijk geen baat en het zou onzin zijn om daar VPB over te gaan betalen.

 

Wellicht toch het meest inzichtelijk als je als tegenboeking (die € 430,00) opneemt: balanscorrecties aanvang 2013. Blijft er dan wel op staan, maar is wel verklaarbaar. Een verkeerd opgestelde beginbalans verdient nu eenmaal nooit een schoonheidsprijs...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.