• 0

Terugbetalen Kia/mia/vamil irt bij stakende onderneming [desinvesteringskosten]

Beste experts,

 

Ongeveer 2,5 jaar geleden ben ik begonnen als zelfstandige (ZZP). Vol in de opdrachten dus vorig jaar besloten om een Ampera (hybride) aan te schaffen. Uiteraard goed gebruik gemaakt van de fiscale voordelen die hiermee gemoeid zijn. Recent echter een baan aangeboden gekregen (loondienst). Een droom baan dus ik ga het ZZP vaarwel zeggen en weer terug in loondienst.

 

Wat zijn nu de gevolgen hiervan, ervan uitgaande dat ik de onderneming dien te staken op de aangeschafte auto en de daarmee samenhangende gebruikte regelingen?

 

Wat zijn alternatieven?

Kan ik bijvoorbeeld de auto leasen van de eenmanszaak?

Kan ik de auto overhevelen naar mijn bestaande stamrecht BV en daarvandaan de auto leasen?

 

Aangezien of ik niet weet of de baan ook daadwerkelijk gaat bevallen, kan ik dan de eenmanszaak (inclusief auto) in slaapstand zetten zodat ik het staken van de onderneming uitstel....

 

Alvast THX for alle wijze feedback...

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Christien,

 

Dit klinkt dan zeker als een optie. Maar hoe ga ik dan om met zakelijke kosten (o.a. auto) ?

Ik neem aan dat BD niet echt gelukkig wordt van iemand in loondienst die tevens een eenmanszaak heeft zonder omzet maar wel kosten maakt voor die eenmanszaak (benzine, stroom en afschrijving)?

 

THX

Link naar reactie
  • 0
Ik neem aan dat BD niet echt gelukkig wordt van iemand in loondienst die tevens een eenmanszaak heeft zonder omzet maar wel kosten maakt voor die eenmanszaak (benzine, stroom en afschrijving)?

 

Los van of het wel kan zodra je de auto niet meer voor minstens 10% zakelijk gebruikt: je gebruikt de auto voor je loondienstverband privé (want niet zakelijk voor je eenmanszaak)

Dus betaal je dan - als je alles correct wilt doen - bijtelling op basis van (excessief) privé gebruik = 100% - 24% verlaging bijtelling hybride = 76% bijtelling.

 

Lijkt mij een dure grap. Kan/wil de werkgever of een leasemij de auto niet overnemen zodat jij vervolgens je eigen auto weer gaat leasen?

 

Kan ik bijvoorbeeld de auto leasen van de eenmanszaak?

Kan ik de auto overhevelen naar mijn bestaande stamrecht BV en daarvandaan de auto leasen?

 

Je bent geen leasemij, en het is geen zakelijke handeling, dus dit is geen optie naar mijn kennis en mening.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Norbert,

 

Dank voor je nuchtere blik. Lease door nieuwe werkgever is helaas geen optie.

Als ik het zo lees lopen alle alternatieven op een dood spoor. Blijft over het staken van de onderneming en het overhevelen naar prive (of verkoop). maar wat zijn dan de gevolgen?

 

groet

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt doen alsof de onderneming op een lager pitje staat, maar als je geen enkele intentie hebt om opdrachten te verwerven (bijvoorbeeld omdat je al 40 uur per week in beslag genomen wordt door een prachtbaan, gefeliciteerd overigens), en dat ook niet aannemelijk kan maken, is je eenmanszaak gestaakt.

 

In het jaar van staking gaat de auto over naar privé voor de waarde in het economisch verkeer (WEV). Zoek op en onderbouw dat goed, evt. met een taxatie, wat de auto waard is. Over dat bedrag betaal je btw. Als de boekwaarde door de versnelde afschrijving ver onder de WEV is gekomen, realiseer je boekwinst en die zal meegenomen worden in de belastbare winst. Dat is dan een correctie voor het teveel aan afshrijvingskosten die je in de eerste twee jaar gebeokt hebt.

 

tegenover de KIA staat de desinvesteringsbijtelling, wat je aan investeringsaftrek hebt gehad over de aankoopprijs zul je ook weer af moeten bijtellen over de vervreemdingsprijs. Of dat ook voor de MIA geldt weet ik niet uit mijn hoofd en ik ben nu even te lui om het op te zoeken.

 

Verkopen en overbrengen naar privé hebben fiscaal overigens hetzelfde gevolg, behalve dan dat je in het ene geval nog een auto voor de deur hebt ;D

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels is het ruim een jaar later maar nog zo actueel:

 

Ik heb in 2013 een Tesla gekocht met alle eenmanszaak voordelen. Op jan 2014 overgegaan naar BV via ruisende inbreng. Stakingswinst is gegaan naar lijfrente.

 

Nu is mijn fiscaal adviseur iets vergeten, namelijk het afrekenen van de desinvestering na de beëindiging van eenmanszaak a 12.500 euro (slik).

 

Heeft iemand een tip hoe ik mijn Tesla moet inbrengen in de bv fiscaal gezien zodat in de belastingsfeer zo weinig mogelijk kost.

 

Alvast erg bedankt voor een kostenbesparende tip!!

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je die adviseur ooit betaald voor z'n diensten? Zo ja, dan mag je op zich gewoon aan hem verzoeken om de aangifte alsnog (gratis) in orde te maken, zodat deze wel correct is. Alleen zul je dan gewoon een nieuwe (hogere) IB-aanslag over 2013 ontvangen. En die zul je ook gewoon zelf moeten betalen. Dat gaat de adviseur sowieso niet doen, ook als het zijn fout zou zijn. Helpt die adviseur je trouwens niet met de (Vpb-)aangiftes van de nieuwe bv?

 

Verder geef je zelf eigenlijk al aan waar het pijnpunt zit. Je hebt de eenmanszaak met geruis ingebracht. Oftewel: je hebt overal over afgerekend. Dat betekent dus ook dat inderdaad alle KIA/EIA/MIA/Vamil naar rato van een - ik meen - vijfjaarsperiode moeten worden teruggedraaid.

 

Het viel me alleen op dat je het over 2014 hebt. Dat is meer dan 2 jaar geleden! Heb je die auto destijds wel op naam van de bv laten zetten dan? En tegen welke prijs? De EIA/MIA/Vamil kun je in de bv niet meer claimen. Voor de KIA was er volgens mij wel een soort van uitzondering, maar daar kan ik helaas zo snel niets meer over vinden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Beste Piet,

 

De tesla brengt bij inbreng van je eenmanszaak in een BV stakingswinst teweeg. Je geeft aan dat de eenmanszaak ruisend is ingebracht in de BV. Onderdeel van de stakingswinst is de desinvesteringsbijtelling (DIB). Die DIB had (samen met de andere onderdelen van de stakingswinst) omgezet kunnen en moeten worden in de lijfrente. Dat is verzuimd voor wat de DIB betreft.

 

Ik neem aan dat je fiscalist beschikte over de balans waar de tesla op stond. Kennelijk heeft hij verzuimd om navraag te doen bij jou over de eventueel reeds genoten MIA en KIA in de voorafgaande vijf jaar. Dat is een professionele fout die hem aan te rekenen valt.

 

Heeft hij je er ook op gewezen dat je de tesla op naam van de BV dient te stellen?

 

Of dit fiscaal te herstellen valt, hangt af van de welwillendheid van de fiscus. Je kunt beargumenteren dat de fiscalist een fout heeft gemaakt, maar ik zie het niet gebeuren dat de fiscus instemt met een verhoging van de lijfrente omdat dit nu reeds ruim buiten de zes maanden na afloop van het stakingsjaar ligt die je had om de stakingswinst om te zetten in een lijfrente.

 

Naar de letter van de wet is de DIB immers niet tijdig omgezet in een lijfrente zodat alsnog afgerekend moet worden. Een verzoek indienen kan uiteraard en wie weet tref je het.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Overigens,

 

Onderdeel van de stakingswinst zijn ook stille reserves. Dus als jij gebruik hebt gemaakt van de VAMIL, dan zou de tesla op de balans moeten staan voor een ongewoon laag bedrag. De VAMIL zorgt er immers voor dat de tesla versneld afgeschreven wordt.

 

Is daar dan ook geen navraag over gedaan door de fiscalist?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Overigens,

 

Onderdeel van de stakingswinst zijn ook stille reserves. Dus als jij gebruik hebt gemaakt van de VAMIL, dan zou de tesla op de balans moeten staan voor een ongewoon laag bedrag. De VAMIL zorgt er immers voor dat de tesla versneld afgeschreven wordt.

 

Is daar dan ook geen navraag over gedaan door de fiscalist?

 

Groet

Joost

 

Bedankt Joost, Met het Vamil verschil is al rekening gehouden (ca 35.000 euro). Belangrijke: Denk jij dat ik kans maak alsnog bij de fiscus een KIA MIA aftrek verleend per 1 jan 2014? Dit zal natuurlijk lager zijn maar het zou mooi meegenomen zijn.

 

Bedankt weer.

Link naar reactie
  • 1

Bedankt Joost, Met het Vamil verschil is al rekening gehouden (ca 35.000 euro). Belangrijke: Denk jij dat ik kans maak alsnog bij de fiscus een KIA MIA aftrek verleend per 1 jan 2014? Dit zal natuurlijk lager zijn maar het zou mooi meegenomen zijn.

Ik vond hier nog een bericht van een paar jaar terug, destijds beantwoord door ronaldinho. Het ging over iets soortgelijks. Het lijkt een beetje mijn eerdere 'gevoel' te bevestigen dat je alle investeringsaftrek en willekeurige afschrijving kwijt bent, maar desondanks nog wel de KIA mag toepassen in de nieuwe bv.

 

Dat zou betekenen dat je de auto voor een realistische prijs op de balans mag opnemen (dat is de prijs die je aan de eenmanszaak hebt betaald voor het overnemen van die auto) en dat je vervolgens wel op normale wijze moet gaan afschrijven op die auto. Aangezien je de KIA opgeeft bij de reguliere Vpb-aangifte lijkt me dat je ook niet speciaal goedkeuring hoeft te vragen. Je geeft het dan simpelweg in de aangifte zelf aan. Aangezien de verkoopprijs voor de eenmanszaak hetzelfde is als de inkoopprijs voor de bv, lijkt me ook dat de desinvesteringsbijtelling in de eenmanszaak hetzelfde is als de investeringsaftrek in de bv.

 

Misschien dat onze ronaldinho hier nog iets zinnigers over kan zeggen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt. Dat is goed om te weten en hopelijk kan Ronaldinho er inderdaad ook nog wat over zeggen. Wellicht moet ik dan weer een eenmanszaak voor advieswerkzaamheden (op lokatie vaak) + Tesla inschrijven in KvK. Dit zijn nieuwe werkzaamheden van me die toch al niet echt passen in de BV.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb weinig toe te voegen aan wat al is opgemerkt.

Wel een vraag (of eigenlijk twee). Is die Tesla nu ingebracht of niet, en zo niet, is/was dat ook expliciet de bedoeling?

 

Het lijkt me vooral nuttig om die adviseur eens aan zijn jasje te trekken en te laten uitzoeken hoe hij dit gaat oplossen.

 

Als de Tesla is ingebracht, dan hoeft de KIA bij de bv niet gelijk te zijn aan de desinvesteringsbijtelling (t.a.v. de KIA) bij de eenmanszaak. De grondslag is wel dezelfde (namelijk de waarde in het economische verkeer), maar voor de KIA bij de bv kijk je naar alle kwalificerende investeringen om de hoogte van de aftrek te bepalen en bij de desinvesteringsaftrek kijk je naar het percentage dat je destijds hebt toegepast.

 

Nu nog een eenmanszaak starten zal weinig nut hebben, de staking was al in 2014 (of vermoedelijk per 31/12/2013!). Dat valt niet te herstellen zonder de wet wel heel erg op te rekken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.