• 0

Hoe enquête houden voor marktonderzoek

Ik zou voor ik een product lanceer en de nodige investeringen doe, graag een enquête houden bij potentiële afnemers, zoals supermarkten. Informatie die ik graag zou hebben, is bv. bestelvolumes en prijzen bij concurrenten, hoe ze de toekomst van een bepaalde productcategorie inschatten (of ze dit willen blijven aanbieden), enz.

 

Ik vrees echter dat ze die informatie niet zomaar zullen geven, laat staan aan iemand die nog geen productiecapaciteit heeft. Heeft iemand hier ervaring daarmee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het rondsturen van een enquête lijkt mij kansloos.

Het vinden van de juiste markt info is lastig (deze info moet ook nog betrouwbaar zijn).

In het kort komt het er op neer, dat dit of veel tijd & energie kost, of veel geld en soms beide.

 

Zelf een onderzoek doen (verkoopprijzen van vergelijkbare producten; inschatten van de marge; steekproef meting doen hoeveel van het vergelijkbare product in een uur verkocht wordt enz.) kan je enig inzicht geven

 

suc7

Hans Bertram

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0
Ik vrees echter dat ze die informatie niet zomaar zullen geven, laat staan aan iemand die nog geen productiecapaciteit heeft. Heeft iemand hier ervaring daarmee?

 

Yep, ervaring mee. Yep, die info geven ze niet zomaar weg en zeker niet via een enquete. Je zal de stoute schoenen moeten aantrekken en netwerken. Marktkennis zit overal. Bij leveranciers van ingrediënten, bij producenten, bij distributeurs, bij verpakkers, bij marktvorsers, in het buitenland. Zoeken, bellen, beurzen en congressen af, netwerken!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Heb de filiaalhouder van een supermarkt aangesproken en die wilde mij wel wat info kwijt over verkoopaantallen en productpositioneringen. Over de inkoopprijzen kon hij me niets zeggen. Dat zit bij de centrale aankoopdienst en die bepalen in erg grote mate het assortiment voor ieder filiaal (op basis van winkelconcept).

 

Dat geeft me wel een eerste inschatting van de productievolumes die nodig zouden zijn. Al blijft het bij de opstart natuurlijk een risico.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.