• 0

prive auto vs auto v.d zaak

Ik heb eenenander proberen te zoeken hoe het nu zit met een auto vd zaak.

 

Er zijn alleen aantal vragen die ik niet echt kan vinden:

als ik een 2e hand auto koop (ong 4 tot 5 jaar oud) van bijv. 10.000 euro.

De bijtelling van 22%, gaat deze over de huidge waarde van de auto

(dus 10.000) of van de catalogus waarde (zeg. 27.000 euro) ?

 

-En krijg ik nog wat van de prijs terug? ..btw?

- ik mag als starter toch de 10.000 opvoeren als investeringskosten, en deze aftrekken van de omzet.

- en de afschrijving van de auto ook van de winst aftrekken.

- als prive auto kan ik de onderhoudskosten toch niet van de zaak aftrekken?

 

Wat is de omslagpunt voor het prive aanschaffen vs auto vd zaak.

 

thnks alvast,

Shao

Het leven wordt alleen maar complexer, zal de Chaos theorie toch kloppen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bijtelling gaat over de fiscale waarde....meestal de cataloguswaarde dus...

 

Eventjes 10.000 versneld afschrijven zal de belastingdienst niet pikken, maar gewoon netjes afschrijven is mogelijk...

Je kunt natuurlijk niet de investering en de afschrijving beide gaan aftrekken

 

Als prive-auto kun je inderdaad de onderhoudskosten niet aftrekken van je bedrijfswinst....

 

Het omslagpunt.....was dat maar zo gemakkelijk...

Dat hangt af van

-je rijgedrag (aantal kilometers prive vs zakelijk)

-de brandstof (diesel-gas-benzine)

-het brandstofverbruik

-de aanschafwaarde

-de fiscale waarde van de auto

-de tariefgroep waar je in valt...

-de ouderdom van de auto

-de vervangingswaarde van de auto

-de hoogte van de verzekering

-de hoogte van het onderhoud

etc....etc...

Aangezien een groot aantal van deze zaken koffiedik kijken is...(je weet immers nog niet hoeveel onderhoud je gaat hebben...hoe lang de auto meegaat..en hoe de verhouding prive-zakelijk gaat liggen...) is het ook ondoenlijk om daar een antwoord op te geven.....

 

Ga op een regenachtige zondagmiddag gewoon eens een aantal veronderstellingen doen en reken dan voor beide gevallen de boel eens uit....

 

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op bovenstaand bericht (en om je het niet makkelijker te maken):

 

Voor een auto in prive die je zakelijk gebruikt mag je een kilometerprijs in rekening brengen (de beruchte 18 ct per kilometer) ter dekking van de in prive gemaakte kosten. Je mag ook meer vergoeden dan 18 ct per kilometer maar het meerdere is dan wel belast voor de loonbelasting.

 

Voor een zakelijke auto die je voor meer dan 500 km ook prive gebruikt geldt inderdaad de 22% bijtelling over de fiscale waarde (veelal de nieuwaarde). Naarmate de auto die je zakelijk koopt ouder zal zijn, betaal je in prive relatief veel (22% bijtelling) over de fiscale waarde.

 

In het algemeen zul je bij een oudere auto eerder kiezen voor aanschaf in prive met vergoeding per km. Helaas zijn dan wel kosten voor onderhoud en verzekering voor rekening van prive.

 

Wellicht is een optie om een short term lease contract te kiezen. Er ziin verschillende sites waarbij 2de hands leaseauto's worden aangeboden met korte resterende leaseperioden.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

hmm..

 

ik wil inderdaad een 2e hands auto kopen,.. misschien dat ik inderdaad 'm prive aanschaf en dan zakelijke km uit laten betalen.

 

En ik heb ook gekeken naar hetovernemen van een korte leasecontr.

Ik meende ergens gelezen te hebben dat je naar ratio (prive:zakelijke km) de btw (bezine en onderhoudskosten) terug kan krijgen?

 

klopt dit?

 

 

 

Het leven wordt alleen maar complexer, zal de Chaos theorie toch kloppen?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een auto uit 2001 als ondernemersvermogen op mijn beheer bv (DGA in loondienst van de bv, ficale eenheid) en ik betaal daarvoor prive de volledige bijtelling. Ik wil de auto eigenlijk een jaartje prive gaan rijden (19 ct/km declareren en btw van zakelijke km's terugvorderen) voordat ik wat anders ga doen.

Ik heb de garage een keuringsrapport met waardebepaling laten maken.

Fiscaal is het aantrekkelijker om prive te gaan rijden, echter kan dit zomaar of is het hier 'ongerechtvaardigde verrijking' als ik de auto tegen handelswaarde aan mezelf verkoop?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.