• 0

Bedenkelijke opdracht voor klant

Hallo iedereen, ik ben nieuwe op dit forum.

Tijdens het googlen naar een oplossing voor mijn vraagstuk vond ik dit forum, dus hierbij stel ik meteen mijn vraag :)

 

Mijn werk bestaat uit het verkopen van door klanten gepersonaliseerde producten.

Nu heeft een particuliere klant de volgende opdracht bij me geplaatst. Een kledingstuk, met daarop de foto van het gezicht van een bekende terrorist uit Saoedi Arabië (9-11).

 

Ik walg van deze opdracht en van het gevraagde product, dat staat vast. Maar mijn dilemma is of ik deze opdracht MAG weigeren? Zo ja, op welke grond en hoe communiceer ik dat naar mijn klant?

 

Stel ik lever het product wel, overtreed ik dan een wet? Is het überhaupt strafbaar om het portret van deze terrorist af te drukken en te verkopen?

 

Gr Hans

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

In de algemene voorwaarden staat dat we prints kunnen weigeren wanneer deze in strijd zijn met de Nederlandse wetgeving.

 

Dan voor de toekomst je voorwaarden aanpassen:

 

Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor opdrachten die achteraf in strijd blijken met

overheidsvoorschriften, dan wel de goede smaak, te annuleren, ook indien de opdracht reeds bevestigd is

en/of er een begin van uitvoering is gemaakt.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben ik blond, maar waarom zou je een opdracht niet gewoon kunnen weigeren? Al dan niet met opgaaf van reden? Je kunt het te druk hebben, of die foto kan technisch niet op katoen geprint worden, of whatever.

 

Klanten betalen vooraf, en ik wil ook wel een beetje geloofwaardig overkomen.

Link naar reactie
  • 0

In de algemene voorwaarden staat dat we prints kunnen weigeren wanneer deze in strijd zijn met de Nederlandse wetgeving.

 

Dan voor de toekomst je voorwaarden aanpassen:

 

Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor opdrachten die achteraf in strijd blijken met

overheidsvoorschriften, dan wel de goede smaak, te annuleren, ook indien de opdracht reeds bevestigd is

en/of er een begin van uitvoering is gemaakt.

 

 

 

Ja dat heb ik wel eens overwogen. Ik wil ook niet te suf overkomen, ik bedoel over "smaak" valt altijd nog te twisten.

Het gaat mij er meer of het wettelijk wel mag.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me lastig als je elk t-shirt langs de lat van 'goede smaak' gaat leggen.

 

Er is een wet mbt haat-zaaien, maar de persoonsverheerlijking rond een martelaar is niet perse haatzaaien.

 

Piet Heijn was ook geen lieve jongen.

 

Zolang mensen mekaar met t-shirts bekogelen, doen ze het niet met iets anders. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben ik blond, maar waarom zou je een opdracht niet gewoon kunnen weigeren? Al dan niet met opgaaf van reden? Je kunt het te druk hebben, of die foto kan technisch niet op katoen geprint worden, of whatever.

 

Klanten betalen vooraf, en ik wil ook wel een beetje geloofwaardig overkomen.

 

Lijkt mij dat je deze opdracht gewoon kunt weigeren omdat deze strijdig is met de goede smaak. Of anders, weliswaar een longshot, ook nog op grond van art 137 D Wetboek van Strafrecht ?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

En waarom niet gewoon even een overlegje met de klant, waarin jij aangeeft niet zo gecharmeerd te zijn van deze opdracht? Heb je enig idee waarom de klant juist zo'n shirt wel? Wellicht is die persoon ook wat naief en moet hij er even van bewust worden gemaakt.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben ik blond, maar waarom zou je een opdracht niet gewoon kunnen weigeren? Al dan niet met opgaaf van reden? Je kunt het te druk hebben, of die foto kan technisch niet op katoen geprint worden, of whatever.

 

Klanten betalen vooraf, en ik wil ook wel een beetje geloofwaardig overkomen.

 

Dat maakt het lastiger. Ik zie wel een PR actie: je creeert een rel door niet te leveren, en als je de pers daarmee hebt gehaald, dan lever je alsnog. Dan heb je de sympathie van de mensen die tegen de terroristen zijn, en de sympathie van de mensen die voor zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben ik blond, maar waarom zou je een opdracht niet gewoon kunnen weigeren? Al dan niet met opgaaf van reden? Je kunt het te druk hebben, of die foto kan technisch niet op katoen geprint worden, of whatever.

 

Klanten betalen vooraf, en ik wil ook wel een beetje geloofwaardig overkomen.

 

Dat maakt het lastiger. Ik zie wel een PR actie: je creeert een rel door niet te leveren, en als je de pers daarmee hebt gehaald, dan lever je alsnog. Dan heb je de sympathie van de mensen die tegen de terroristen zijn, en de sympathie van de mensen die voor zijn.

 

 

 

Of ik krijg een onaangenaam bezoekje van deze klant... ik bedoel als je zo'n t-shirt bestelt...

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben ik blond, maar waarom zou je een opdracht niet gewoon kunnen weigeren? Al dan niet met opgaaf van reden? Je kunt het te druk hebben, of die foto kan technisch niet op katoen geprint worden, of whatever.

Klanten betalen vooraf, en ik wil ook wel een beetje geloofwaardig overkomen.

Dat maakt het lastiger. Ik zie wel een PR actie: je creeert een rel door niet te leveren, en als je de pers daarmee hebt gehaald, dan lever je alsnog. Dan heb je de sympathie van de mensen die tegen de terroristen zijn, en de sympathie van de mensen die voor zijn.

Of ik krijg een onaangenaam bezoekje van deze klant... ik bedoel als je zo'n t-shirt bestelt...

 

Ik ben lid van drie motorclubs. Volgens de media ben ik dan heel gevaarlijk. Dus dan kom ik je wel ff bijstaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de klant een berichtje sturen dat je helaas niet aan je verplichtingen kunt voldoen, omdat dat in strijd zou zijn met de goede zeden, eventueel verwijzen naar art. 40 van boek 3 BW.

En volgende keer je AV aanpassen met een zinsnede als: X BV houdt zich te allen tijde het recht voor een opdracht zonder opgaaf van reden te weigeren.

Succes!

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook gewoon even pragmatisch zijn en niet meteen in de vlekken schieten en het halve wetboek gaan doorspitten omdat iemand een wat onsmakelijke opdracht geeft die je liever niet uitvoert.

 

In normale omgang met klanten is het helemaal niet noodzakelijk om een order te annuleren met opgave van redenen en verwijzingen naar wetsartikelen. Elk oordeel dat je geeft bij de annulering (ook al is het terecht) zal tegengas opleveren.

Dus als je gewoon neutraal meld dat het helaas niet mogelijk is om de geplaatste order uit te voeren en je graag zsm het geld wil retourneren dan zal 99 van de 100 klanten daar gewoon accepteren.

 

Uiteraard is het handig om in je algemene voorwaarden iets op te nemen zodat je de ruimte hebt om zonder opgaaf van redenen een order te weigeren. Dan heb je een vangnet voor het geval je ooit die ene klant tegenkomt die wel moeilijk en principieel gaat doen.

 

Maar eerst voor de simpele oplossing gaan, klant mededelen dat het niet kan (zonder al te veel uitleg) en dat je wilt terugbetalen. En pas als deze klant gaat opspelen dat het T shirt moet en zal gedrukt worden. Dan word het tijd om eens dieper in je eigen voorwaarden en de wet te duiken in hoeverre je moet leveren of er nog onderuit kan.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben ik nou de enige die zegt: het is een t-shirt met een kop erop....

 

Nee, maar kennelijk heeft TS er wel bezwaren tegen en vraagt hij ons hoe zijn opdracht netjes te annuleren.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

 

Ben ik nou de enige die zegt: het is een t-shirt met een kop erop....

 

volgens mij is dat niet de kwestie, het is een order waar hanzvann zich ongemakkelijk bij voelt en in hoeverre hij de vrijheid heeft om (mede) op basis van daarvan een order af te wijzen.

 

het gaat hier niet om de vraag of zoiets binnen de wet is of niet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is geen parodie o.i.d. hè, maar een verheerlijking van eerder omschreven persoon.

 

Ben je nu al bang dat de NSA meekijkt dat je de naam niet durft uit te spreken?

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Nee, maar kennelijk heeft TS er wel bezwaren tegen en vraagt hij ons hoe zijn opdracht netjes te annuleren.

 

En nou zoekt hij naar een wet als excuus. Nou dat is simpel. Er is geen wet die je verbiedt om afbeeldingen van Piet Hein, Che Guevara, Mao of Osama te drukken op een t-shirt. Dus dan kun je zeggen: Mao voldoet niet aan mijn goede smaak.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nee, maar kennelijk heeft TS er wel bezwaren tegen en vraagt hij ons hoe zijn opdracht netjes te annuleren.

 

En nou zoekt hij naar een wet als excuus. Nou dat is simpel. Er is geen wet die je verbiedt om afbeeldingen van Piet Hein, Che Guevara, Mao of Osama te drukken op een t-shirt. Dus dan kun je zeggen: Mao voldoet niet aan mijn goede smaak.

 

Helder!

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het probleem niet zo, print hij het niet bij jou, dan doet hij het wel bij iemand anders ;)...

 

Dan zie je het probleem inderdaad niet zo...

@TS, ben je er al uit hoe je het gaat aanpakken?

@TwaBla, ben toch benieuwd of je dan idd niet op de bon geslingerd wordt als je rondloopt met Osama op je borst, zou zomaar eens haatzaaiend, beledigend bla bla kunnen zijn. Net als met dat politie-shirt. Dat was trouwens de tweede vraag van TS, of hij strafbaar is als hij het levert (denk het niet, maargoed). Zijn eerste vraag is op basis waarvan hij het zou mogen weigeren, hij zoekt helemaal niet naar een wet als excuus. Ow, behalve dan de wet van contractsvrijheid misschien...

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.