goedenavond,

Vandaag hebben mijn vennoot en ik een faillissementsaanvraag gekregen per post. We worden in juni verwacht in de rechtzaak en zijn ons uiteraard kapot geschrokken.

Ik weet nu niet zo goed hoe we deze aanvraag moeten aanpakken en wat we precies moeten verwachten en hoe we ons kunnen verweren.

is een faillissement te voorkomen?

Ik heb gelezen dat er minimaal 2 schuldeisers moeten zijn.

Nu worden wij aangeklaagd door attrarius voor een bv (onze oude leverancier) voor het bedrag van 40.000 euro. De BV in kwestie werkt alleen onder meerdere bedrijfsnamen, en hebben (heel slim) de aanmaningen verstuurd onder verschillende BV's.Dus ik neem aan dat dat betekend dat er "meerdere schuldeisers" zijn?

ook kon ik vinden dat er aangetoond moet worden dat wij níet betalen. Nu hebben wij wel betalingen verricht. Wij zijn maart een betalingsovereenkomst aangegaan om de in totaal 54 000 euro af te lossen

(nog even erbij: we zijn het niet eens met de 54000 euro en daar is ook al het een en ander over gezegd, we hebben ook brieven dat het bedrag opeens 26000 euro was maar een paar weken later ineens weer 54000. de leverancier in kwestie heeft verkeerde producten geleverd waardoor we eerst ook niet betalen maar hij blijft aanmaningen sturen dus we willen er liever vanaf zijn dus betalen we maar gewoon)

Wij hebben in maart 14.000 afgelost en zouden de rest verdelen in stukjes van 5000 euro per maand. Nu is het zo dat in de maart april er ook veel belasting betaald moest worden en heb ik attrarius bericht of we de 5000 van april 1 maand konden uitstellen en dan in mei 10 000 betalen en dan elke maand 5000 euro daarna. ik heb hier nooit antwoord op gekregen tot er dus vanmorgen een aangetekende brief kwam.

nu is mijn vraag dus of er enige kans is dat we niet failliet verklaard worden.

we zijn zeer bereidwillig te betalen en het geld is uiteindelijk er ook wel maar niet in 1 keer. We hebben nu nog voor meer dan 100.000 euro aan opdrachten openstaan waarvan ongeveer 25.000 verwachtte winst is. en we verwachten komende weken nog ongeveer 50.000 aan opdrachten binnen te halen. dus het geld is er wel en verder gaat het bedrijf ook zeer goed.

heeft iemand tips wat we het beste kunnen doen?

met vriendelijke groet,

Nienke

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45930-faillissementsaanvraag-in-de-bus-gehad/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Dat klinkt, zonder de stukken gezien te hebben, als ruige blufpoker. Als jullie glashard kunnen aantonen dat jullie wél betalen en jullie bedrijf ook verder gezond is, zou ik het absurd vinden als er een faillissement uitgesproken wordt. Maar let wel, ik ben geen jurist. Er zijn donders goeie juristen hier op HL, en elsewhere, en ik raad je aan om er een in te schakelen, ik kan me zomaar voorstellen dat die zijn honorarium wel terugverdient.

Ik wil graag iets zeggen over een aantal punten van je post:

1. Wat leuk dat je je geregistreerd hebt op HigherLevel, welkom bij de club!

2.

De BV in kwestie werkt alleen onder meerdere bedrijfsnamen, en hebben (heel slim) de aanmaningen verstuurd onder verschillende BV's.Dus ik neem aan dat dat betekend dat er "meerdere schuldeisers" zijn?

Een BV kan best onder meerdere handelsnamen werken, maar dan is er nog steeds maar één BV, en niet meerdere BV's, zoals je schrijft. Een bedrijf kan ook vanuit meerder BV's opereren, en als jij bij meerdere BV's spullen besteld hebt en niet op tijd betaald hebt, dan heb je inderdaad te maken met verschillende schuldeisers.

Maar, ik denk dat deze vraag helemaal niet zo belangrijk is.

3.

(nog even erbij: we zijn het niet eens met de 54000 euro en daar is ook al het een en ander over gezegd, we hebben ook brieven dat het bedrag opeens 26000 euro was maar een paar weken later ineens weer 54000. de leverancier in kwestie heeft verkeerde producten geleverd waardoor we eerst ook niet betalen maar hij blijft aanmaningen sturen dus we willen er liever vanaf zijn dus betalen we maar gewoon)

Wat is je adres? Stuur ik je morgen ook een onterechte factuur en de week erop honderdduizend aanmaningen. Het zal vast ingewikkelder liggen, maar om nu 28.000 euro te betalen 'om er vanaf te zijn', daar zakt mijn broek vanaf. Je hoeft van mij niet het hele verhaal hier uit de doeken te doen, maar het lijkt me dat een goede jurist op dit punt zichzelf zo drie keer terugverdient.

Je geeft aan dat je van plan was om deze maand 10.000 op de schuld af te lossen. Mijn boerenverstand zegt ´doen´, maar ik heb geen idee of het juist strategisch slimmer is om het niet te doen. Daarom: jurist.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Ik heb gelezen dat er minimaal 2 schuldeisers moeten zijn.

Nu worden wij aangeklaagd door attrarius voor een bv (onze oude leverancier) voor het bedrag van 40.000 euro. De BV in kwestie werkt alleen onder meerdere bedrijfsnamen, en hebben (heel slim) de aanmaningen verstuurd onder verschillende BV's.Dus ik neem aan dat dat betekend dat er "meerdere schuldeisers" zijn?

Hier lopen twee dingen door elkaar heen. Dat er meerdere handelsnamen zijn binnen één BV betekent niet dat er meerdere schuldeisers zijn. Dan zal de steunvordering dus elders gevonden moeten worden. Als er meerdere BV's zijn die facturen verzonden hebben en die vallen allemaal onder één holding dan kunnen er meerdere schuldeisers zijn.

ook kon ik vinden dat er aangetoond moet worden dat wij níet betalen. Nu hebben wij wel betalingen verricht. Wij zijn maart een betalingsovereenkomst aangegaan om de in totaal 54 000 euro af te lossen

Sorry, hier haak ik even af. Er wordt voor € 54.000,00 gefactureerd aan goederen die verkeerd geleverd zijn. Jullie zijn het hier niet mee eens en betwisten de factuur. Maar de leverancier blijft maar aanmaningen sturen dus besluit je om toch maar te betalen? We hebben het hier niet over € 100,00 maar over € 54.000,00... Het is dat ik zit, want anders zou ik omvallen :-\

nu is mijn vraag dus of er enige kans is dat we niet failliet verklaard worden.

Natuurlijk is die kans er. De leverancier wil je niet failliet hebben, de leverancier wil dat je betaalt. Vaak is een faillissementsaanvraag een pressiemiddel om de debiteur tot betaling te brengen. Maar realiseer je terdege, als het verzoek er ligt is er dus gerede kans dat je failliet gaat.

Ik vermoed overigens dat het niet gaat om een dagvaarding, die wordt niet aangetekend verzonden maar wordt uitgevaardigd door een gerechtsdeurwaarder, maar een aankondiging dat de faillissementsaanvraag dreigt als er niet betaald wordt. Klopt dat?

heeft iemand tips wat we het beste kunnen doen?

Je als de drommel wenden tot een insolventieadvocaat die jullie verder kan helpen. Ik snap overigens niet dat jullie niet veel eerder hulp hebben ingeschakeld. Het gaat om een vordering van € 54.000,00 die je toch maar betaalt om van het gezeur af te zijn. Als er enige grond is in wat je aanhaalt kan een advocaat voor nog geen 5% van dit bedrag de vordering van tafel vegen.

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Als de facturen betwist zijn en daar is correspondentie over mogen ze volgens mijn deze stap niet maken.

Zeker niet als dit nog extra onderbouwd kan worden.

Het lijkt inderdaad op blufpoker zoals Marcel ook zegt maar als er inderdaad een datum voor zitting is, zie ik dat niet als bluf.

Maar ook na de zitting is hoeft er nog niets verloren te zijn.

zie: http://www.mkbservicedesk.nl/2493/wat-kan-doen-tegen-uitgesproken-faillissement.htm

Nogmaals: laat dit beoordelen door een insolventie EN een incasso advocaat. Dat verdient zich terug.

En laat dan meteen onderzoeken of hier niet een schadevergoeding uit te slepen is.

succes,

Paul

• 0

Het lijkt inderdaad op blufpoker zoals Marcel ook zegt maar als er inderdaad een datum voor zitting is, zie ik dat niet als bluf.

Waarom niet? De rechtbank zal je toch moeten laten weten wanneer ze je verwachten. Schrappen kan altijd nog.

-edit: Kennelijk heeft Y Happy Level er ervaring mee en zetten ze waarschijnlijk door.

Ik vermoed overigens dat het niet gaat om een dagvaarding, die wordt niet aangetekend verzonden maar wordt uitgevaardigd door een gerechtsdeurwaarder, maar een aankondiging dat de faillissementsaanvraag dreigt als er niet betaald wordt. Klopt dat?

Het is geen dagvaardingsprocedure, maar een verzoekschriftprocedure. Komt geen deurwaarder aan te pas.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

• 0

Inmiddels 15 plus keren tegen atradius gestaan in de rechtbank. Geloof me, dat is geen partij dat blufpoker speelt. Zij zullen absoluut doorzetten voor en tijdens zitting om betaling( voor de zitting) af te dwingen en schromen geen faillissement.

• 0

Het is heel goed mogelijk met succes verweer te voeren tegen een faillissementsaanvraag, maar dan moet dat verweer wel goed met bewijzen onderbouwd zijn. Je moet erop rekenen dat je na de zitting geen mogelijkheden zult hebben nog iets aan je verweer toe te voegen.

De toetsingsnorm is namelijk of de basis voor de aanvraag 'aannemelijk' is. Er hoeft dus niet 100% bewezen te worden door de aanvrager dat er een opeisbare vordering is.

En wat de steunvordering(en) betreft: die hoeven alleen maar aannemelijk gemaakt te worden.

Het is dus zaak dat je zorgt dat jullie juridische en feitelijke positie volledig in kaart wordt gebracht, met de visie op het toetsingskader dat de faillissementsrechter hanteert.

Een tweede reden om een advocaat in te schakelen is dat wanneer het faillissement toch toegewezen wordt, je maar 8 dagen hebt om beroep in te laten stellen door een advocaat. Dat is heel kort en dan scheelt het enorm veel als de advocaat het dossier al kent vanuit de eerste aanvraag.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar