• 0

bron van inkomen en hypotheekrente-aftrek

Op mijn zolderverdieping ben ik een onderneming gestart. Ik heb dus een deel van de hypotheekrente zakelijk opgevoerd (ten laste van mijn resultaat gebracht).

 

Nu blijkt dat ik niet voldoe aan het bron van inkomencriterium. Daarom heb ik mijn voorlopige aangifte herzien. In de herziene aangifte schuif ik de zakelijke hypotheekrente weer terug naar prive.

 

Mag dat? Of is mijn rente-aftrek verdampt?

 

Dit is mijn twijfel:

De hypotheekrente was en is een zakelijke kostenpost. Alle zakelijke kosten vervallen t.g.v. niet voldoen aan bron van inkomencriterium. Dus ook de rente-aftrek?

 

Tegelijkertijd kun je redeneren dat rente-aftrek weer prive wordt, omdat mijn onderneming helemaal buiten de fiscaliteiten gehouden wordt. Bovendien kan het toch niet zo zijn dat ik mijn aftrek die ik voorheen als privepersoon had nu verspeel?

 

En maakt het uit of ik mijn zolderverdieping nog steeds zakelijk gebruik?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor de reactie.

 

Maar deze reactie is inhoudelijk onjuist:

 

- Aan de hele specifieke voorwaarden van de ruimte is voldaan, met absolute zekerheid. Bevestigd door fiscus.

 

- De tweede opmerking is echt onjuist: als je niet aan het bron van inkomencriterium voldoet, mag je de zakelijke kosten niet in mindering op je belastbaar inkomen brengen. De reden is eenvoudig: als er geen bron van inkomen bestaat, worden de activiteiten (en daarmee alle opbrengsten en alle kosten) buiten de fiscale sfeer gehouden. De activiteit verwordt feitelijk tot een hobby.

 

De vraag is: mogen de zakelijke hypotheekrentelasten nu alsnog als prive worden aangemerkt, of blijven ze zakelijk? Als ze zakelijk van aard blijven, verdampen ze dus.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
De tweede opmerking is echt onjuist: als je niet aan het bron van inkomencriterium voldoet, mag je de zakelijke kosten niet in mindering op je belastbaar inkomen brengen.

 

Je hebt gelijk :). Ik las urencriterium ivp inkomencriterium. Daar was mijn reactie (inhoudelijk dan overigens correct, maar geen antwoord op jouw vraag) op gebaseerd

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

- Aan de hele specifieke voorwaarden van de ruimte is voldaan, met absolute zekerheid. Bevestigd door fiscus.

 

Vermoedelijk heb je de woning administratief gesplitst naar gebruik. Dus het deel van de zolder heb je op de balans gezet en alle kosten, inclusief de hypotheekrente, als zakelijke kosten opgevoerd. Dat is op zich geen probleem en levert qua hypotheekrenteaftrek eigenlijk geen fiscaal voordeel op.

 

Als je nu de aangifte gaat herzien kun je deze kosten gewoon weer opnemen in box 1 onder financiering van de eigen woning. Dat is namelijk wat er feitelijk ook gebeurd is. Dat je de aangifte verkeerd invult betekent niet dat daarmee jouw rechten veranderen.

 

- De tweede opmerking is echt onjuist: als je niet aan het bron van inkomencriterium voldoet, mag je de zakelijke kosten niet in mindering op je belastbaar inkomen brengen. De reden is eenvoudig: als er geen bron van inkomen bestaat, worden de activiteiten (en daarmee alle opbrengsten en alle kosten) buiten de fiscale sfeer gehouden. De activiteit verwordt feitelijk tot een hobby.

 

Ik neem aan dat je met inkomencriterium bedoelt dat jouw werkzaamheid geen bron van inkomsten is zoals genoemd in de Wet inkomstenbelasting 2001. Als dat zo is dan zijn inkomsten die je met de werkzaamheid genereert ook niet belast voor de inkomstenbelasting. Hoe ben je tot de conclusie gekomen, is dit een constatering van de inspecteur of van jezelf?

 

De vraag is: mogen de zakelijke hypotheekrentelasten nu alsnog als prive worden aangemerkt, of blijven ze zakelijk? Als ze zakelijk van aard blijven, verdampen ze dus.

 

Als jij geen zakelijke kosten kunt maken hoe kunnen deze kosten dan zakelijk blijven?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.