• 0

Fiscaal gunstig extraatje

Goede avond,

 

Wij hebben een B2B groothandel. Binnenkort neem ik iemand met een WIA uitkering aan op met een proeftijd van 2 maanden. Deze persoon ontvangt in deze 2 maanden een uitkering van de UWV en geen salaris. Ik zou deze persoon toch willen laten mee profiteren van dit voordeel.

 

Ik zoek eigenlijk een goede manier om hem wat extra geld in de handen te duwen zonder dat de fiscus/UWV hier gelijk moeilijk over doet. Zwart geld hebben we niet. Iemand suggesties?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Moeilijk doen, moeilijk doen, het is niet alsof de fiscus en het UWV met een kolonne paarden je kasteel komen bestormen als je iemand een salaris geeft. Maar hoe het exact zit weet ik ook niet.

 

Stel nu dat je de medewerker een salaris/bonus van 300,- bruto uitbetaalt, wat gebeurt er dan met zijn WIA-uitkering? Als die prompt met 250,- verlaagd wordt, kan ik me indenken dat je denkt 'daar heeft mijn zeer gewaardeerde medewerker geen reet aan, dus laat maar'. Als de WIA-uitkering met slechts 50,- verlaagd wordt, vind ik niet dat je het als 'moeilijk doen' hoeft te bestempelen. Maar waar bemoei ik me mee.

 

Je kan ook eens informeren bij het UWV waar zij een eventuele verlaging op baseren. Ik vermoed op het belastbaar loon dat jij uitbetaalt. Misschien is er iets mogelijk met onbelaste vergoedingen van bijvoorbeeld reiskosten, telefoonkosten, opleiding, etc waardoor de medewerker het schouderklopje wel degelijk ervaart, maar niet aan de achterdeur financieel gepakt wordt.

 

Heeft de medewerker zelf enig idee waar hij mee geholpen zou zijn c.q. gewaardeerd zou worden? Honderd euro in je hand is leuk, maar als je twee maanden later weer op straat staat omdat je nieuwe werkgever geen tijd had om je fatsoenlijk in te werken en je dus niet door je proeftijd komt, zul je spugen op die 100 euro. Ik vind het geweldig dat je iemand vanuit de WIA aan een baan wil proberen te helpen, trouwens. Hulde!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Goede avond,

 

Wij hebben een B2B groothandel. Binnenkort neem ik iemand met een WIA uitkering aan op met een proeftijd van 2 maanden. Deze persoon ontvangt in deze 2 maanden een uitkering van de UWV en geen salaris. Ik zou deze persoon toch willen laten mee profiteren van dit voordeel.

 

Ik zoek eigenlijk een goede manier om hem wat extra geld in de handen te duwen zonder dat de fiscus/UWV hier gelijk moeilijk over doet. Zwart geld hebben we niet. Iemand suggesties?

 

Je neemt iemand aan vanuit de WIA, dat zijn vaak de meest gedreven en gemotiveerde mensen. Waarschijnlijk is deze al dolblij dat hij weer mee kan draaien in de maatschappij. Bij goed functioneren bied je een contract aan, geef hem met de Kerst een leuke bonus. Net als wat Marcel zegt, als hj na twee maanden weer thuis komt te zitten is de bonus snel vergeten.

 

Mijn idee.

:)

Link naar reactie
  • 0
Moeilijk doen, moeilijk doen, het is niet alsof de fiscus en het UWV met een kolonne paarden je kasteel komen bestormen als je iemand een salaris geeft. Maar hoe het exact zit weet ik ook niet.

 

Essentie van de hele WIA is dat het benutten van restverdiencapaciteit wordt beloond, en dat het niet voldoende benutten van de restverdiencapaciteit zwaar wordt bestraft (vervolguitkering dan flink lager op basis van 70% x minimumloon x ao% )

 

Met andere woorden: het hele doel van de WIA is juist om (meer) werken te stimuleren, o.a. door meer werken ook financieel aantrekkelijk te maken.

 

[*]Is iemand gedeeltelijk arbeidsongeschikt, dan is het niet alleen lonend om de restcapaciteit te benutten, maar ook nodig om de uitkering te baseren op het salaris ipv minimum loon

[*]is iemand volledig maar niet duurzaam arbeidsongeschikt, of wordt de restverdiencapaciteit (100% - % arbeidsongeschiktheid x oude salaris = restverdiencapaciteit )al volledig benut, ook dan is en blijft werken lonend, de uitkering wordt dan met max 70% van het extra salaris gekort, dus de werknemer heeft voor het deel dat hij/zij werkt 30% extra

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.