• 0

Verkoop eenmanszaak: hoe fiscaal het meest handig?

Beste allemaal,

 

In de nabije toekomst speelt voor mij wellicht de mogelijkheid om mijn bedrijf te verkopen. Ik heb een eenmanszaak.

 

Hoe zou ik dit fiscaal het beste kunnen doen (fiscale tips)? De opbrengst zal ik gebruiken voor een nieuwe onderneming of investeren in iets nieuws.

 

Groet,

EB

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Jeroen,

 

Men koopt (naar mijn verwachting) puur mijn bedrijf. Ik sta ook open om mee te gaan maar dit is nog niet bekend. Het gaat om veel meer dan 10k, maar wel minder dan 1 miljoen. De overnamesom zal ergens tussen de ±200k en 300k liggen.

 

Gr,

EB

Link naar reactie
  • 0

Ik hoef niet te weten wie ´men´ is (ha! misschien ben ik het wel 8)), maar is de overnemende partij ook een eenmanszaak? Onder welke voorwaarden zou je er vanaf willen, wil je nog betrokken blijven, zou je nog een winstdeel willen ontvangen, hoe ziet de andere partij dat?

 

Wat fiscaal handig is, is een ding, maar misschien wel veel belangrijker is hoe je zorgt dat je de boel en je klanten op een prettige manier verlaat en er een prettige vergoeding aan overhoudt. Dat jij er voor open staat om mee te gaan is bijvoorbeeld heel leuk, ik kan me zelfs voorstellen dat dat vanuit het oogpunt van klantbehoud een meerwaarde is voor het bedrijf. Maar wat wíl je? Wil je er zo snel mogelijk vanaf en blijf je dan met tegenzin? Wil je eigenlijk nog wel een paar jaar blijven zitten en het netjes afronden? Is 200k dan voldoende om die wens te laten varen?

Dat soort dingen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij in deze case echt alleen om het fiscaal handigste. Ik sta zelf open voor een eventuele constructie waarbij ik nog betrokken blijf. Maar dit is verder niet besproken.

 

Bedrijf dat wil overnemen is een BV.

Link naar reactie
  • 0

Dag EB

 

Als een BV je eenmanszaak gaat overnemen dan nemen ze alleen de activa, passiva en verplichtingen over waar ze wat aan hebben. Er zijn immers geen aandelen (met alle voordelen, nadelen, bezit, schuld en verplichtingen) die overgenomen kunnen worden. Wees er dus op bedacht dat als er schulden of ongewenste verplichtingen (contracten) zijn, die niet overgenomen worden, dat die waarschijnlijk jouw verplichtingen blijven. Dat zal een prijsverhogende factor hebben.

 

Je schreef dat je het geld wilt investeren in een nieuwe onderneming. Dan zou je gebruik kunnen maken van de doorschuiffaciliteit van de oude onderneming (EMZ) naar de nieuwe onderneming (EMZ). Alsdan wordt de stakingswinst (stille reserves, goodwill etc) niet belast voor zover je die opbrengst herinvesteert in een nieuwe IB-onderneming. Dat is evenwel maatwerk zodat daar verder vrij weinig over te zeggen valt.

 

Alternatief is dat je je EMZ omzet naar een BV-structuur (holding BV boven een werk BV) en tzt wel een aandelenoverdracht realiseert. Als de aandelen in de werk BV gehouden worden door een eigen BV (holding, management, beheer BV) dan strijkt die BV de verkoopopbrengst van de werk BV onbelast op. Daar kleven we voorwaarden aan, afhankelijk van hoe je de EMZ omzet in een BV-structuur. De omzetting van EMZ naar BV zal dan ook niet ingegeven mogen zijn door de mogelijke belastingbesparing of uitstel van belastingheffing door de verkoop (wat hier duidelijk een issue is).

 

Dus ja, ik zie sowieso twee opties die de moeite waard zijn en nee, er is geen pasklaar antwoord voor. Dat hangt te veel af van jouw situatie en de opties die je hebt.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Dank voor je uitgebreide reactie.

 

Los van een mobiel telefoon abonnement heb ik geen contractuele verplichtingen (die niet per direct op te zeggen zijn).

 

De opbrengst wil ik herinvesteren (dit jaar). In of een nieuw bedrijf (bijv. inkopen) of in vastgoed. Ik heb zelf even gelezen en als ik het goed begrijp mag je de aandelen 3 jaar lang niet verkopen als je overstapt naar een BV structuur? Dat zal dan al lastig worden denk ik.

 

Ik zal me tzt laten adviseren. Kort door de bocht wil ik gewoon de volledige opbrengst investeren in een nieuw bedrijf waar ik mij bijvoorbeeld inkoop of in vastgoed wat ik koop voor de verhuur (zakelijk; met bijvoorbeeld een op te richten BV die zich bezig houdt met de verhuur van vastgoed),

Link naar reactie
  • 0

Fiscaal zit er nogal een verschil tussen investeren in een nieuwe onderneming of in vastgoed, om nog maar te zwijgen over de eventuele bv. Dat heeft dan ook direct consequenties voor de optimale structuur. 'Tzt laten adviseren' lijkt mij dan wat aan de late kant, het is voor de adviseur een stuk prettiger werken als hij in een vroegtijdig stadium betrokken wordt en nog waar nodig kan bijsturen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.