• 0

VAMIL en reguliere afschrijving

Beste lezers,

 

Indien je de VAMIL toepast mag je dan daarnaast in dat zelfde jaar ook regulier afschrijven?

 

Ik heb op 1 november 2013 een Mitsubishi Outlander PHEV op naam gekregen en schrijf een (nader te bepalen) percentage VAMIL af in 2013. Stel dat het de volle 75% is.

Mag ik daarnaast dan ook 3,34% (nov/dec = 20% / 6) regulier afschrijven in 2013?

De auto is volledig betaald in 2013 en in gebruik genomen.

 

Op internet kom ik verschillende rekenvoorbeelden en toelichtingen tegen die elkaar tegenspreken.

 

groet Nicky

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Nicky,

Als je de VAMIL toepast moet je daarna de resterende 25% over de normale afschrijvingstermijn van auto afschrijven. Jij hebt het over 5 jaar (want 20% per jaar regulier). Wat je dus regulier kan afschrijven zijn 2 maanden van de 60 maanden (5*12) .

Voor jou is dat dan 25%*2/60= 0,83% bovenop de 75% van de VAMIL.

Totaal dus 75,83%.

2014: 5%

2015: 5%

2016: 5%

2017: 5%

2018: 4,17%

 

groet

Peter

Peter Brockhoff

Strategisch en Financieel adviseur van startups & groeiende bedrijven

Entrepreneur & investeerder

Link naar reactie
  • 0

Peter bedankt voor je reactie,

 

Dus de reguliere afschrijving gaat over het resterende deel (in dit voorbeeld 25%).

De verwarring ontstond o.a. doordat ik mij niet kon voorstellen dat als ik de auto op 1 januari 2013 op naam had gekregen in één keer 95% mocht afschrijven (75% vamil en 20% regulier)

 

Dus om dat laatste scenario als voorbeeld te nemen:

 

regulier afschrijving wordt 25%*12/60=0,05

( 25% van 20% = 5 % )

Totaal dus 80% afschrijving en niet 95%

 

Nu denk ik het te begrijpen ... toch?

 

Met vriendelijke groet,

Nicky

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wederom dank. Het is een elektrische auto, dus na 5 jaar is de restwaarde/dagwaarde nogal afhankelijk van de ontwikkelingen op dat gebied (of op het gebied van de accu's).

 

Als ik nu eens 0,3125% van de cataloguswaarde afschrijf in de maanden 13 t/m 60, dan heb ik tegen die tijd in totaal 90% afgeschreven. Een restwaarde van 10% lijkt me voor een auto die dan waarschijnlijk hopeloos achterligt op de actuele technische ontwikkelingen te verdedigen. Een/oneens?

Link naar reactie
  • 0

Een/oneens?

 

Geen van beide, want ik heb ook geen kristallen bol. Maar:

 

Ik heb wel gemerkt (praktijkervaring) dat wanneer je voor een ‘gewone’ auto 20% restwaarde hanteert over 5 jaar, je heel vaak alleraardigst in de buurt zit. Dus wanneer het om een ‘experimentele’ auto gaat (“het kan vriezen, het kan dooien…”) lijkt het mij niet verkeerd om voorzichtig van een lagere percentage (dus misschien 10%) uit te gaan.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.