• 0

KOR, jaaraangifte en BTW auto terugvorderen?

Klein vraagje:

 

Ik heb een taxibedrijf, een eenmanszaak, ik wil graag een auto leasen, en daarbij moet je de BTW vooruitbetalen.

 

Ik maak gebruik van de KOR, aangifte word jaarlijks gedaan (omzetbelasting).

 

Alleen is het mogelijk om in het 2e kwartaal die BTW terug te krijgen, of moet ik per se het einde van het jaar afwachten? Het gaat om een vrij hoog bedrag (meer dan 5000 euro).

 

Werkt het dus zeg maar zo (bedragen zijn fictief)

 

1e kwartaal: 300 te betalen btw

2e kwartaal: 300 te betalen btw, 5000 terug te vorderen, 5000-600 = 4400 terugkrijgen in 2e kwartaal?

3e kwartaal: 300 te betalen btw

4e kwartaal: 300 te betalen btw

 

Einde van het jaar, 600 te betalen BTW, dus KOR. (eerste tweede kwartaal zijn dus al verrekend)

 

Of mis ik iets? En is het zo dat omdat ik KOR toepas dat ik pas aan het einde van het jaar pas recht heb op BTW teruggave, want immers je rekent dat ook per jaar uit??? (uiteindelijk dan)?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij klopt die 600 niet. KOR verreken je niet al 1e en 2e kwartaal, da's hooguit een voorlopige aanname.

KOR gaat uiteindelijk over een heel jaar. Je saldeert dan alle btw afdrachten met de voorbelasting en als dat totaal onder de KOR grens zit kun je er gebruik van maken. 4x300-5000=-3800, dwz per saldo geen btw afdracht en dus ook geen KOR.

Link naar reactie
  • 0

inderdaad, als jij op jaar basis per saldo terugkrijgt dan moet de kor die je over het eerste kwartaal hebt geclaimd terigbetalen, (kan je verrekenen met de 5000 euro)

 

en de 300 euro te betalen in q3 en q4 moet je echt afdragen, per saldo kom je dan in 2014 niet in aanmerking voor de KOR omdat je geen te betalen saldo hebt dat kan worden kwijtgescholden.

Link naar reactie
  • 0

Ok maar dat ik niet in aanmerking kom voor KOR in 2014, wat voor consequenties heeft dat nog meer?

 

Maar het is dus per definitie niet mogelijk om in het 2e kwartaal alvast BTW terug te vragen - BTW te betalen over de eerste 2 kwartalen?

 

Dus in feite moet je wachten tot het eind van het jaar voor je je BTW terugkrijgt? Want dan is er een andere oplossing: marge auto (zit geen BTW op, en hoef je dus ook niet vooruit te betalen).

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor je hoeft niet te wachten, als jij aangifte 2e kwartal indient, krijg je dat geld gewoon binnen een aantal weken gestort.

 

maar de consequentie daarvan is dat je in 2014 geen gebruik kun maken van de KOR omdat er uitsluitend belasting kan worden kwijt gescholden als je (op jaar basis) iets had moeten betalen

 

en omdat je in het eerste kwartaal al gebruik hebt gemaakt van de KOR (naar nu blijkt onterecht, wist je toen nog niet) moet je dat dus op je 2e kwartaal aangfite terugdraaien omdat je nu al weet dat je op jaar basis niet in een te betalen positie zal komen voor de btw.

Link naar reactie
  • 0

Ik maak gebruik van de KOR, aangifte word jaarlijks gedaan (omzetbelasting).

 

Je doet nu aangifte per jaar. Je kunt bij de Belastingdienst een verzoek indienen om met ingang van eergisteren, maak daar 1 januari 2014 van, aangifte per kwartaal te gaan doen. Als dat wordt goedgekeurd, ga je per kwartaal aangifte doen.

 

De aangifte over het tweede kwartaal zal dan luiden:

afdragen: 300,-

terugvragen: 5.000

per saldo terug te vragen: 4.700

 

Over alle andere kwartalen luidt de aangifte volgens jouw voorbeeld [afdragen 300,-] dus over het hele jaar draag je 1200 af en krijg je 5.000 terug en per saldo krijg je dan dus over heel 2014 3.800 terug.

 

 

Je gaf zelf al aan dat de KOR per kalenderjaar uitgerekend wordt, het is dus niet mogelijk om 'm in het ene kwartaal wel toe te passen en in het andere kwartaal niet.

In een jaar waarin je per saldo btw terugkrijgt, doet de KOR niet terzake, want je krijgt btw terug, je hoeft niks te betalen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ok dus die hele KOR regeling blijft buitenspel zodra je een saldo te vorderen BTW hebt. (immers er valt niks kwijt te schelden als je per saldo BTW te vorderen overhoud na aftrek te betalen BTW).

 

Dus dan ziet het er zo uit:

 

Stel ik koop die auto en BTW vorder ik terug:

 

1e kw 300 (kor toegepast)

2e kw 300, maar 5000 terug te vorderen, dus ik doe 5000-600 (kw 1 + 2) = 4400 terug te ontvangen van de blauwe-enveloppenbrigade (want immers die eerste maand was onterecht KOR)

3e kw 300 direct betalen want geen recht meer op kor

4e kw 300 direct betalen want geen recht meer op kor

 

Klopt dit?

 

Overigens heel erg bedankt voor de antwoorden, ik waardeer het ten zeerste!

Link naar reactie
  • 0

Dat word dan een BTW auto kopen!

 

Slik . Dus omdat je BTW kunt terugvorderen ga je een BTW-auto kopen?

 

1) Wanneer je geen BTW-auto koopt , heb je misschien wel de mogelijkheid gebruik te maken van de KOR.

2) Als je geen BTW-auto koopt en je (gedeeltelijk) prive gaat rijden hoef je niets van deze BTW via prive te corrigeren.

 

 

Geen BTW-auto betekent: Een marge auto, of de BTW van de auto niet zakelijk terugvorderen (=BTW prive etiketteren).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.