• 0

Busje op de zaak en KIA regeling

Sorry, nog maar eens de KIA regeling, want ik krijg geen duidelijk antwoord van mijn boekhouder. Vandaar deze vragen.

 

1) Wij hebben een winkel en hebben altijd alleen maar een privé auto gehad (waar we voornamelijk mee rijden voor de winkel), maar omdat we nu ook grotere artikelen willen gaan leveren willen we graag een bestelbusje aanschaffen. De vraag is, als we een nieuwe bus aanschaffen op de zaak kunnen we dan gebruik maken van de KIA regeling? Ook als we geen super milieuvriendelijk model kiezen?

 

2) Volgens onze boekhouder is het helemaal niet interessant om een auto op de zaak te zetten omdat we te weinig kilometers rijden, maar klopt dat wel? Ik kan op de site van de belastingdienst niets vinden over een minimaal aantal te rijden kilometers. Alleen iets over de maximaal 500 km. die je privé mag rijden.

 

 

Met vriendelijke groet,

Barry

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

1: JA, als het een bestelbus is. Niet als het een personenauto is.

 

2: vermoedelijk bedoelt je boekhouder dat de bijtelling hoger is dan de werkelijke autokosten, waardoor er in de praktijk geen aftrekpost overblijft. Als je er voor kiest om de auto niet op de zaak te zetten maar privé te houden, mag je 0,19 per zakelijke kilometer van je winst aftrekken, dat kan dan voordeliger zijn.

Dat vraag ik me echter af bij een nieuwe bestelbus.

 

OF: je boekhouder doelt erop dat je zo veel privé rijdt en zo weinig zakelijk, dat de bijtelling veel hoger moet zijn dan de 25% die de wet als minimum voorschrijft, en bij een hogere bijtelling kom je sneller in de situatie dat de bijtelling hoger is dand e werkelijke kosten, zie vorige alinea.

 

OF er is iets heel anders aan de hand, maar je legt je financiele hebben en houwen in handen van iemand met wie je niet kunt communiceren en je hoopt er het beste van. Ik zou durven zeggen dat dat busje niet je probleem is :-\

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

We rijden nauwelijks privé met de auto. Ik denk dat we de 500 km. per jaar niet eens halen, maar we rijden zo'n 6000 km. per jaar en inderdaad verwerkt de accountant die kilometers in de boekhouding.

Maar aangezien we nu dus meer zullen gaan rijden plus de lagere MRB, brandstofkosten en de mogelijkheid om autokosten af te trekken denk ik dat we gunstiger uit zullen komen onder de streep. Of zie ik dat verkeerd?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen idee. Probeer eens een grove schatting te maken van de autokosten die je in een jaar zal hebben als je er zo'n 6.000 km mee rjidt. Tel daar de afschrijving bij op (niet botweg 20% per jaar afschrijven want dat is vermoedelijk onrealistich). Heb je nu totaal aan kosten meer dan 25% van de aanschafprijs inclusief btw?

 

Zoja, dan heb je een aftrekpost.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.