• 0

contractuele huurverhoging opslag

Ik huur binnenkort een garagebox voor opslag. In het contract staat het volgende m.b.t. huurverhoging:

 

".....De huurprijs wordt per 1 juli 2016 verhoogd met 5 euro per maand. Daarna zal de huurprijs jaarlijks, per 1 juli worden verhoogd met een door de verhuurder vast te stellen percentage met inachtneming van redelijkheid en bilijkheid.'

 

Ik maak me geen zorgen om het bedrag van 5 euro, maar vind de vervolgzin wat vaag en niet concreet. Is dit een redelijke eis van de verhuurder?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goed gelezen, je moet ze de kost geven die dergelijke bepalingen niet opmerken ;)

 

Ik ben geen voorstander van dergelijke bepalingen. Ik zou voorstellen dat de huur verhoogd wordt met een door het cbs bepaald indexcijfer voor de verhuur van onroerende zaken. Je loopt het risico dat de verhoging dan meer bedraagt dan de verhoging die de verhuurder wil doorvoeren, maar je ben in ieder geval niet aan de luimen van de verhuurder overgeleverd.

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik huur binnenkort een garagebox voor opslag. In het contract staat het volgende m.b.t. huurverhoging:

 

".....De huurprijs wordt per 1 juli 2016 verhoogd met 5 euro per maand. Daarna zal de huurprijs jaarlijks, per 1 juli worden verhoogd met een door de verhuurder vast te stellen percentage met inachtneming van redelijkheid en bilijkheid.'

 

Ik maak me geen zorgen om het bedrag van 5 euro, maar vind de vervolgzin wat vaag en niet concreet. Is dit een redelijke eis van de verhuurder?

 

Komt er vanaf 1 juli 2016 elke maand 5 euro bij? Dus stel de huur is in juni 2016 nog 100, dan in juli 105, in augustus 110, in september 115, etc.. Wordt een kostbaar grapje op die manier, en je zou de tekst inderdaad op deze manier kunnen opvatten.

 

En voor wat betreft het percentage zou ik inderdaad aanhaken bij een peilbaar (en controleerbaar) indexcijfer. Tenslotte weet je nooit of de verhuurder een verhoging van 100% misschien wel redelijk en billijk vindt.

Link naar reactie
  • 0

Tenslotte weet je nooit of de verhuurder een verhoging van 100% misschien wel redelijk en billijk vindt.

 

Mag hij best redelijk en billijk vinden, maar dat wil niet zeggen dat hij rekening houdt met de redelijkheid en billijkheid.

 

@TS: Voor welke periode geldt de huur überhaupt? Staat er nog iets in over ontbindende voorwaarden (evt. mbt een huurprijsverhoging)?

Dat natuurlijk afgezien van het feit dat die bepaling straks onduidelijkheid gaat scheppen en een heldere afspraak vooraf de voorkeur heeft.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Heel goed dat je stuk doorleest en uitzoekt.

 

Ik ben zelf één keer de mist in gegaan door te denken dat een niet duidelijke afspraak niet negatief zou uitpakken.

Door schade en schande wijzer geworden.

 

Laat het ook nog even door een ander doorlezen, soms staan er toch nog hele rare dingen in.

 

Dingen die ik ben tegengekomen.

- Vloerbelasting van 200kg.

- Verplicht onderhouds contract voor een niet electrische roldeur.

- Recht op opzegging huur bij een beter aanbopd vanuit de verhuurder.

- Verbruik energie op basis van schattingen

 

Wij verhuizen ongeveer elke 4 a 5 jaar, soms nog sneller, dit omdat we steeds groter worden. Omdat wij nooit klanten ontvangen maakt dat verder weinig uit. Maar denk dus goed na hoe lang je er wilt gaan zitten. Je onderhandelingsposistie is in deze tijden enorm goed.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie reacties! Dennis: ik zal inderdaad vragen of in het ontract de toevoeging kan komen te staan dat de huurverhoging maximaal het door het CBS bepaalde indexcijfer voor de verhuur van onroerende zaken mag zijn. Dit lijkt me reeel, redelijk en billijk...

 

Ajos: scherp opgemerkt ;)!

 

R. Tummers: Daarnaast gaat de huurovereenkomst in per 1 juni voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van 1 maand. Mocht het ons niet bevallen dan kunnen we er altijd vanaf, helaas kan de verhuurder op zijn beurt ook vrij gemakkelijk opzeggen, maar ik denk dat dit niet anders kan.

 

Jasper:verder is het een simpel huurcontract zonder vreemde clausules gelukkig.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.