• 0

Bescherming van T-shirt merk.

Goedendag,

 

Mijn eerste vraag is een feit !

Ik ben een erg gedreven ondernemer en al geruime tijd bezig mijn eigen kleding te ontwerpen.

Ik heb veel ervaring in de kleding branche en voor mijn gevoel heb ik kijk op de laatste trends en weet ik

wat mijn markt is en wat deze markt wil. ( Mij ! )

Ik ben ervan overtuigd mijn product aan de man te krijgen en daar wil ik dan ook liever geen vragen over hebben,

ik weet namelijk dat het een lastige markt is en dat grote winkelketens de "macht" in handen hebben enz.

Maar ik weet dat mijn shirts anders en beter zijn dan die van de grote winkelketens.

 

Mijn vraag is de volgende:

Ik heb met vele partijen gesprekken gevoerd over de inkoop van T-shirts en dergelijke producten.

Hieruit zijn een x aantal offertes gekomen, die in mijn eerste oplages niet interessant uitvallen.

 

Daarom zou ik graag bij grote winkelketens hun basic shirts opkopen en hier mee aan de gang gaan.

Hiermee bedoel ik blanco shirts die vaak een goede kwaliteit bieden onder de 4 euro per stuk.

 

Deze shirts zou ik willen "opleuken" door er creatief mee om te springen. ( dit proces kost mij nog eens ongeveer 4 euro. )

Het shirt verandert niet, maar word wel opgeleukt met een print en uniek handwerk.

 

Nadat ik het product heb omgetoverd tot een creatieve uitspatting ( om het maar even zo te omschrijven ) is het shirt

een heel ander gezicht dan het blanco shirt waarmee ik ben begonnen.

Nu wil ik mijn shirt doorverkopen met of zonder een nieuw label.

 

Mijn vraag is : Mag dit ?

Ik bewerk dus een shirt dat ik in de winkel heb gekocht en ik totaal mijn eigen stijl meegeef.

Het liefst zou ik het omlabelen maar indien dit niet zou mogen dan mag het originele label ook blijven staan

en pas ik mijn concept een beetje aan en noem ik het shirt een "basic store shirt mash up" of iets dergelijks en geef ik

desnoods op een papieren label informatie mee dat dit shirt origineel van de we of bristol komt. ( voorbeeld )

 

Ik ben erg benieuwd. :)

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Mijn vraag is : Mag dit ?

 

 

Als je het op kleine schaal doet, is het creatief.

 

Als je het op grote schaal doet, kun je eigen t-shirts inkopen.

 

Leg gewoon uit op je website of in je marktkraam wat je doet. Maak er een unique selling point van!

 

Misschien is het slim om je even te verdiepen in de kwaliteit van t-shirts.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

ik weet dat mijn shirts anders en beter zijn dan die van de grote winkelketens.

 

en...

Daarom zou ik graag bij grote winkelketens hun basic shirts opkopen en hier mee aan de gang gaan.

Hiermee bedoel ik blanco shirts die vaak een goede kwaliteit bieden onder de 4 euro per stuk.

 

...gaat wat mij betreft niet samen. Als je bij de grote winkelketens basic-shirts koopt onder de 4 euro, dan zal daar al een flinke marge op zitten, oftewel, het is een shirt van een paar cent. Daarvoor kun je geen kwaliteit verwachten en dan vraag ik me af waarom jouw shirts dan beter zijn als je er een print op drukt? Na 3 keer wassen verliezen die goedkope shirts hun vorm en dus ook die mooie print...waar wel gewoon 20 (?) euro voor betaald is.

 

Als jouw prints echt heel gaaf zijn, dan wil ik deze ook behouden. Ga dan voor een kwalitatief goede shirts, daar wil men best wat meer voor betalen.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Er van uit gaand dat een basic Tshirt geen bescherming geniet van het auteursrecht en je verwijdert de merkkenmerken, mag je er volgens mij mee doen wat je wil. Mits je met het nieuwe design geen inbreuk maakt op het werk van anderen uiteraard. Bij prints heb je ook nog rekening te houden met bijv. portretrechten.

 

Een lage prijs hoeft zeker geen lage kwaliteit in te houden. Een goed en voordelig basis T shirt wordt vaak gezien als het paradepaardje van een keten. Ik denk dat de marge op zo'n artikel erg laag is en dat men het van het volume moet hebben. Basis T shirts zijn ook vaal in de aanbieding. De T shirts van de Hema hebben bijvoorbeeld een heel goede prijs/kwaliteit weet ik uit ervaring. Je zou er ook een aantal kunnen testen door ze per 2 te kopen, 1 bijvoorbeeld 20 x te wassen en daarna te vergelijken met de nieuwe. Of 3 stuks en 2 wassen met verschillende wasmiddelen (wit / bont).

 

Gewoon doen dus en als de oplages groot worden kan je altijd nog outsourcen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hans, bedankt voor uw reactie.

Uiteraard heb ik getest welk budget shirt voldoet en ik ben erachter gekomen dat voor mij shirts van bijvoorbeeld de zeeman en hema prima voldoen.

Daarnaast ben ik gek genoeg bij de meeste groothandels waar ik offertes van heb, niet of nauwelijks goedkoper uit.

Ook moet ik vele malen meer afnemen en dat zorgt voor mij ook voor meer risico's en kosten.

Deze shirts kan ik per 20 of 30 per maat afnemen en dat vind ik een fijne gedachte.

 

Loopt maat m beter, dan haal ik er daar meer van om deze bij te maken.

Ik begrijp uit uw reactie dat ik het shirt zelfstandig mag omlabelen zodat het originele merk niet meer herkenbaar is. ?

Indien ik dat gedaan heb mag ik dus mijn gang ermee gaan... ? ( uiteraard houd ik het portretrecht in de gaten, alles op

mijn shirt komt uit eigen beheer. )

 

R. Tummers

U speculeert over mijn "prints".

Voor de goede orde, ik ga niet met een printje en wat folie aan de gang.

Mijn shirts worden uniek hand bewerkt en blijven na 10 keer wassen nog steeds erg mooi.

Door dit handwerk kan ik wat meer geld vragen voor een shirt en word het geen massa productie.

 

Ik denk dat we het niet eens worden over de kwaliteit van grote ketens "huisshirt", maar als ik dit kan omlabelen en op mijn schaal mag gebruiken ben ik er erg blij mee.

 

twabla

Bedankt voor uw reactie, het word op kleine schaal gedaan, maar wel de bedoeling om een groter publiek te bereiken die van exclusieve shirts houd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou inderdaad geen verwarring veroorzaken door er bijvoorbeeld een HEMA merkje in te laten zitten. Je mag namelijk niet zo maar gebruik maken van de merkbekendheid van een ander. Het staat ook niet erg professioneel.

 

Dat de winkel bij kleine aantallen soms goedkoper is dan de groothandel heb ik ook meegemaakt. Je zou nog naar een Hema manager (liefst een franchise vestiging) kunnen gaan met de vraag of je bij hem wat volume korting kan krijgen. Hij zal dat niet zo erg vinden omdat hij dan niet elke keer met lege schappen zit om vervolgens met overschot te kampen omdat je elders of bij de groothandel inkoopt. Bovendien kan je dan vragen om een BTW bon zodat je de BTW kan verrekenen.

 

Succes met ondernemen.

Link naar reactie
  • 0

 

R. Tummers

U speculeert over mijn "prints".

Voor de goede orde, ik ga niet met een printje en wat folie aan de gang.

 

Ik 'speculeer' slechts dat jouw prints van hoge kwaliteit zullen zijn en bovendien uniek etc. Dan zou ik het zonde vinden als dat op een goedkoop 'canvas' gedrukt wordt. Als het shirt zijn vorm verliest (omdat de stof/breistructuur van mindere kwaliteit is), dan lijdt je print er ook onder. Zou zonde zijn, ook voor je klant.

Mijn ervaring met goedkope t-shirts is blijkbaar een andere dan die van Hans.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Kan maar zo zijn dat de HEMA het helemaal niet erg vindt dat je hun t-shirts gebruikt als basis voor huisvlijt. Denk bv aan die restaurants die ingrediënten inkopen bij Lidl. Er valt juridisch ook niet zoveel op aan te merken, zolang je de consument niet misleidt en niet de suggestie wekt dat je in het verlengde van HEMA of Zeeman actief bent.

 

Als klant zou ik het prima vinden als je me vertelt dat je basis-shirts inkoopt bij X of Y omdat je de kwaliteit even goed vindt als dure groothandelsshirts, en vervolgens bewerkt. Vergelijk het maar met restaurants die ook het etiket van hun wijnflessen niet verhullen. Helemaal niks mis mee.

 

Ga je verkopen via een website?

 

Al eens op Etsy.com gekeken?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou op zoek gaan naar groothandelaren die t-shirts leveren aan o.a. drukkerijen. Dit zijn t-shirts van o.a. de merken Fruit of the Loom en Gildan. Deze merken hebben verschillende soorten kwaliteiten t-shirts en zijn perfect om te veranderen. En dan weet je zeker dat je er geen gedoe mee krijgt, want t-shirts van Fruit of the Loom en Gildan worden veelal bedrukt en bewerkt.

Link naar reactie
  • 0

Ben geen deskundige op dit gebeid, maar ik zou mij zomaar kunnen voorstellen, dat als je het oude label laat zitten, dat dit tot grote problemen kan leiden.

Je verkoopt dan een product onder het label van bijvoorbeeld de Hema, waaraan door jou wijzigingen zijn aangebracht.

Ontstaan er over dit product klachten (gaat bijvoorbeeld bobbelen in de was), dan is er een gerede kans dat de Hema deze klacht op haar bordje krijgt. Naast de direct financiële consequenties kan dit tot reputatieschade leiden. Dit zullen ze niet leuk vinden. Met name voor de grote ketens kan je ervan uitgaan, dat zij zich hier tegen beschermd hebben.

Mijn advies zou daarom zijn: NIET DOEN. (of op z'n minst vooraf gedegen onderzoek doen.)

 

Ook het "omlabellen" kan tot problemen leiden. Je gaat een product van een bepaald merk ongevraagd als eigen merk (weliswaar na wijziging) in de markt zetten.

 

Zolang het aantal verkochte producten gering is, zal dit onder de radar blijven, maar zodra je echt succes krijgt loop je het risico, dat al je aandacht naar procedures moet gaan en dat je je dan niet kunt concentreren op het laten groeien van de business.

 

Het uiteindelijke advies lijkt mij vrij simpel:

Ga praten met het bedrijf waarvan je de T-shirts wilt betrekken en leg je probleem voor. (vraag meteen even om een significante kwantum korting). Leg de uitkomst schriftelijk vast (ben je tegen eventualiteiten beter bestand).

Mijn inschatting is, dat het bedrijf, waarvan jij de T-shirts wilt betrekken, geen grote bezwaren zal hebben. Je adresseert een heel andere markt, dan die welke zij bedienen. Het bijt elkaar dus niet.

Iedereen zal bovendien begrijpen, dat dit een tijdelijke zaak is. (als de aantallen echt significant worden, ga je zeker naar de producenten, omdat dit dan zeker goedkoper is)

 

Suc7

 

Hans Bertram

 

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

Om problemen te voorkomen zou ik het originele merkje er maar gewoon uit halen.

 

Anderzijds vraag ik me af wat het bezwaar zou zijn van het te laten zitten. Neem bijvoorbeeld iets als het 'pimpen' van een auto - als je begint met een volkswagen mag je prima dat volkswagen logo in de grille laten zitten, ook als je het hele ding volhangt met sideskirts, neonlampen en leipe bumpers. Vervolgens kun je op de achter kant ook nog 'pimped by ...' neerzetten.

 

Bij zo'n shirt is het niet wezenlijk anders, je begint met een basisproduct en veranderd zelf iets aan het uiterlijk. Ik zou niet inzien waarom je het niet mag aanprijzen als 'Hema shirt met toegevoegd borduurwerk' of 'Zeeman shirt met toegevoegde print' - of je dat wilt is natuurlijk een heel andere vraag!

Link naar reactie
  • 0
Ben geen deskundige op dit gebeid, maar ik zou mij zomaar kunnen voorstellen, dat als je het oude label laat zitten, dat dit tot grote problemen kan leiden.

 

Ik koop een computer van merk X, of een fiets of een auto, en laat die door de wederverkoper aanpassen op mijn wensen. Daardoor ontstaat een wat gecompliceerde aansprakelijkheidssituatie, maar dat wil niet zeggen dat het niet mag.

 

Bij een t-shirt ligt het allemaal tamelijk simpel. Als de verkoper duidelijk niet de indruk wekt de oorspronkelijke merkleverancier te zijn, is er dus ook helemaal geen probleem. Al valt er vast een theoretische situatie te bedenken waardoor er wel een probleem ontstaat. Als de klant met de aangepaste t-shirt op de snelweg een kettingbotsing veroorzaakt doordat er een mouw afwaait bijvoorbeeld, en de verzekering aanklopt bij de HEMA.

 

Niet moeilijk doen als het makkelijk kan. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.