• 0

Magazijn logisch inrichten?

Ik heb de beschikking over een magazijn van ongeveer 50 m2. Hierin moet ik diverse onderdelen herbergen waarbij de variëteit van producten nogal hoog is, het gaat hier vooral om technische onderdelen voor onderhoud. Het probleem waar ik tegen aan loop is dat het niet duidelijk is voor mijn werknemers waar de spullen liggen die ze zoeken. Ik probeer te streven naar de ideale situatie waarbij mijn werknemers precies weten waar alles ligt zonder dat ik hierbij dure systemen moet aanschaffen. Heeft iemand nog suggesties?

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Goedemiddag Max,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Is dit niet simpelweg een kwestie van magazijnlocaties aanmaken en/of producten (verpakkingen) labelen? En werknemers instrueren?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Om alle onderdelen te labellen is onbegonnen werk. Omdat alle onderdelen afkomstig zijn van verschillende fabrikanten en voor andere vliegtypes gebruikt wordt. Ik zat te denken aan het verdelen van mijn magazijn in verschillende categorieën. Hierbij rekening mee houden dat wat het meest gebruikt is vooraan in het magazijn ligt, daarnaast door middel van visual management (naamkaartjes) het duidelijk laten maken waar alles ligt. Hoe denken jullie erover of wat denken jullie dat het beste is?

Link naar reactie
  • 0

Naast alle bakjes voorzien van naamkaartjes kun je ook een plattegrond maken met de productcategorieen zodat een beetje overzicht ontstaat. Alle schroefjes in rek 1, alle boutjes in rek 2, etc.

En hoe ga je de voorraadadministratie doen? Ik denk dat veel softwarepakketten ook wel een code voor een positie mee kunnen geven.

Link naar reactie
  • 0

Op het gebied van software pakketten ben ik mij nog aan het oriënteren. De onderdelen en componenten die wij in de het magazijn hebben liggen komen van heel veel verschillende fabrikanten, kunnen ook gebruikt worden voor andere vliegtuigtypes.

Maar de vraag is nu hoe kunnen wij dit zo efficiënt mogelijk indelen zodat de werknemers als ze naar boven moeten het meteen kunnen vinden.

 

Het idee van een plattegrond is handig bedankt voor deze tip!

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Max,

 

Ik denk toch echt dat je moet gaan streven naar producten toekennen aan locaties en het liefst unieke locaties. Doe je dit niet dan blijf je problemen houden dat producten niet gevonden worden of verkeerde worden gepicked. Uiteraard kost het inrichten hiervan werk maar dit verdiend zich zelf in de loop van de tijd ook weer terug.

 

Mvgr,

Maarten

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Producten die uitgekozen worden moeten gelijk gemonteerd worden aan een vliegtuig. Dus mocht hij het verkeerde product gepakt hebben dan zou die weer terug moeten naar het magazijn. Dit probeer ik dus te voorkomen aangezien het een verspilling bedraagt. Dus hoe kan ik mijn magazijn nog zo efficiënt mogelijk inrichten om te voorkomen dat ze moeten zoeken naar onderdelen?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn daarover al antwoorden gegeven... Maar je zal toch echt eerst moeten investeren (tijd, mogelijk geld) om een systeem op te zetten. Bij mij komt het over alsof je niet-willend bent, terwijl de kernboodschap is: zorg dat je het ordend.

 

Als je verschillende leveranciers hebt, codeer je die (in mijn ogen dan) simpel met een andere code en een andere locatie in het magazijn. Daarnaast is het natuurlijk en instructie die je moet doen voor je werknemers...

 

Aan het begin kost het wellicht wat meer tijd/geld. Maar uiteindelijk levert het je tijdwinst en geen onnodige kosten meer op.

Link naar reactie
  • 0

Hoe zoeken je medewerkers?

 

Zoeken ze op merk? Hebben ze een (unieke) artikelcode van een onderdeel en proberen ze dat op het onderdeel terug te vinden? Hebben ze een visueel plaatje in hun hoofd en zoeken ze naar iets dat daar op lijkt? Of zoeken ze naar een categorie onderdelen ("waar liggen de propellors?") en kunnen ze daarna pas bepalen welke ze kunnen gebruiken?

Link naar reactie
  • 0

Heb je het wel eens met je medewerkers besproken?

 

Waarom vinden hun het niet handig? Waarom grijpen hun steeds naar het verkeerde onderdeel? Wat zouden hun anders willen zien waardoor het overzichterlijk wordt?

 

Misschien per vliegtuigtype een stelling? En al het algemene (en misschien ook meest gebruikte onderdelen) in een aparte stelling aan de voorkant van je magazijn. Of misschien per vliegtuigsectie een aparte stelling maken (alle boutjes, moertjes, schroefjes van de vleugels bij elkaar, alle onderdelen van het landing gear bij elkaar)

 

Ik denk dat er genoeg mogelijkheden zijn, maar het is een investering (tijd en uiteindelijk ook geld).

Jewels from Above - Handgemaakte sieraden van oa. Swarovski Crystal en echt zilver www.jewelsfromabove.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is moeilijk een advies te geven zonder de huidige situatie te kennen, meest interessant is om te weten is om hoeveel artikelen het gaat en hoe het orderpicken nu gebeurd.

 

Ik neem aan dat je artikelen een unieke naam/code hebben waarmee ze worden besteld bij de leverancier. Deze kan je koppelen aan de eerder geopperde unieke locaties in je magazijn. Dit kan je in programma kunnen verwerken waarbij excel waarschijnlijk de goedkoopste oplossing is.

 

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment gaat het er als volgt aan toe: de werknemers zijn aan het sleutelen bij de vliegtuigen, zodra ze een component nodig hebben gaan ze naar boven toe. Eenmaal boven aangekomen denken ze na waar het zou kunnen liggen en daar zoeken ze. Kort om niet heel erg georganiseerd.

 

Zeer bedankt voor de tips die ik tot nu toe binnen heb gekregen.

Link naar reactie
  • 0

Als service-technieker heb ik wel wat ervaring met zoeken naar onderdelen ;)

 

Mij lijkt het vooral belangrijk om overhead te beperken (logisch) iedere stap die een technieker extra moet doen is een kans meer op fouten.

 

Dus: een aparte pc waar je ieder stukje dat je uit het magazijn haalt moet scannen om de stock te doen kloppen -> hopeloos, is teveel discipline voor nodig.

 

Een systeem dat ik ooit eens gezien heb bij een heel groot duits bedrijf dat mij wel handig leek vnl voor kleine onderdelen: per onderdeel vul je twee bakjes met die onderdelen, die zet je achter elkaar in het rek. Als het voorste bakje leeg is dan moet diegene die het laatste onderdeel er uit neemt het bakje wegnemen en in een apart 'aan te vullen rek' zetten en schuift ie het achterste bakje naar voren. 1x per week of zo controleer je dan de lege bakjes, vul je terug aan en zet die terug op hun plaats.

 

Nog iets: ipv van codes kan je ook foto's overwegen van onderdelen en die op de rekken of bakken hangen, Mogelijk kan je ook de logo's van de fabrikanten/leveranciers afbeelden per gang of per rek. Voor techniekers onthoud dat wat gemakkelijker dan die idiote cijfer- en lettercombinaties.

 

Dat naar boven lopen voor een onderdeel lijkt mij ook raar; kunnen veel gebruikte onderdelen niet in de werkplaats blijven staan? In rekken op wielen bijvoorbeeld?

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Gaat dit topic over order management/material planning voor modelbouw of vliegtuigindustrie?

 

Is de volgorde van het assemblageproces al leidend voor de indeling van het magazijn? Ik krijg vooralsnog weinig inzicht wat dit betreft.

 

Maak eens een video van het proces. Feedback vanuit verschillende specialismen volgt dan vanzelf, want het topic 'prikkelt' kennelijk gezien het aantal, snelle reacties.

 

Professionaliseren van een magazijn kost tijd, inzet en (hulp)middelen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Max,

 

Waarom leg je je vraag niet voor bij een opleiding die zich met dit soort vraagstukken bezighoudt, zoals http://www.nhtv.nl/wohbo-bachelors/stedenbouw-logistiek-mobiliteit/logistiek-en-technische-vervoerskunde/introductie.html

 

Er is vast een mooie stageopdracht o.i.d. van te maken!

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

Op de een of andere manier zullen alle producten geïdentificeerd moeten worden. Dat is onvermijdelijk.

Het systeem met bakjes (zgn KanBan) werkt voor het op pijl houden van de voorraden prima, maar helpt niet bij het vinden van producten.

 

Naar mijn idee is de enige oplossing: Magazijn locaties benoemen, hoe maakt niet uit, als het maar logisch is.

Vervolgens geef je alle producten een vaste plaats (voorraden bijhouden met bakjes).

Een lijst met artikelen en locaties is dan voldoende om snel iets te vinden.

De populaire artikelen zullen na enige tijd ook zonder de lijst gevonden worden.

 

suc7

Hans Bertram

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

Beste Max,

 

Waarom leg je je vraag niet voor bij een opleiding die zich met dit soort vraagstukken bezighoudt, zoals http://www.nhtv.nl/wohbo-bachelors/stedenbouw-logistiek-mobiliteit/logistiek-en-technische-vervoerskunde/introductie.html

 

Er is vast een mooie stageopdracht o.i.d. van te maken!

 

Beste Max,

 

Er zijn talloze modellen en theorieën om een magazijn in te richten.

Een aantal hiervan zijn al genoemd in de vorige reacties.

 

Verder sluit ik mij aan bij Bas. Er zijn veel, vooral logistieke, studenten die blij zijn met dit soort problemen. Zij kunnen dit voor u oplossen en zij kunnen het gebruiken als opdracht of stage.

Ikzelf ben een student Logistiek, ik zou, als u daar interesse in heeft, een student kunnen vragen, of zelf een kijkje komen nemen ;).

 

Groet,

 

Jesse

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de beschikking over een magazijn van ongeveer 50 m2. Hierin moet ik diverse onderdelen herbergen waarbij de variëteit van producten nogal hoog is, het gaat hier vooral om technische onderdelen voor onderhoud. Het probleem waar ik tegen aan loop is dat het niet duidelijk is voor mijn werknemers waar de spullen liggen die ze zoeken. Ik probeer te streven naar de ideale situatie waarbij mijn werknemers precies weten waar alles ligt zonder dat ik hierbij dure systemen moet aanschaffen. Heeft iemand nog suggesties?

 

 

[titel aangepast - mod]

Mooie casus, typisch een studieopdracht.

 

Het gaat dus om een magazijninrichting voor vliegtuigonderdelen. Het is dus zeer belangrijk dat de juiste onderdelen worden gebruikt en de dure monteurs (startsalaris € 2.400?) niet te lang zoeken. Het is dus verstandig om onderdelen per SKU op een voorhaadhoudende locatie op te slaan en deze locatie logisch te labelen: bijv. Rek/Rij 21, Sectie A, Plank 6, Vak/Bak AZ. (21-A-6-AZ). Met een goede locatie indeling heb je geen plattegrond nodig.

 

Kanban (het werken met twee of meer bakken als bestelindicator) kan je ook gebruiken als batch-label. Als je dus een voorraad boutjes heb binnengekregen, kan je een label uitprinten voor op het kanbanbakje en hoef je niet elk boutje te labelen. Het label kan je dus controleren of eventueel scannen ter administratie en juistheid van de pick. Het gebruik van foto's om producten te identiciferen, zeker bij makkelijk verwisselbare prodcten zoals boutjes, is aan te bevelen. Normaal gesproken is het goed om producten op grootte op te slaan, zodat je een optimale dichtheid hebt voor opslag en bereikbaarheid en geen gevaarlijke situaties creeëert door lopende orderpickers naast rijdende orderpickers te hebben.

 

Uit de praktijk weet ik dat ondanks bovengenoemde oplossing het toch voorkomt dat zaken als boutjes en kabels verkeerd worden gepickt en dus verkeerd worden geleverd (als nacontrole ook faalt). Als labelen niet mogelijk is, dan is het raadzaam om dus een kaartje met foto en SKU in de bak of lade te leggen. Eventueel op elkaar lijkende producten niet naast elkaar te leggen. Dit zie je in de bouwmarkt het vaakst fout gaan, waar klanten producten in het verkeerde bakje terugleggen en je dus soms niet meer met zekerheid kunt zeggen of het product nu is wat je zoekt op basis van de labeling op het bakje.

 

Wat je zegt over dat ze boven pas gaan nadenken waar een product ligt, klinkt niet echt logisch. Het lijkt me niet dat een monteur van elk vliegtuig weet wat het vervangend onderdeel is (deze kunnen gewijzigd zijn bij productverbetering) en dat moet dus opgezocht worden. Daar heb je een computer voor nodig (meestal) en dus haal je daaruit de voorraadlocatie. In een grote organisatie laat je het picken over aan gespecialiseerde medewerkers die productkennis en locatiekennis hebben (orderpickers met ervaring) en stukken goedkoper zijn dan monteurs.

Flow where you can, Pull where you must.

Link naar reactie
  • 0

Logica betekent systeem

 

Systeem betekent indeling/classificering

 

En indeling betekent een categoriënsysteem

 

De grote vraag voor jou is wat de meest logische categorieindeling is:

 

Een paar mogelijkheden:

 

[*] Afmetingen van het product

[*] Vliegtuigtype

[*] Toepassing

[*] Leverancier

[*] Omloopsnelheid

 

Zoek voor jezelf als eerste de meest basic, voor hand liggende grootste gemene deler.

 

Ik kan me voorstellen dat dat toepassing/functie is. Dus deel je je assortiment als eerste op in Hydraulisch / Pneumatisch / Electronisch / Mechanisch / etc.

 

Binnen die categoriën zoek je de volgende meest logische subcategorie. Bijvoorbeeld ´vliegtuigonderdeel´ om maar even simpel te zeggen.

Dan krijg je dus een indeling

 

Hydraulisch / Landingsgestel

Hydraulisch / Vleugels

Hydraulisch / Cockpit

etc

etc

 

Daarna kun je nog verder verfijnen naar bijvoorbeeld vliegtuigtype.

 

Volgens stap is met deze structuur in handen alle producten die je hebt toewijzen aan een categorie.

Daarna de wijze van opslag bepalen (Stellingen, palletstelling, bakjes of niet etc),

Vervolgens de benodigde ruimte per subcategorie, en die weer terugrekenen naar categorie, en daarmee je magazijn indelen.

 

Ondertussen kun je nog nadenken of je hardlopers apart wilt hebben, grote materialen/ zware materialen vlak bij je laad los plek en of er producten in combinatie gebruikt worden die je dus dicht bij elkaar wil hebben om loopafstanden te bekorten.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Beste Max,

 

Welke ideeën m.b.t. de inrichting hebben de medewerkers? Aangezien zij degenen zijn die dagelijks naar onderdelen moeten zoeken, kunnen ze vaak interessante en goede oplossingen aandragen. Organiseer eens een brainstormsessie.

50m2 magazijn is niet echt groot, dus daar moet je onderling uit kunnen komen. Je hebt voor een dergelijk magazijntje mijn inziens geen ingewikkelde logistieke systemen nodig.

Onderdelen met de grootste omloop op de kortste route leggen. Ik weet niet of je nog FIFO moet toepassen in jouw situatie.

 

Pas in ieder geval op voor het geldverslindende FISH principe. Dat is in ieder magazijn te vinden. Ongeacht de grootte.

 

Met vr. gr.

 

Ron

 

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Het is altijd goed om materiaal voor jou magazijn aan te schaffen zodat de producten beveiligd en gescheiden opgeborgen kunnen worden. Er zijn verscheidene items om de magazijn overzichtelijk in te richten, een kleine research levert verschillende mogelijkheden op. Ik heb www.item24.nl

Ik heb hier een bedrijf gevonden die net de juiste producten biedt om magazijn overzichtelijk in te richten en de producten van elkaar gescheiden te houden.

Van de kleinste naar de grootste producten. De medewerkers zullen met gemak de producten in het magazijn kunnen vinden. Dit lijkt mij een meest logische wijze van inrichten als het gaat om veel verschillende items.

 

Groeten

Link naar reactie
  • 0

Een standaard logistiek vraagstuk. De oplossing?

Alle magazijn plaatsen een uniek nummer geven. Alle artikelen een uniek nummer geven.

Vervolgens noteren welk artikel op welke plaats ligt.

Hiervoor zijn zelfs eenvoudige Excel oplossingen op het net te vinden. Kosten niets of heel weinig.

 

suc7

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

Ik heb eens gelezen (al een tijd terug helaas) over een magazijn waar alles willkeurig door elkaar lag. De truc was dat van alle items een record in de computer zat. De ordening bestond alleen in de computer. Je kunt dan dingen gaan doen als populaire items vooraan leggen, weinig gebruikte items achteraan enzovoort.

 

Als de monteurs te duur zijn om lang te laten zoeken, zou je er ook aan kunnen denken iemand anders het zoekwerk te laten verrichten.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Misschien is dit handig?

 

https://www.logistiekprofs.nl/nieuws/neemt-dit-robotduo-het-magazijn-over?utm_campaign=edm_LogistiekProfs&utm_id=883&utm_medium=email&utm_source=nieuwsbrief_mei%20editie%202

 

'Grappig detail vanuit mijn optiek: Als de goederen te zwaar zijn kunnen magazijnmedewerkers het van de robot overnemen.'

Lijkt wel de omgekeerde wereld vanuit oogpunt van de fysieke belasting.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.