• 0

BTW terug vorderen buitenland inkoop goederen

Beste members,

 

Ik heb vorig jaar een partij goederen aangeschaft in Duitsland. Dit is een winkel geweest en ik heb de goederen eigenlijk gewoon op de "normale" manier gekocht als een particulier, inclusief BTW. Er was niemand aanwezig op dit moment die mij kon voorzien van een aangepaste factuur met 0% tarief en VAT nummer en ik heb de fout gemaakt te denken dat ik deze BTW makkelijk kon terug vorderen.

 

Dit is helaas niet gebleken: ik heb het via de belastingdienst proberen terug te vorderen via de speciale belasting dienst website maar dit is meerdere keren afgewezen met de boodschap dat ik simpelweg een 0% tarief factuur moet maken en dat deze website niet geschikt is om de BTW van voorraad terug te vorderen, alleen voor alle andere kosten in het buitenland.

 

Mijn vraag:

 

- Is er een manier om BTW terug te vorderen uit het buitenland voor inkoop van goederen?

 

Het gaat om een relatief groot bedrag en ik weet niet goed hoe dit op te lossen.

 

Avast dank voor het meedenken.

 

Groet,

 

RLX

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

In Duitsland is elk land aan een specifiek belasting kantoor gekoppeld. Voor Nederland is het kantoor in Kleve verantwoordelijk. Op de site van het kantoor Kleve wordt deze situatie ook nog eens uitgelegd. Notabene in het Nederlands, omdat deze pagina voor de Nederlandse bedrijven is.

 

Inderdaad staat daar expliciet dat BTW niet terug te vorderen is en dat dit met de verkoper geregeld moet worden middels een 0% btw factuur.

Link naar reactie
  • 0

Dit bevestigd m.i, dat Duitsland ook alleen BTW in deze situatie teruggeeft dmv de aangifte van een intracommunautaire levering/verwerving en niet via het electronische teruggaafverzoek. Ben wel benieuwd hoe de Duitse fiscus hier in de praktijk mee omgaat, zeker v.w.b. het stukje tussenopslag.

Link naar reactie
  • 0

Deze week ben ik maar eens op gesprek geweest bij de Finanzamt in Kleve om met hun het afgewezen digitale teruggaveverzoek te bespreken.

 

Ik werd netjes te woord gestaan, en kreeg een heldere uitleg. Mij werd uitgelegd dat het begrijpelijk is dat de betreffende garage bij de koop een factuur maakt met BTW erop. Immers op dat moment is niet zeker dat de auto naar het buitenland wordt geleverd. Op het moment dat (achteraf) met een "gelangensbestätigung", en het aanreiken van het BTW-nummer, wordt aangetoond dat de auto direct naar het buitenland is overgebracht, dan moet de garage de factuur corrigeren. Deze plicht is er omdat de belastingdienst er zicht op wil hebben waar goederen blijven, en hoe goederenstromen lopen. Doen ze dit niet, dan is er een fiscale overtreding. Verder is het corrigeren van de factuur privaatrechtelijk afdwingbaar.

 

En als volgende aktie ga ik dus proberen de garage vrijwillig zover krijgen de factuur te corrigeren.

 

Pieter

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels heb ik bericht van de garage waar ik de auto heb gekocht. Zij gaan een nieuwe factuur maken met 0% BTW, en storten me het BTW-bedrag terug. Gezien die actie van de garage (die ze met hun steuerberater hebben besproken) lijkt me dit de juiste route. Of het een gemakkelijke route is als de garage de factuur niet wil corrigeren, is natuurlijk iets anders. Mijn strategie zou dan zijn om die correctie af te gaan dwingen. Gelukkig lijkt dit nu niet nodig :)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.