• 0

Boot kopen bestemd voor verhuur

Hallo,

 

Ik ben op zoek naar wat meer informatie en wellicht een creatieve oplossing.

 

Samen met een vriend kopen we een boot (stalen schuit) van 11meter, die we willen (laten) opknappen en verhuren voor georganiseerde evenementen (wijnproeverij, floating dinner, etc). De boot/sloep kunnen we voor een mooi prijsje kopen, maar het is van een particulier.

 

Samen dachten we een vof op te richten om de (renovatie-)kosten aftrekbaar te maken. Of de boot aftrekbaar is als we hem van een particulier hebben gekocht, blijft nog de vraag - in principe een roerende zaak.. Door behulp van de kostenberaming rekenen we op een verdere 4k voor renovatiekosten inclusief motor, de boot zelf kost EUR 2250 en transport rekenen we rond de 1300 (ex btw). Maar wellicht wil de verkoper dit ook doen met eigen sleepboot (particulier of zakelijk).

 

- Kunnen we voor de boot de btw terugvragen?

- Hebben we recht op starterskorting als we 1225 uur erin steken (marketing, renovatie, sales, etc.) - of wordt dit te lastig om bij te houden?

 

Reacties en/of tips op de vraagstelling worden gewaardeerd!

 

Groet,

Bernie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Dennis (Bernie?),

 

Klinkt als een leuk plan, en wie weet zelfs een lucratief plan.

 

Even een neerstortcursus inkomstenbelasting:

 

Om iets af te kunnen trekken voor de inkomstenbelasting, moet het (onderdeel van) een "bron van inkomen" zijn.

Iets wordt gezien als een bron van inkomen als er sprake is van:

- deelname aan het economisch verkeer

- met het doel voordeel te behalen

- waarbij dat voordeel ook verwacht mag worden.

 

Dat laatste punt is vaak waar het spaak loopt.

 

Als iets beschouwd wordt als een 'bron van inkomen', dan wordt het belast. Is het inkomen uit de bron negatief (het kost meer dan het oplevert), dan is het dus een aftrekpost. Vervolgvraag in de inkomstenbelasting: in welke categorie valt deze bron? Is het een onderneming? Is het loon? is het 'iets anders'? Is het een uitkering?

 

Het ligt het meest voor de hand dat dit ofwel een onderneming is (u geniet winst, hoezee) ofwel 'iets anders' en dat noemen we dan 'resultaat uit overige werkzaamheden' (ROW). De grens tussen die twee is extreem slecht gedefinieerd, maar heeft o.a. te maken met de substantie van je zaak. Investeer je fors, besteed je er veel tijd aan, loop je veel risico's, heb je veel opdrachtgevers en een stevige omzet, dan is het een onderneming. Heb je dat allemaal niet, dan is het waarschijnlijk ROW.

 

In beide gevallen is de winst belast en het verlies aftrekbaar, maar als ondernemer heb je ook nog recht op de zelfstandigenaftrek (mits 1225 uur in een kalenderjaar aan de zaak besteed) en de mkb-winstvrijstelling. Let op: dit gaat per persoon, niet voor jullie samen!

 

 

In antwoord op je vragen:

- als je een factuur mét btw krijgt van de verkoper (lijkt me sterk want je schrijft dat het een particulier is) EN je gaat de boot gebruiken voor btw-belaste prestaties (zoals verhuur), dan mag je de btw terugvragen

- starterskorting etc: stap eén is dat je je afvraagt of dit een bron van inkomen is, of dat het meer in de hobbysfeer ligt. Stap twee is dat je je afvraagt of het een onderneming is. Stap drie is dat je als een dolle je uren gaat bijhouden.

Stap vier is dat ik me afvraag, gezien je eerdere vragen: ben je niet al lang zzp'er en voldoe je niet sowieso aan het urencriterium?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ha Marcel,

 

Ja, Bernie - alter ego.. ???

 

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Schept een hoop licht op de keuzes. Gezien we alle twee in loondienst zijn en zullen blijven, is het met het urencriterium erg lastig. Dus de startersaftrek is mijn inziens niet te halen. We zien het ook meer als hobby inderdaad, maar wel ambitieus om het in ieder geval een paar keer per maand (in de zomermaanden spreekt zich) te verhuren.

 

De verkoper is mijn inziens wel ondernemer (schipper) en heeft ook een sleepbootje. Dus willen we wel proberen een factuur te krijgen. Kan dat ook als hij de boot zelf als prive heeft gekocht? Of geldt de voorwaarde dat verkoper de boot ook als roerend goed (BTW) heeft gekocht.

Link naar reactie
  • 0

De woorden 'roerend goed' hebben niks met de btw te maken. Iets kan roerend of onroerend zijn, en als het geen dienst is, is het een goed.

Vraag het de verkoper, zou ik zeggen. Als hij de boot destijds zakelijk aanschafte en btw terugvroeg, moet hij btw afdragen over de verkoop en kan hij dus een btw-factuur uitreiken. Als jullie ook btw-ondernemers zijn, is hij dat zelfs verplicht. Ik kan niet in zijn administratie kijken, dus die vraag kan alleen hij beantwoorden.

 

Ook als je de boot zonder aftrekbare btw aanschaft, zou ik er op staan dat er een factuur of op zijn minst een beknopte koopovereenkomst ligt. Niet alleen naar de Belastingdienst toe, maar ook om verrassingen te voorkomen.

 

Afgaande op wat je vertelt vermoed ik dat er gemiddeld een dag per week in zal gaan zitten, en dat het vooral de vraag is of het winstgevend zal zijn. Ik zou je adviseren om de getallen eens onder elkaar te zetten. Hoeveel tijd en hoeveel geld moet er in voor je de boot kan verhuren, hoeveel kosten heb je er daarna nog aan (klein onderhoud, ligplaats, etc.) en wat moet de verhuur dan opleveren zodat jullie er een enigszins acceptabele vergoeding aan overhouden?

 

niet dat je het niet moet gaan doen, maar dan weet je wel beter waar je aan begint.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.