• 0

Huurcontract van 5 jaar en stoppen van onderneming

Hallo,

 

Ik heb een vraagj. Wij hebben een huurcontract van 5 jaar en zitten daar nu ongeveer anderhalf jaar .

Ik zie geen brood meer in de onderneming en ik wil ermee gaan stoppen. Ik heb dan natuurlijk geen zin in nog huur te betalen voor dat pand voor de komende 3,5 jaar.

 

Ik wil het ook niet failliet laten gaan per se, ik zou namelijk gewoon alles af willen ronden. Maar dan ben je niet failliet en dan moet je dus in feite die 3,5 jaar door gaan betalen? Ook andere contracten die lopen zoals verzekering inboedel, cameratoezicht, inname chemisch afval etc.

 

Moet ik het dan misschien toch failliet laten gaan?

 

Wat is het verschil eigenlijk.

 

 

Karel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoi Joost,

 

Dat zijn 2 vennoten in een VOF.

Dan betekent 'failliet laten gaan' dat jullie dus privé failliet gaan. Dat is echt een 'last resort', omdat een faillissement geen oplossing is, maar alleen maar een begin van enerzijds afwikkeling van wat je bezit en anderzijds vastlegging van je schulden.

 

Jullie zijn privé aansprakelijk voor de verplichtingen die jullie in de onderneming zijn aangegaan. Een goede beoordeling van hoe je verder kunt gaan, kan alleen gemaakt worden als alle bezittingen, schulden en geldstromen in rekening zijn gebracht.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dus, even over de grootste post: Een huurcontract gaat dus gewoon door als de VOF wordt stopgezet?

Ja, want de VOF heeft geen rechtspersoonlijkheid. Het zijn de vennoten die de verplichting zijn aangegaan. Alleen als er expliciet iets afgesproken is over beëindiging van het contract indien de onderneming wordt gestaakt is dat is dat anders.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

In een noodgeval kan ik het inderdaad gaan onder verhuren.

 

Als ik de complete inventaris laat staan dan kan het wellicht ook nog voor het bedrag wat het mij kost.

 

 

Een alternatief is om het eerst om te zetten in een andere rechtsvorm misschien.

Link naar reactie
  • 0
Ook andere contracten die lopen zoals verzekering inboedel, cameratoezicht, inname chemisch afval etc

 

Uit eigen ervaring zijn dit soort contracten vaak makkelijker te beëindigen zeker als de vof uitgeschreven wordt bij de kvk. Maar ook hier zijn soms de kleine lettertjes bepalend.

 

maar waarom na 1,5 jaar al de handdoek in de ring gooien? startende bedrijven hebben toch wel een aanlooptijd nodig.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

In een noodgeval kan ik het inderdaad gaan onder verhuren.

 

Als ik de complete inventaris laat staan dan kan het wellicht ook nog voor het bedrag wat het mij kost.

 

 

Een alternatief is om het eerst om te zetten in een andere rechtsvorm misschien.

 

Onderverhuren heb je wel toestemming van de verhuurder nodig.

 

Andere rechtsvorm heeft weinig zin, verhuurder zal je toch aan de lopende overeenkomst houden.

Link naar reactie
  • 0

Tenzij de verhuurder met de omzetting instemt. Maar ga er maar van uit dat de verhuurder niet van gisteren is...nog afgezien van het feit dat bij een faillissement de curator ook niet zal zitten slapen.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

In een noodgeval kan ik het inderdaad gaan onder verhuren.

Onderverhuren heb je wel toestemming van de verhuurder nodig.

 

In principe is onderhuur gewoon toegestaan, of in ieder geval niet bij wet verboden, ook zonder toestemming van de verhuurder.

 

Bij een huurovereenkomst die is opgesteld conform het model van de Raad voor Onroerende Zaken (ROZ) is onderhuur zonder toestemming van de verhuurder expliciet uitgesloten. Zo'n bepaling is expliciet nodig om de toestemming van de verhuurder als verplichting te stellen.

 

Een indeplaatsstelling is vaak een goede oplossing, vooral ook omdat jullie dan geen partij meer zijn in de huurovereenkomst.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt erop dat mijn compagnon er nog mee door wil gaan, vanwege de vooruitzichen van het aantrekken van de economie.

 

Ik zie er geen brood meer in, dus wij hebben een verschil van mening.

 

Kan ik uit een VOF stappen eigenlijk, als mijn compagnon zo per se wil verder gaan? Ik wil niet meer en wil dus ook van de schulden last af en het huurcontract. Mijn compagnon kan dan zelf verder gaan en heeft ook meer kans van slagen omdat er een last wegvalt (mijn inkomen), er was toch al niet genoeg werk voor ons beiden meer.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Je kunt wel uit de VOF stappen, maar je blijft aansprakelijk voor de schulden die zijn ontstaan voor jouw uittreden, dus ook de huurschuld. Tenzij je de verhuurder zover krijgt dat hij er mee instemt dat jouw compagnon als eenmanszaak verder gaat en het huurcontract overneemt. Ik ken je verhuurder niet, maar kans is groot dat hij daar niet mee akkoord gaat, nu heeft hij immers 2 verhaalsmogelijkheden, dan nog maar 1.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Maar ik zou het dan eerst omzetten in een BV, want dat waren we een half jaar geleden toch al van plan.

Dan is hun bedoeling ook om echt met de BV vorm verder te gaan. Stel dat het dan na 1 jaar alsnog moet stoppen, hoe zit het dan?

 

de eventuele schulden die zijn ontstaan na mijn uittreding zijn dan voor hen. Maar het huurcontract dan dus niet?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals je al eerder is gezegd kun je niet zomaar de verplichtingen van de VOF omzetten in een BV. Alle verplichtingen zijn aangegaan met de VOF en blijven dat ook. Die verplichtingen gaan alleen over in de BV als de schuldeisers daarmee instemmen, maar dat doen ze waarschijnlijk niet.

En stel dat de schuldeisers dat toch zouden doen, en 'toevallig' gaat na een jaartje de BV failliet...3x raden aan welke deur de curator begint te rammelen.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Als dat na een jaar gebeurt, dan is er weinig meer over te zeggen lijkt mij.

 

Assumption is the mother of all mistakes.

 

Los daarvan, ik denk dat de aanwezige kennis van fiscaliteiten bij jou en je vennoot nog niet zodanig is dat jehet hele speelveld kunt overzien. Een VoF omzetten naar een BV is heel goed mogelijk, maar als je van plan bent om direct na de inbreng uit te treden sluit je de geruisloze inbreng uit. Dat leidt tot een afrekenmoment met de fiscus en dat kan nog best wel eens een financiële tegenvaller zijn.

 

Zoals zo vaak luidt ook hier het advies: schakel hulp in.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

In dit soort gevallen blijkt uit de praktijk, dat gaan praten en de zaken gewoon op tafel leggen de beste oplossing is.

Het verzinnen van trucs om onder de verplichting uit te komen zal de andere partij weinig toeschietelijk maken.

 

De zaak uitleggen en laten zien, dat je niet aan je verplichtingen kunt voldoen. (heel vervelend); met een voorstel komen en hopen dat de andere partij begrip heeft voor de zaak.

 

suc7

Hans Bertram

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.