• 0

Gezamenlijk internationale salesmanager inhuren.

Hierbij een vraag over het volgende initiatief van mij om met een aantal ondernemers gezamenlijk een salesmanager in te huren. ( De advertentie staat in Vraag en Aanbod)

 

Een zakenpartner van mij werkt al een halfjaar met een salesmanager om de internationale verkoop van ons product een boost te geven. Naast zijn vaste salaris zijn vooral de reiskosten naar ander landen FR. GB, VS enz een hoge kostenpost.

Mijn zakenpartner wil nu zijn contract beeindigen. Dit vind ik onverantwoord en doodzonde, net nu er een aantal belangrijke internationale afnemers gevonden zijn door deze salesmanager. Zelf hem alleen in dienst nemen, vind ik nu nog een te groot risico en daarom heb ik het volgende bedacht:

 

Is het een zinnig idee om hem met een aantal Higherlevel leden gezamenlijk in te huren? Dan zou hij op één zakenreis langs diverse marktpartijen kunnen afreizen en opdrachten kunnen combineren. Dat spaart heel veel tijd en reiskosten.

 

In deze tijd van economische crisis lijkt mij het een welkome besparing voor bedrijven , die zo meer kansen hebben om internationale verkopen van de grond te tillen.

 

Er moeten dan van te voren wel goede afspraken gemaakt worden over het aantal uren dat hij voor welk bedrijf werkt, hoe om te gaan met een breder producten palet. Niet naar een afnemer met twee concurrerende producten.

 

Graag hoor ik welke andere zaken en mogelijke valkuilen jullie zien.

 

Paul

 

[mod edit: verkoopverhaal (prijs/korting) verwijderd]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo PaulGo,

 

Op zich is je idee beslist niet slecht. Alleen bij de uitvoering zie ik wel wat problemen als hij voor verschillende "bazen" met verschillende producten op stap gaat.

 

Een goede handelsvertegenwoordiger is niet lui en verdient zijn geld als hij goed werkt en veel verkoopt. Hoe meer hij verkoopt, deste meer verdient hij ook. Daar zie ik geen probleem. Het probleem zit hem meer in de producten die hij verkoopt en dan ook nog tegen welke condities.

 

Iedereen zal geneigd zijn meer aandacht te besteden aan producten die gemakkelijker te verkopen zijn en waar hij meer aan kan verdienen in hetzelfde tijdsbestek. Controle van hoelang hij voor wie werkt heb je niet. En als het met jouw product niet zo eenvoudig gaat als met de producten voor de andere "bazen" zegt hij dankjewel voor de vaste maandelijkse inkomsten die hij van je krijgt en concentreert hij zich op de gemakkelijke dingen waar hij veel aan verdient.

 

Ik denk dat je eerder aan een klassieke handelsvertegenwoordiger, die voor eigen rekening en uitsluitend op provisiebasis werkt, zou moeten denken.

 

Groet

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Hallo PaulGo.

Ik ben van mening, dat de oplossing heel erg afhankelijk is van het soort business waarin je actief bent.

Een handelsvertegenwoordiger zoals voorgesteld door ChinaTradeConsult kan in bepaalde gevallen goed werken.

Het grote voordeel van deze oplossing is, dat je alleen betaald als de vertegenwoordiger succes heeft. Laat hem (of haar) dan maar heel veel gaan verdienen.

 

Er zijn echter een groot aantal markten, die zich niet laten benaderen door een handelsvertegenwoordiger.

Ik denk, dat er best goede andere oplossingen denkbaar zijn.

Er zal alleen aan een aantal eisen moeten worden voldaan.

Synergie is erg belangrijk. De verschillende producten moeten iets met elkaar te maken hebben en bij voorkeur zal één markt benaderd moeten worden.

 

Voorkom, dat deze vertegenwoordiger de verschillende werknemers tegen elkaar kan uitspelen.

Een denkbare constructie is de volgende:

De vertegenwoordiger komt bij één van de twee bedrijven in dienst en krijgt een basis inkomen en kan daar ook z'n kosten declareren. Verder wordt een provisie betaald. Deze dient zodanig te zijn, dat hij geen voorkeur heeft voor een bepaald product.

Daarnaast maken de twee "werkgevers" een onderlinge overeenkomst, waarin vastgelegd wordt hoe dit basis salaris en de onkosten worden verdeeld (dit laat je dus niet aan de vertegenwoordiger over)

Ook kunnen zij dan afspreken, dat de aan de vertegenwoordiger te betalen provisie volgens een bepaalde verdeelsleutel wordt gedragen.

 

Nu heeft de vertegenwoordiger één aanspreekpunt, nooit discussie over de onkosten en provisie en kunnen de verschillende bedrijven toch een andere verdeling afspreken.

 

Ik wens je suc7 & wijsheid.

 

 

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

Hallo PaulGo,

 

 

Ik denk dat je eerder aan een klassieke handelsvertegenwoordiger, die voor eigen rekening en uitsluitend op provisiebasis werkt, zou moeten denken.

 

Groet

 

René

 

@Rene,

 

 

Helaas willen de meeste verkopers niet uitsluitend op provisiebasis werken. Haast alle sales-outsourcing bedrijven raden dat trouwens af: "Alleen de mindere goden willen no-cure-no-pay werken."

 

Echter een betaalde freelancer is ook bepaald geen garantie op succes en heeft vaak ook niet de drive van een betaalde medewerker in vaste dienst.

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Hallo PaulGo.

 

Er zal alleen aan een aantal eisen moeten worden voldaan.

Synergie is erg belangrijk. De verschillende producten moeten iets met elkaar te maken hebben en bij voorkeur zal één markt benaderd moeten worden.

 

@Hans,

 

Dat ben ik helemaal met jou eens. Iemand met een combinatie van computersupplies en diervoeder naar klanten toesturen is een heel rare.

 

Deze verkoper stuur ik het liefste met gadgets, computerproducten, kantoorartikelen e.d. op de weg.

 

 

Een denkbare constructie is de volgende:

De vertegenwoordiger komt bij één van de twee bedrijven in dienst en krijgt een basis inkomen en kan daar ook z'n kosten declareren. Verder wordt een provisie betaald. Deze dient zodanig te zijn, dat hij geen voorkeur heeft voor een bepaald product.

Daarnaast maken de twee "werkgevers" een onderlinge overeenkomst, waarin vastgelegd wordt hoe dit basis salaris en de onkosten worden verdeeld (dit laat je dus niet aan de vertegenwoordiger over)

Ook kunnen zij dan afspreken, dat de aan de vertegenwoordiger te betalen provisie volgens een bepaalde verdeelsleutel wordt gedragen.

 

Nu heeft de vertegenwoordiger één aanspreekpunt, nooit discussie over de onkosten en provisie en kunnen de verschillende bedrijven toch een andere verdeling afspreken.

 

Ik wens je suc7 & wijsheid.

 

 

Hieraan dacht ik ook. Precies deze constructie wil ik met hem bereiken. Hem fulltime en voor langere tijd in dienst nemen is een te groot risico voor een bedrijf dat net start met internationale sales. Als andere mensen mee participeren, kan het wel een mooie mogelijkheid zijn om internationaal door te breken en wil ik wel deze stap wagen.

 

Het ene product zal altijd beter lopen dan het andere. Voor de andere opdrachtgever is het niet leuk als de ene opdrachtgever veel succes heeft en de andere niet. Daarom dacht ik aan het volgende:

 

Een klein deel van de inkomsten gaat in een gezamenlijke pot. Daarvan krijgen alle deelnemers , naar rato van hun investering een ( al of niet gedeeltelijke) cashback.

 

Het risico wordt zo gespreid.

 

Is dit een goed idee? Het lijkt dus een soort van investeringsfonds in sales. Het zal de deelnemers altijd besparingen opleveren t.o.v. het op pad sturen van een een salesmedewerker naar allerlei buitenlandse bestemmingen, steeds voor één lead.

 

Paul

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.