• 0

Levering tegen kleine voorschot, invoerheffingen over voorschot of volle prijs?

Beste HL collega's,

Ik ben sinds kort distributeur geworden van een multimedia apparaat via een goede collega. Hij verkoopt mij de kastjes voor 100 euro. Bij ontvangst hoef ik echter slechts 10% te betalen, daar krijg ik ook een factuur op. Pas na 3 maanden gebeurt er een inventarisatie en betaal ik over de verkochte apparaten de het restant van de prijs, 90%.

Maw, stel ik koop er 1000 stuks in, en na 3 maanden verkoop ik ze allemaal, dan ziet mijn uitgave er als volgt uit:

dag van bestelling van 1000 stuks:

10.000 EUR betaald aan leverancier

drie maanden later, na verkoop van 1000 stuks:

90.000 EURO betaald aan leverancier

Nou is mijn vraag, wat voor gevolgen heeft dit voor de invoerkosten en BTW. Moet ik over de volle prijs het btw bedrag betalen?

Dat zou namelijk het volgende betekenen:

dag van bestelling van 1000 stuks:

10.000 EUR betaald aan leverancier

21% BTW @ oorspronkelijke prijs van producten (100.000) = 21.000 EUR

drie maanden later, na verkoop van 1000 stuks:

90.000 EURO betaald aan leverancier

Eind van de kwartaal verreken ik de btw die mijn klanten hebben betaald met de btw die ik eerder heb betaald (voorbelasting) met elkaar

Ben benieuwd naar jullie ervaring en antwoorden. Ik verwacht dat ze als warme broodjes over de toonbank gaan, maar heb juist goed onderhandeld over de betaling, omdat ik het anders financieel niet ga redden om bij levering de prijs van de kastjes en de btw te betalen.

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo tony85,

Het feit dat je over invoerkosten spreekt duidt er op dat de goederen niet uit de gemeenschap komen maar uit een land buiten de EU.

Dan ben je bij invoer de invoerrechten en BTW over de totale WAARDE van de goederen verschuldigd en niet over de lagere factuur die erbij zit. Zit er een te lage factuur bij, zal de waarde van de goederen door de douane geschat worden en dat valt zeker in jouw nadeel uit.

Ook al zou je 90% van de goederen (900 stuks) in consignatie krijgen is er, op het moment van invoer, over alle 1.000 ingevoerde eenheden invoerrechten en BTW verschuldigd.

In jouw geval doe je dus een aanbetaling van 10% en hebt 3 maanden uitstel van betaling voor de resterende 90%. Maar dat doet voor de hoogte van de invoerrechten en BTW niet terzake.

Groet

Ren#e

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

• 0

Rene heeft gelijk, de invoerrechten en BTW worden in dit geval geheven over de "werkelijk betaalde of te betalen prijs", eventueel vermeerderd of verminderd met transportkosten/verzekeringskosten e.d. Als de cash-flow een probleem is zou je bji de belastingdienst een vergunning op grond van artikel 23 Wet op de Omzetbelasting kunnen aanvragen, dan hoef je de BTW bij invoer niet voor te schieten.

Een factuur van maar 10% van de waarde bij invoer is vragen om moeilijkheden, je kunt beter een factuur laten maken voor het volledige bedrag en eventueel daarop laten vermelden op welke data de betalingen gedaan moeten zijn.

• 0

Nog een optie zou zijn om de goederen in een douane entrepot op te slaan. Daarmee los je het cash flow probleem op. Maar krijg je wel weer met administratie kosten te maken!

Maarten Versluis

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

• 0

Het betreft vergelijkbare dingen als de raspberry pi (mediaspeler of mini-pc voor je tv)

Artikel 23 heb ik doorgenomen, ben een startende ondernemer, zonder import historie. Weet niet of ik hier recht op heb.

Hoe zit het met de douane entrepot, waar kan ik hier meer over lezen? Dit zou namelijk een ideale oplossing zijn.

• 0

Volgens de website van de belastingdienst zou je inderdaad al wat geimporteerd moeten hebben maar ik heb ook bedrijven gezien die nog geen enkele zending hadden ingevoerd en toch een vergunning art. 23 hadden. Kortom, nee heb je, ja kun je krijgen.

Informatie over een douane-entrepot is te vinden op www.douane.nl, bij "Opslag" en PC's zijn vrij van invoerrechten.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar