• 0

vragen over de WBSO

Ik zag een groot aantal posts over wbso maar een aantal dingen zijn mij niet duidelijk:

 

1) de wbso is dat je minder loonheffing afdraagt als onderneming, maar de werknemer moet dan in zijn aangifte IB toch gewoon de inkomstenbelasting (bij betalen), wat is dan het voordeel?

2) hoe moet je dat in je administratieverwerken of aangifte vennootschapsbelasting? moet je dan een vakje aankruisen in de aangifte?

 

Alvast bedankt!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

WBSO geeft je als bedrijf een belastingvoordeel. De werknemer merkt daar niets van.

 

Je boekhouder weet hoe je de WBSO verwerkt op je belastingaangifte, en hoe je het verkregen voordeel verwerkt in de administratie van je bedrijf.

 

Bedenk wel dat WBSO je een administratieve last geeft, je moet een nauwkeurige administratie bijhouden van de uren die je besteedt waarvoor je WBSO subsidie krijgt.

Link naar reactie
  • 1

Bedenk wel dat WBSO je een administratieve last geeft, je moet een nauwkeurige administratie bijhouden van de uren die je besteedt waarvoor je WBSO subsidie krijgt.

 

Niet om het topic te kapen en inhoudelijk heb ik er geen ervaring mee, maar ik hoorde van een adviseur (die wel érg graag zichzelf op basis van no cure no pay wilde verkopen trouwens) dat een uitdraai van alle activiteiten uit een versiebeheersysteem als SVN ook voldoende zou kunnen zijn. Dat zou voor ICT-bedrijven helpen om de administratieve urenregistratielasten weg te nemen.

 

Weet iemand daar meer over?

Link naar reactie
  • 0

Niet om het topic te kapen en inhoudelijk heb ik er geen ervaring mee, maar ik hoorde van een adviseur (die wel érg graag zichzelf op basis van no cure no pay wilde verkopen trouwens) dat een uitdraai van alle activiteiten uit een versiebeheersysteem als SVN ook voldoende zou kunnen zijn. Dat zou voor ICT-bedrijven helpen om de administratieve urenregistratielasten weg te nemen.

 

Weet iemand daar meer over?

 

Ehm, dat kan. Ik liet mijn ergernis over die administratie hierboven al blijken, en toen wij onze WBSO moesten verantwoorden een aantal jaren geleden kwam onze CTO op het lumineuze idee om de hele SVN uit te draaien. Alles. Daar staat per minuut in wie wat aan welk project gedaan heeft. Twee dikke ordners vol. De dame van Senter (of hoe dat nu heet) heeft daar een dagje in zitten lezen, en toen was het goedgekeurd.

We hadden daarnaast ook wel een uren- en project administratie, maar die was heel erg minimaal en goed geautomatiseerd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar betekent dat de werknemer een hoger loon krijgt uitbetaalt en dat in zijn aangifte IB moet aangeven en dan wordt dat recht getrokken.

Welke lastenverlichting is dan waar te nemen voor de werkgever alleen een liquiditeitsvoordeel toch.

bijv. ik ben loon verschuldig aan een werknemer van 10 normaal gaat daar aan loonheffing en premies 4 af en betaal ik 6 aan de werknemer, nu loon van 10 en 2 aan loonheffing en premies en betaal ik aan de werknemer 8?

 

Wat is dan het voordeel?

Ik doe zelf mijn eigen boekhouding - hoe verwerk ik de WBSO in de aangifte en administratie/jaarrekening?

Link naar reactie
  • 0

nee natuurlijk niet, de werknemer krijgt exact hetzelde salaris of er nu wel of geen wbso subsidie in het spel is. de werknemer heeft helemaal niets met wbso subsidies te maken..

 

De werkgever krijgt gewoon een subsidie op de loonkosten van bepaalde activiteiten en mag dit verrekenen met zijn loonbelasting aangiften.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, dus de werknemer geeft gewoon hetzelfde salaris als voor de wbso aan en hetzelfde bedrag aan ingehouden loonheffingen.

 

Yup. De WBSO is geregeld in de Wet vermindering afdracht loonbelasting en is bedoeld om de loonkosten van de werkgeber te drukken. Dit heeft geen enkele invloed op het inkomen van de werknemer, noch bruto noch netto.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

hoe verwerk je dat in de administratie, aangifte en jaarrekening dan?

 

Als "vermindering af te dragen loonbelasting". je hebt het bedrag dat je normaal zou moeten afdragen aan loonbelasting, je hebt het bedrag dat je van de wbso in mindering mag brengen, en je hebt het bedrag dat je daadwerkelijk moet afdragen.

 

Als het goed is krijg je als je wbso subsidie krijgt een handleiding hoe je het administratief moet verwerken voor de belasting.

 

Maar het is altijd handig om je boekhouding door een boekhouder te laten doen, die kan dat altijd beter dan jijzelf.

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande gaat om bedrijven die loondienstmedewerkers hebben.

Indien het om zzp-ers gaat (EMZ/VOF/Maatschap) geldt een S&O-aftrek (vergelijkbaar met hypotheekrenteaftrek). Voor de laatste categorie is S&O aftrek altijd interessant omdat deze het verzamelinkomen bepaalt dat maatgevend is voor o.a. zorgtoeslag, kindgebondenbudget, stufi voor je kinderen enz.

Voldoe je aan criteria voor S&O, vraag dan gewoon aan, het liefst zelf. Baat het niet schaden doet het ook niet.

Moeilijk is het zelf aanvragen niet als je een technologisch verhaal concreet kunt neerzetten. Het bespaart je tevens de flinke fee die je af moet staan aan subsidieadviseurs.

Volg gewoon eens een gratis voorlichting bij RVO

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand mij vertellen hoe het zit als er een BV en meerdere ZZP'ers aan een project werken waarvoor subsidie aangevraagd wordt? De BV is de investeerder en besteden het werk eigenlijk uit aan de ZZP'ers. Moet een ieder (BV/ZZP'ers) zelf een aanvraag indienen voor het project, kan dat alleen over de eigen werkzaamheden of kunnen we ook 1 aanvraag indienen uit naam van alle betrokken partijen? Het is nu zo dat de ZZP'ers voor eigen werkzaamheden de WBSO hebben aangevraagd en wij als BV voor een heel minimaal aantal uren de WBSO kunnen aanvragen omdat we het werk zelf hebben uitbesteed. Dat betekent dus dat de ZZP'ers eigenlijk dubbel beloond worden, en uurtarief + WBSO en een investering van nul doen. Kan iemand mij vertellen hoe dit te voorkomen?

Link naar reactie
  • 0

Iedere ondernemer, ongeacht de rechtsvorm, dient zijn eigen WBSO aanvraag in met zijn eigen specifieke aandeel aan werkzaamheden binnen een eventueel gezamenlijk uit te voeren project met andere ondernemers.

Vpb ondernemers die weinig uren maken hebben dan weinig voordeel. IB ondernemers daarentegen (ZZP) hebben pas voordeel bij 500 uren of meer aan SO-werkzaamheden.

Daar zit gewoon een verschil met Vpb ondernemers (zij krijgen korting op loonheffing, IB-ers daarentegen aftrek over winstinkomen).

In de praktijk komt het vaak voor dat een IB-onderneming ontwikkeluren maakt voor zijn eigen innovatie. die uren zijn voor de IB-onderneming dan niet declarabel.

Ook komt het vaak voor dat de aftrekpost van ruim €12.000 (starters zelfs ruim €18.000) niet eens verzilvert kan worden omdat er ook nog sprake is van zelfstandigenaftrek. Zijn berekende belasting zou dan negatief zijn (dat suggereert ontvangen) maar wordt in dergelijke gevallen afgetopt op nul.

Dat een goed draaiende IB-onderneming "dubbel voordeel" heeft is meer een kwestie van beleving. Dit komt voor maar zou je feitelijk van elkaar moeten loskoppelen.

Als jij een huis koopt en je onderhandelt keihard dan heb je een voordeel dat je een lagere prijs betaalt. Los daarvan heb je ook een fiscaal voordeel van hypotheekrenteaftrek.

2 verschillende dingen. Het is maar hoe je het bekijkt.

Dit kan je dit niet voorkomen (WBSO is nl verankerd in de wetgeving) en naar mijn inziens is dit ook niet echt nodig.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als subsidieadviseur kan ik het volgende erover melden.

 

Het voordeel indiene een werknemer in dienst (dus in geval van BV of ez/vof met personeel) is grofweg 11 euro per besteedde wbso uur. Dus 1000 uur = voordeel van 11.000 euro. Het wordt verrekend met de af te dragen loonbelasting en zal als een voordeel in de boekhouding terechtkomen. Let op! Je kunt niet meer aftrekken als je betaald aan loonheffing/belasting

 

In geval een eigenaar van een EZ of vennoot S&O werkzaamheden verricht, dan is het brutovoordeel ongeveer 12.000 (of 18.000 bij starter) dat bedrag wordt als aftrekpost opgenomen in de eerstvolgende jaarrekening (dus 2016). Dus gaat ten laste van je winst in onderneming. Bij een tarief van 52% is je voordeel 52% van 12.000 of 18.000

Je moet wel minimaal 525 uur per kalenderjaar besteden aan goedgekeurde S&O om ervoor in aanmerking te komen. 524 uur = dus geen recht op voordeel.

 

 

de administratie valt enorm mee. Gewoon je uren bijhouden in excel. Je hoeft niet je werkzaamheden te verantwoorden in het overzicht. Gewoon een getal bij een datum.

 

subsidie advies bureau no cure no pay. Helpt bij innovatie investeringen en ambitieuze projecten. www.subsidieland.nl

Link naar reactie
  • 0
de administratie valt enorm mee. Gewoon je uren bijhouden in excel. Je hoeft niet je werkzaamheden te verantwoorden in het overzicht. Gewoon een getal bij een datum.

 

Dat laatste lijkt me niet heel verstandig: ik assisteer veel grote en kleine innovatieve ICT bedrijven als sinds 1997 met WBSO-aanvragen en heb in die periode ook al de nodige controles en beroepsprocedures meegemaakt. Volgens mij moet uit de urenadministratie ook de aard van de werkzaamheden blijken. Het is dus zeker niet genoeg om een urenaantal achter een datum te zetten. Zet er minimaal bij wat er gedaan is tijdens die uren.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.