Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
michael1964

vragen over de WBSO

Recommended Posts

Ik zag een groot aantal posts over wbso maar een aantal dingen zijn mij niet duidelijk:

 

1) de wbso is dat je minder loonheffing afdraagt als onderneming, maar de werknemer moet dan in zijn aangifte IB toch gewoon de inkomstenbelasting (bij betalen), wat is dan het voordeel?

2) hoe moet je dat in je administratieverwerken of aangifte vennootschapsbelasting? moet je dan een vakje aankruisen in de aangifte?

 

Alvast bedankt!

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

WBSO geeft je als bedrijf een belastingvoordeel. De werknemer merkt daar niets van.

 

Je boekhouder weet hoe je de WBSO verwerkt op je belastingaangifte, en hoe je het verkregen voordeel verwerkt in de administratie van je bedrijf.

 

Bedenk wel dat WBSO je een administratieve last geeft, je moet een nauwkeurige administratie bijhouden van de uren die je besteedt waarvoor je WBSO subsidie krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedenk wel dat WBSO je een administratieve last geeft, je moet een nauwkeurige administratie bijhouden van de uren die je besteedt waarvoor je WBSO subsidie krijgt.

 

Niet om het topic te kapen en inhoudelijk heb ik er geen ervaring mee, maar ik hoorde van een adviseur (die wel érg graag zichzelf op basis van no cure no pay wilde verkopen trouwens) dat een uitdraai van alle activiteiten uit een versiebeheersysteem als SVN ook voldoende zou kunnen zijn. Dat zou voor ICT-bedrijven helpen om de administratieve urenregistratielasten weg te nemen.

 

Weet iemand daar meer over?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet om het topic te kapen en inhoudelijk heb ik er geen ervaring mee, maar ik hoorde van een adviseur (die wel érg graag zichzelf op basis van no cure no pay wilde verkopen trouwens) dat een uitdraai van alle activiteiten uit een versiebeheersysteem als SVN ook voldoende zou kunnen zijn. Dat zou voor ICT-bedrijven helpen om de administratieve urenregistratielasten weg te nemen.

 

Weet iemand daar meer over?

 

Ehm, dat kan. Ik liet mijn ergernis over die administratie hierboven al blijken, en toen wij onze WBSO moesten verantwoorden een aantal jaren geleden kwam onze CTO op het lumineuze idee om de hele SVN uit te draaien. Alles. Daar staat per minuut in wie wat aan welk project gedaan heeft. Twee dikke ordners vol. De dame van Senter (of hoe dat nu heet) heeft daar een dagje in zitten lezen, en toen was het goedgekeurd.

We hadden daarnaast ook wel een uren- en project administratie, maar die was heel erg minimaal en goed geautomatiseerd.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar betekent dat de werknemer een hoger loon krijgt uitbetaalt en dat in zijn aangifte IB moet aangeven en dan wordt dat recht getrokken.

Welke lastenverlichting is dan waar te nemen voor de werkgever alleen een liquiditeitsvoordeel toch.

bijv. ik ben loon verschuldig aan een werknemer van 10 normaal gaat daar aan loonheffing en premies 4 af en betaal ik 6 aan de werknemer, nu loon van 10 en 2 aan loonheffing en premies en betaal ik aan de werknemer 8?

 

Wat is dan het voordeel?

Ik doe zelf mijn eigen boekhouding - hoe verwerk ik de WBSO in de aangifte en administratie/jaarrekening?

Share this post


Link to post
Share on other sites

met wbso subsidie betaal je de werknemer niet meer, maar jij krijgt een deel van de te betalen loonbelasting weer terug ofwel je hoeft minder af te dragen en de werknemer krijgt exact hetzelfde salaris.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en op het niveau van de werknemer, moet hij het verschil van ingehouden loonbelasting weer terug betalen via de aangifte IB?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee natuurlijk niet, de werknemer krijgt exact hetzelde salaris of er nu wel of geen wbso subsidie in het spel is. de werknemer heeft helemaal niets met wbso subsidies te maken..

 

De werkgever krijgt gewoon een subsidie op de loonkosten van bepaalde activiteiten en mag dit verrekenen met zijn loonbelasting aangiften.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, dus de werknemer geeft gewoon hetzelfde salaris als voor de wbso aan en hetzelfde bedrag aan ingehouden loonheffingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, dus de werknemer geeft gewoon hetzelfde salaris als voor de wbso aan en hetzelfde bedrag aan ingehouden loonheffingen.

 

Yup. De WBSO is geregeld in de Wet vermindering afdracht loonbelasting en is bedoeld om de loonkosten van de werkgeber te drukken. Dit heeft geen enkele invloed op het inkomen van de werknemer, noch bruto noch netto.


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe verwerk je dat in de administratie, aangifte en jaarrekening dan?

 

Als "vermindering af te dragen loonbelasting". je hebt het bedrag dat je normaal zou moeten afdragen aan loonbelasting, je hebt het bedrag dat je van de wbso in mindering mag brengen, en je hebt het bedrag dat je daadwerkelijk moet afdragen.

 

Als het goed is krijg je als je wbso subsidie krijgt een handleiding hoe je het administratief moet verwerken voor de belasting.

 

Maar het is altijd handig om je boekhouding door een boekhouder te laten doen, die kan dat altijd beter dan jijzelf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bovenstaande gaat om bedrijven die loondienstmedewerkers hebben.

Indien het om zzp-ers gaat (EMZ/VOF/Maatschap) geldt een S&O-aftrek (vergelijkbaar met hypotheekrenteaftrek). Voor de laatste categorie is S&O aftrek altijd interessant omdat deze het verzamelinkomen bepaalt dat maatgevend is voor o.a. zorgtoeslag, kindgebondenbudget, stufi voor je kinderen enz.

Voldoe je aan criteria voor S&O, vraag dan gewoon aan, het liefst zelf. Baat het niet schaden doet het ook niet.

Moeilijk is het zelf aanvragen niet als je een technologisch verhaal concreet kunt neerzetten. Het bespaart je tevens de flinke fee die je af moet staan aan subsidieadviseurs.

Volg gewoon eens een gratis voorlichting bij RVO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan iemand mij vertellen hoe het zit als er een BV en meerdere ZZP'ers aan een project werken waarvoor subsidie aangevraagd wordt? De BV is de investeerder en besteden het werk eigenlijk uit aan de ZZP'ers. Moet een ieder (BV/ZZP'ers) zelf een aanvraag indienen voor het project, kan dat alleen over de eigen werkzaamheden of kunnen we ook 1 aanvraag indienen uit naam van alle betrokken partijen? Het is nu zo dat de ZZP'ers voor eigen werkzaamheden de WBSO hebben aangevraagd en wij als BV voor een heel minimaal aantal uren de WBSO kunnen aanvragen omdat we het werk zelf hebben uitbesteed. Dat betekent dus dat de ZZP'ers eigenlijk dubbel beloond worden, en uurtarief + WBSO en een investering van nul doen. Kan iemand mij vertellen hoe dit te voorkomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste sayaxx, ben je zelf ondernemer met deze vraag?

 

Modgroet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites

IK ben geen ondernemer maar heb wel de verantwoordelijkheid voor het aanvragen van de WBSO gekregen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedere ondernemer, ongeacht de rechtsvorm, dient zijn eigen WBSO aanvraag in met zijn eigen specifieke aandeel aan werkzaamheden binnen een eventueel gezamenlijk uit te voeren project met andere ondernemers.

Vpb ondernemers die weinig uren maken hebben dan weinig voordeel. IB ondernemers daarentegen (ZZP) hebben pas voordeel bij 500 uren of meer aan SO-werkzaamheden.

Daar zit gewoon een verschil met Vpb ondernemers (zij krijgen korting op loonheffing, IB-ers daarentegen aftrek over winstinkomen).

In de praktijk komt het vaak voor dat een IB-onderneming ontwikkeluren maakt voor zijn eigen innovatie. die uren zijn voor de IB-onderneming dan niet declarabel.

Ook komt het vaak voor dat de aftrekpost van ruim €12.000 (starters zelfs ruim €18.000) niet eens verzilvert kan worden omdat er ook nog sprake is van zelfstandigenaftrek. Zijn berekende belasting zou dan negatief zijn (dat suggereert ontvangen) maar wordt in dergelijke gevallen afgetopt op nul.

Dat een goed draaiende IB-onderneming "dubbel voordeel" heeft is meer een kwestie van beleving. Dit komt voor maar zou je feitelijk van elkaar moeten loskoppelen.

Als jij een huis koopt en je onderhandelt keihard dan heb je een voordeel dat je een lagere prijs betaalt. Los daarvan heb je ook een fiscaal voordeel van hypotheekrenteaftrek.

2 verschillende dingen. Het is maar hoe je het bekijkt.

Dit kan je dit niet voorkomen (WBSO is nl verankerd in de wetgeving) en naar mijn inziens is dit ook niet echt nodig.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als subsidieadviseur kan ik het volgende erover melden.

 

Het voordeel indiene een werknemer in dienst (dus in geval van BV of ez/vof met personeel) is grofweg 11 euro per besteedde wbso uur. Dus 1000 uur = voordeel van 11.000 euro. Het wordt verrekend met de af te dragen loonbelasting en zal als een voordeel in de boekhouding terechtkomen. Let op! Je kunt niet meer aftrekken als je betaald aan loonheffing/belasting

 

In geval een eigenaar van een EZ of vennoot S&O werkzaamheden verricht, dan is het brutovoordeel ongeveer 12.000 (of 18.000 bij starter) dat bedrag wordt als aftrekpost opgenomen in de eerstvolgende jaarrekening (dus 2016). Dus gaat ten laste van je winst in onderneming. Bij een tarief van 52% is je voordeel 52% van 12.000 of 18.000

Je moet wel minimaal 525 uur per kalenderjaar besteden aan goedgekeurde S&O om ervoor in aanmerking te komen. 524 uur = dus geen recht op voordeel.

 

 

de administratie valt enorm mee. Gewoon je uren bijhouden in excel. Je hoeft niet je werkzaamheden te verantwoorden in het overzicht. Gewoon een getal bij een datum.

 


subsidie advies bureau no cure no pay. Helpt bij innovatie investeringen en ambitieuze projecten. www.subsidieland.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites
de administratie valt enorm mee. Gewoon je uren bijhouden in excel. Je hoeft niet je werkzaamheden te verantwoorden in het overzicht. Gewoon een getal bij een datum.

 

Dat laatste lijkt me niet heel verstandig: ik assisteer veel grote en kleine innovatieve ICT bedrijven als sinds 1997 met WBSO-aanvragen en heb in die periode ook al de nodige controles en beroepsprocedures meegemaakt. Volgens mij moet uit de urenadministratie ook de aard van de werkzaamheden blijken. Het is dus zeker niet genoeg om een urenaantal achter een datum te zetten. Zet er minimaal bij wat er gedaan is tijdens die uren.


vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 231 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept