• 0

Samenwerking Amerikaans bedrijf met nieuwe vestiging in Nederland

Een Amerikaanse Corporation wil een vestiging openen in Nederland die verantwoordelijk zal zijn voor de export binnen Europa. Ze willen voor deze vestiging een partnership waarin wij alle drie partners zijn.

De bedoeling is dat ik dit head office opzet en ga runnen. In beginsel zal ik de enige "werknemer" zijn en daarvoor een maandelijkse vergoeding en commissie over de verkopen ontvangen. Aangezien ik uitsluitend ervaring heb in verkoop ben ik op zoek naar advies in deze.

Ik kamp met de navolgende vragen:

- Wat de beste rechtsvorm in deze?

- Is inschrijving van het Amerikaanse bedrijf in Nederland een optie?

- Is het mogelijk een maandelijkse vergoeding en commissie te ontvangen?

- Waar moet ik belastingtechnisch op letten?

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Welkom op HL

Op volgorde van je vragen:

1. Een BV ligt voor de hand, omdat het Amerikaanse bedrijf waarschijnlijk rechtspersoonlijkheid wenst.

2. Ja, dat is mogelijk, zowel het hoofdkantoor in de VS als de vestiging in NL krijgen een inschrijving kvk

3. Ja, maar let erop dat de fiscus ook kan stellen dat je in loondienst bent

4. Tja, vennootschapsbelasting, omzetbelasting, evt. loonbelasting. Wat op je pad komt is sterk afhankelijk van wat je gaat doen.

Ik mag aannemen dat de moedermaatschappij eist dat er een accountant of fiscalist aangesteld wordt voor dit soort zaken. Betrek zo iemand er dan ook vanaf het begin bij.

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Wat op je pad komt is sterk afhankelijk van wat je gaat doen.

Dat is dus volgens TS "export binnen Europa", waarmee waarschijnlijk bedoeld wordt dat er van buiten de EU geimporteerd wordt en in de EU afgezet. Dan krijg je ook nog te maken met invoerrechten/BTW bij invoer en mogelijk nog de vraag of het (verkoop)kantoor als een vaste inrichting gezien kan worden.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar