• 0

starten vanuit een uitkering!!

Ik zou graag willen weten of dat er ook mensen op dit forum zitten

die gestart zijn met een eigen bedrijfje (v.o.f). Met daarbij ondersteuning

van het UWV?

 

Wat voordelen kunnen zij mij echt bieden!? ik heb iets gelezen van een proef periode van 3 maanden!! maar ik heb inmiddels een opdracht van +- 5a6 maanden. Ook daarna zijn er mogelijkheden. Dus ik zou gelijk kunnen starten. Financiel gezien zou ik me zelf wel kunnen ondersteunen en zou ik de uitkering kunnen laten stop zetten. Maar is dat slim? of kan ik juist beter wel gebruik maken van de diensten die UWV aanbied.

 

korte uitleg situatie:

-tot heden heb ik nog een uitkering uwv

-sta op het punt een v.o.f testarten

-opdracht is er!! en moet er dus een v.o.f komen.

 

graag reacties!! wel of niet gebruik maken van het UWV?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
en ik weet uit eigen ervaring dat ze ook expertise hebben over starten vanuit een uitkering!

 

Uit eigen ervaring, echt waar joh? Of zou het komen omdat je er zelf werkt :P

 

Wat ik heb begrepen is dat er mogelijkheden bestaan om met behoud van uitkering een bedrijf te starten. Dat is natuurlijk interessant. Ik heb dat eerder voorbij zien komen, via Google (!) kwam ik uit op het onderstaande antwoord dat Kermie eens geformuleerd heeft;

 

--------------------------------------------------------------------------------

Quote : outsidehorseman op 12 april 2004, 22:32

Neen, nog niet in de WW.

Omdat ik nog niet beter ben gemeld loop ik nog in de ziektewet.

 

 

Voor zowel het (langdurige) ziekteproces en de WW geldt, dat men je zo snel mogelijk terug wil in het arbeidsproces. Als je een goed onderbouwend verzoek indient krijg je de gelegenheid om tijdens zowel ziekteproces als WW een eigen bedrijf te starten met behoud van uitkering. Wat je wel en niet mag doen ter voorbereiding van je onderneming hangt af in welke fase je terecht komt. Laat je niet afschrikken door het feit dat ze regeltjes hebben over hoe lang je wel niet in de ziektewet/WW loopt ..

Zie een discussie over starten met behoud van uitkering >>>https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=15;action=display;threadid=3024;start=msg23861#msg23861

 

Meer weten over de regeling zelf kun je vinden op SZW-site

 

klik hier: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=31;action=display;threadid=4169 (hier staat bovenstaande reactie)

 

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

is het geen optie om het UWV eens (anoniem) te bellen en om advies te vragen?

 

 

Waar we als HL naartoe moeten is dat er bij het UWV iemand zit die op dit soort vragen antwoorden gaat geven, op HL.

Datzelfde geld ook voor de belastingdienst, douane, enz..

En dan even als ondernemer denken en niet als desk jockey ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Lijkt me geen onoverkomelijk probleem. Zoals Welleke al aangaf, er zijn zeker mogelijkheden om vanuit een uitkeringssituatie een bedrijf te starten. Velen zijn je reeds voorgegaan en expliciete kennis hieromtrent kun je verkrijgen door of het CWI ten bellen of het UWV. Er zal vervolgens een afspraak gemaakt worden waarbij gekeken wordt naar de mogelijkheden in jouw situatie.

 

P.s. anonimiteit lijkt me enigzins overtrokken...ze bijten heus niet :P

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hotlips,

 

Ikzelf ben niet vanuit een uitkering gestart, maar geef over dat onderwerp wel presentaties aan aspirant ondernemers en ondersteun/adviseer UWV over reintegratie naar ondernemerschap omdat dit steeds vaker blijkt voor te komen en zij hun dienstverlening op dat gebied willen verbeteren.

 

Mijn kennis die ik met je wil delen op basis van je berichtje bestaat uit drie delen die niet alleen met je uitkering te maken hebben.

 

1. Ik neem aan dat je inmiddels meer dan een halfjaar een ww-uitkering hebt omdat je over UWV spreekt als uitkerende instantie.

Er zijn, denk ik, drie zaken belangrijk om te kennen. In de eerste plaats is er de mogelijkheid om een proefperiode van 3 maanden aan te vragen om je te 'orienteren' op ondernemerschap. Wat je volgens de wet in die periode mag is zo beperkt (je mag bijv geen acquisitie plegen) dat ik die in jouw situatie niet zou aanvragen.

Als je ondernemer wordt, wordt je gekort op je uitkering voor het aantal uren dat je in je bedrijf werkt. Als je opdracht voor een beperkt aantal uren per week is (minder dan waarvoor je een uikering hebt) kan het dus zijn dat je voor de overige uren nog recht hebt op een aanvullende uitkering.

Daarnaast heb je maximaal een bepaalde periode recht op ww. Dit recht herleeft als je een baan accepteert en binnen een bepaalde periode weer werkeloos wordt. Deze regel geldt ook als je ondernemer wordt en daar binnen anderhalf jaar weer mee stopt. Vraag de details van deze regels even na bij je case manager en de mate waarin ze op jouw situatie van toepassing zijn. Wellicht nemen ze een stukje weg van de financiele onzekerheid die bij (startend) ondernemerschap hoort en casemanagers zijn over het algemeen aardige en hulpvaardige mensen.

 

2. Je schrijft dat je 1 opdracht in het vooruitzicht hebt. Heb je je al verdiept in de VAR (verklaring arbeidsrelatie). 1 project doen gedurende 5-6 maanden kan snel op een verkapt loondienst verband lijken, wat je misschien in de toekomst problemen op kan leveren. De website www.pzo.nl bevat een dossier over de nieuwe VAR-wetgeving. Wellicht een bezoekje waard?

 

3. Waarom wil je een vof oprichten? Dat betekent dat jij met je hele privevermogen hoofdelijk aansprakelijk gesteld kunt worden voor de schulden van je zakenpartner (s). Is het niet mogelijk ieder een eigen eenmanszaak op te richten en per project een samenwerkingsverband aan te gaan? Met een eenmanszaak neem je als ondernemer minder financieel risico en het betekent niet dat je naar buiten toe niet gezamelijk op kunt treden.

 

Dat was het. Succes met je plannen en toekomstige bedrijf.

 

Groeten Karen (al 13 jaar erg gelukkig als ondernemer)

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Karen,

 

Weet je misschien het volgende ook

 

Als je van uit een uitkering start, heb je anderhalf jaar de tijd en daarna herleeft het recht op uitkering weer, mocht het mislukken.

 

Als je je baan opzegt, krijg je normaliter geen WW. Als je een bedrijf start, is er dan ook zoiets als in de uitkeringssituatie, bijvoorbeeld als het binnen een jaar niet lukt, alsnog recht op WW?

 

Alvast bedankt voor een eventueel antwoord!

 

jachtmakelaar in spé

Link naar reactie
  • 0

De regelingen voor het opstarten van een eigen bedrijf vanuit een uitkeringssituatie zijn louter voorbehouden voor personen die onvrijwillig werkeloos zijn, danwel via een wao reintegratietraject een eigen bedrijf willen starten.

 

Wanneer je in jouw geval zelf je baan opzegt dan kun je geen beroep doen op de WW. Je kunt dit natuurlijk altijd even checken bij het UWV.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Skipper,

 

Mijn eerste gedachte over je vraag is dat het antwoord nee moet zijn. Afhankelijk van je omstandigheden is het bij verwijtbare werkeloosheid (zo noemen ze het als je zelf ontslag hebt genomen) soms toch mogelijk een gedeeltelijke ww-uitkering te krijgen. Dat zou betekenen dat je via de 'herlevingstermijn' missschien wel voor een 'gedeeltelijke ww-uitkering' in aanmerking kunt komen. De ww-wetgeving is echter afgelopen jaar nogal veranderd, waardoor het sowieso de vraag is of en hoelang je in jouw situatie recht hebt op ww. Dat is meestal, geloof ik, maximaal anderhalf jaar, daarna bijstand als je eenverdiener bent en anders niks. ;-(

 

Ik moet je hierbij melden dat ik geen uitkeringsdeskundige ben, maar dat ik partijen adviseer over startend ondernemerschap (vanuit uitkeringen). Daarnaast zijn rechten op uitkeringen en aanverwante regelingen altijd afhankelijk van je persoonlijke situatie. Er is dus nooit een antwoord te geven wat voor iedereen geldt!

Op de site www.2zw.nl kwam ik onderstaand lijstje tegen met plekken waar je terecht kunt voor informatie.

 

*****

Telefonische informatie wordt verstrekt door:

- het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (voor vragen over de sociale zekerheid): 0800 - 8051

- de Sociale Verzekeringsbank (SVB, voor vragen over de AOW, Anw en AKW): 020 - 656 56 56 of www.svb.nl

- het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI, voor vragen over de WW en bijstandswetten: voor adressen en telefoonnummers zie telefoonboek of www.cwinet.nl

- het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV, voor vragen over de WW, ZW en WAO: 020 - 687 51 51 of www.uwv.nl)

*****

 

Nog iets anders:

Een regel die voor alle startende ondernemers geldt die tot aan hun ondernemerschap in loondienst werken is het advies om je te verdiepen in de vrijwillige WAO-verzekering van UWV. Als je ipv een commerciele arbeidsongeschiktheidsverzekering vrijwillig WAO-premie blijft betalen, ontstaat er geen gat in je WAO-rechten als je maar kort (enkele jaren) ondernemer blijft en daarna weer in loondienst gaat. Daarover is via de website van UWV een brochure te downloaden.

Dit moet je overigens wel binnen vier weken na je ondernemingsstart regelen. Reeds gestarte ondernemers kunnen dit dus niet meer regelen...

 

Succes met de jachtenverkoop.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

ik heb dus momenteel een uitkering!! UWV maar wil binnen kort misschien zelfstanding ondernemer worden als de opdracht door gaat!! dit

zou full time zijn (iets van 6 maanden werk) met vooruitzichten op meer

werk.

 

kan je dan bv.. terug vallen in de ww als het wat minder gaat of het blijft bij een opdracht? (als je dit samen doet met UWV)

 

wat gebeurt als je helemaal solo gaat zonder UWV en je komt zonder

werk tezitten? is dan als nog een terugkeer regeling?

 

dat vraag ik me dus af... Natuurlijk kan je UWV bellen!!! maar heb hier nog ff

geen zin.. + probeer maar eens door tekomen (telefoon) bij die gasten!!

 

het is allemaal niet zo makkelijk,, wat voor info hebben nu echt op de site,,

geen fuck!!

 

natuurlijk is het wel voor iedereen anders.. heeft karen gelijk in!! dus

misschien moet ik mijn grote vrienden toch eens gaan bellen :-)

 

 

hotlips

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hotlips,

 

Daar ik wat beter de weg weet dan jij, heb ik even voor je gekeken op de website van szw. Zij gaan namelijk over de wetgeving en UWV is slechts uitvoerder van hun regeltjes.

 

Als je naar www.szw.nl gaat en dan rechtsbovenin bij zoeken 'herlevingstermijn' intikt (en vervolgens op zoeken klikken), krijg je een pagina in beeld met documenten.

De derde of vierde is van 4 december 2003 en gaat over de herlevingstermijn WW. Ik denk dat je daarin, en in de andere documenten die daar staan, kunt lezen dat jij als ww-er binnen anderhalf jaar na een start als ondernemer het recht hebt je uitkering te laten 'herleven' als je weer stopt met je bedrijf.

 

Als je fase 2 ww bent is het overigens vaak mogelijk om via de IRO (Individuele Reintegratie Overeenkomst) gratis begeleiding te krijgen bij je start als ondernemer. Stew (www.stew.nl) is een van de partijen die je daarbij kan helpen.

 

Ik hoop dat je bij szw.nl de info kunt vinden die je zoekt. Succes ermee.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Karen,

 

Bedankt zeg... ik ga meteen ff kijken. Ik ben idd in fase2 in gedeelt.

 

nogmaals bedankt,

 

Hotlips

***********************************************************************************

Hallo Hotlips,

 

Daar ik wat beter de weg weet dan jij, heb ik even voor je gekeken op de website van szw. Zij gaan namelijk over de wetgeving en UWV is slechts uitvoerder van hun regeltjes.

 

Als je naar www.szw.nl gaat en dan rechtsbovenin bij zoeken 'herlevingstermijn' intikt (en vervolgens op zoeken klikken), krijg je een pagina in beeld met documenten.

De derde of vierde is van 4 december 2003 en gaat over de herlevingstermijn WW. Ik denk dat je daarin, en in de andere documenten die daar staan, kunt lezen dat jij als ww-er binnen anderhalf jaar na een start als ondernemer het recht hebt je uitkering te laten 'herleven' als je weer stopt met je bedrijf.

 

Als je fase 2 ww bent is het overigens vaak mogelijk om via de IRO (Individuele Reintegratie Overeenkomst) gratis begeleiding te krijgen bij je start als ondernemer. Stew (www.stew.nl) is een van de partijen die je daarbij kan helpen.

 

Ik hoop dat je bij szw.nl de info kunt vinden die je zoekt. Succes ermee.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Mijn eerste gedachte over je vraag is dat het antwoord nee moet zijn. Afhankelijk van je omstandigheden is het bij verwijtbare werkeloosheid (zo noemen ze het als je zelf ontslag hebt genomen) soms toch mogelijk een gedeeltelijke ww-uitkering te krijgen. Dat zou betekenen dat je via de 'herlevingstermijn' missschien wel voor een 'gedeeltelijke ww-uitkering' in aanmerking kunt komen.

 

Wanneer je bewust ontslag neemt kun je eenvoudigweg geen rechten ontlenen aan de WW. De regelgeving hieromtrent is helder. Er zou zeker rechtsongelijkheid gaan ontstaan wanneer dit wel mogelijk zou zijn. Wel ben ik met je eens dat verwijtbare werkeloosheid discutabel kan zijn. Echter, in dit geval valt de actie van Skipper m.i. niet in dit grijze gebied.

 

Wel kan iemand die een bedrijf start en in het begin moeilijk in zijn of haar bestaan kan voorzien, een beroep doen op het Besluit Bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). Het inkomen wordt dan aangevuld tot de bijstandsnorm. Een van de belangrijkste voorwaarden is dat het bedrijf wel levensvatbaar moet zijn. Wellicht dat je feitelijk deze regeling bedoelt.

 

Voor wat betreft de situatie van Hotlips geef je goede raad! Dat mag zeker ook gezegd worden. ;)

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.