Bedriegelijke namaakmail van ABN AMRO, ING en Bol.com

Aanbevolen berichten

Dit lijkt me een scam, oftewel phishing - is dat een vertaling van vissing?

 

Beste ABN AMRO Gebruiker,

 

Bol.com heeft geprobeerd Ђ 147,45 (Factuurnummer 45220120 af te schrijven van uw betaalrekening.

Vanwege beveiligingsredenen heeft ABN AMRO deze afschrijving tijdelijk geblokkeerd.

 

Gaat u akkoord met deze afschrijving? Dan hoeft u geen verdere stappen te ondernemen.

De automatische incasso wordt op maandag 2 juni 2014 alsnog verwerkt.

 

Als u een bedrijf of instelling heeft gemachtigd om automatisch geld van uw rekening af te schrijven,

dan kunt u deze machtiging stopzetten door bij dat bedrijf een schriftelijk verzoek in te dienen.

 

Klik hier om de automatische incasso te weigeren.

 

Met vriendelijke groet,

 

ABN AMRO klantenservice

 

De link leidt naar een website onder dating-for-you.info. Niet naar de ABN.

 

(Dit is niet echt een HL-onderwerp, maar wel griezelig vals.)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Mijn moeder kreeg deze een paar maanden geleden ook en dat is zo'n Bol.com verslaafde. Dus die belt me in totale staat van paniek op. Moest wel even lachen ;D (maar ja, het blijft vals)

 

Ik had mijn vader op het hart gedrukt "als er in een mailtje staat dat je ergens op moet klikken dan moet je dat mailtje onmiddellijk deleten anders ben je gelijk al je geld kwijt". Toch hield ik mijn hart vast als ik zelf 's zo'n mailtje kreeg, en soms belde ik hem dan op, om nog 's te waarschuwen.

 

Ik vind dat het cybercrime squad van de politie meer moet doen om de daders van dit soort scams voor de rechter te krijgen.

 

 

Link naar reactie

 

Ik vind dat het cybercrime squad van de politie meer moet doen om de daders van dit soort scams voor de rechter te krijgen.

 

 

Daar wordt al veel aan gedaan maar het probleem is dat je in sommige landen nog steeds anoniem pre-paid SIM-kaarten met internettoegang kunt kopen, er veel open WIFI's zijn waarop iedereen kan inloggen en vele van deze criminelen (met name in Nigeria) gebruik maken van Internet-café's. In al deze gevallen zal een cybercrime squad weinig kunnen doen.

 

Ook het natrekken van malafide websites is een groot probleem zolang er nog landen zijn die het niet zo nauwkeurig nemen met de juistheid van de gegevens van de registrant.

 

Ik ben bang dat dit nooit uit te roeien is. Daarom is een gezonde portie wantrouwen in zulke gevallen vereist. Bij twijfel altijd de betreffende afzender bellen en vragen of deze mail inderdaad van hun afkomstig is. Banken en andere betrokken bedrijven zouden hier ook meer kunnen doen door een zogenaamde SCAM-lijst met bekende en recente SCAM-mails te publiceren.op hun website.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Ook jammer dat je je bank niet op de hoogte kan stellen van dit soort phishing mails.

 

Ik ontving vandaag een, voor mij, nieuwe variant, zogenaamd van de Rabo: er zou een nieuwe random reader zijn aangevraagd en opgestuurd. De kosten ad 1257 euro worden automatisch bij mij afgeschreven en als ik het er niet mee eens ben, "klik op deze link".

 

Omdat dit voor mij een nieuwe variant was dacht ik, ik mail 'm door naar mijn bank ter info. Maar helaas het bericht werd geweigerd als phishing bericht.....

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie

Hallo Marjan,

 

Dat verbaast me nu.

 

Als ik een nieuwe krijg die ik nog niet ken, stuur ik hem door naar mijn contactpersoon bij de betreffende bank. Maar dan wel als attachment en niet als "forward". Ik krijg dan prompt antwoord en voorzover ik weet, hebben ze bij mijn banken (Deutsche Bank en Sparkasse) een centrale waar dit soort spam / scam centraal gemeld wordt en ook aan de overheidsinstanties wordt doorgegeven. Als het een mail van een andere bank is, is het al duidelijk en delete ik hem meteen.

 

Probeer diezelfde mail eens als attachment te versturen. Misschien lukt het dan wel.

 

Groet

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

 

Ik vind dat het cybercrime squad van de politie meer moet doen om de daders van dit soort scams voor de rechter te krijgen.

 

 

Daar wordt al veel aan gedaan maar het probleem is dat je in sommige landen nog steeds anoniem pre-paid SIM-kaarten met internettoegang kunt kopen, er veel open WIFI's zijn waarop iedereen kan inloggen en vele van deze criminelen (met name in Nigeria) gebruik maken van Internet-café's. In al deze gevallen zal een cybercrime squad weinig kunnen doen.

 

Zodra ze je bankrekening plunderen kan de politie het geldspoor volgen.

 

 

Link naar reactie
Retired Mod     7,5k 1443

Ook jammer dat je je bank niet op de hoogte kan stellen van dit soort phishing mails.

 

alle banken hebben wel een mailadres waar je dit soort spam naar kunt forwarden

 

meestal is het valse-email@banknaam punt nl , dat is in elk geval voor Rabo, ING en ABNAMRO het geval

 

ik stuur dit soort mails altijd door zonder verder commentaar, meestal krijg ik een geautomatiseerde ontvangsbevestiging, soms een aparte mail met de bevestiging dat het om phishing gaat en extra tips voor het geval je op de bijlagen of links hebt geklikt.

 

Link naar reactie

 

 

ik stuur dit soort mails altijd door

 

Ik denk niet dat dat zinvol is. Je mag hopen dat de bank eerder van zulke phishing acties op de hoogte is dan jij of ik.

 

Als niemand het aan de bank meldt, hoe moeten ze dan op de hoogte komen?

Ik forward de eerste van een reeks naar de valse-email@banknaam .nl kunnen ze de website ofline halen. Kleine moeite en misschien voorkom je er schade mee bij andere mensen.

 

Link naar reactie

Was ING al in het nieuws.

 

 

Beveiligingsupdate Mijn ING

Verifieer uw gegevens

 

Geachte Heer/Mevrouw,

 

De ING spendeert veel tijd aan het beveiligen van Mijn ING. De afgelopen tijd zijn we veel in het nieuws geweest doordat onze servers slachtoffer waren van DDoS aanvallen. Door deze aanvallen

worden onze servers overbelast en kunt u niet inloggen op Mijn ING om uw bankzaken te regelen.

 

Mijn ING stapt daarom nu over op een betere beveiligingssoftware, deze software moet DDoS aanvallen weren. We vragen u daarom om uw gegevens te verifieren, zodra uw gegevens geverifieerd zijn maakt u automatisch gebruik van de verbeterde software.

 

Met de nieuwe software kunt u tijdens storingen gewoon inloggen om uw saldo te bekijken. U kunt tijdens de storing ook betaalopdrachten maken, deze worden echter pas verzonden als de storing verholpen is om fraude te voorkomen.

 

Voltooi de verificatie zodat we zeker weten

dat uw de eigenaar van de betaalrekening bent.

 

 

 

Betaalpas

Mijn ING Update

 

Beetje vreemd om zo'n mailtje te krijgen terwijl ik geen ING rekening heb, ook wel weer doorzichtig. 8)

 

 

Link naar reactie

Als niemand het aan de bank meldt, hoe moeten ze dan op de hoogte komen?

 

Doordat de IT security afdeling van de bank een serie email adressen heeft bij allerlei providers die ze vervolgens in spambestanden laten opnemen zodat ze gegarandeerd alle spam te zien krijgen. Vervolgens filteren ze uit die spam de relevante fishing berichten uit. Zo werken ook de bedrijven die spamfilters leveren. Die zijn op de hoogte van een spambericht voordat jij of ik het krijgt, zodat ze het kunnen tegenhouden voordat jij of ik het ziet.

 

Het kan zijn dat er banken zijn die het niet zo doen, maar daar moet je dan niet bankieren denk ik.

 

 

Link naar reactie

 

Doordat de IT security afdeling van de bank een serie email adressen heeft bij allerlei providers die ze vervolgens in spambestanden laten opnemen zodat ze gegarandeerd alle spam te zien krijgen. .............................. Die zijn op de hoogte van een spambericht voordat jij of ik het krijgt, zodat ze het kunnen tegenhouden voordat jij of ik het ziet.

 

Het kan zijn dat er banken zijn die het niet zo doen, maar daar moet je dan niet bankieren denk ik.

 

 

Nou begrijp ik het niet meer .......

 

"zodat ze het kunnen tegenhouden voordat jij of ik het ziet".

 

Nou de Spam die komt is zogenaamd van ABN AMRO, ING of RABO. Die doen het dus niet zo. Maar waar moet ik dan bankieren als je de 3 grootste al moet mijden?

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Als niemand het aan de bank meldt, hoe moeten ze dan op de hoogte komen?

 

Doordat de IT security afdeling van de bank een serie email adressen heeft bij allerlei providers die ze vervolgens in spambestanden laten opnemen zodat ze gegarandeerd alle spam te zien krijgen. Vervolgens filteren ze uit die spam de relevante fishing berichten uit. Zo werken ook de bedrijven die spamfilters leveren. Die zijn op de hoogte van een spambericht voordat jij of ik het krijgt, zodat ze het kunnen tegenhouden voordat jij of ik het ziet.

 

Het kan zijn dat er banken zijn die het niet zo doen, maar daar moet je dan niet bankieren denk ik.

 

 

Een echt profesionele Visser zorgt natuurlijk dat de bank ook een afschrift krijgt, maar gezien de spelling twijfel ik enigszins aan de profesionaliteit en dan zouden ze toch zomaarr de bank kunnen vergeten....

Link naar reactie

Het kan zijn dat er banken zijn die het niet zo doen, maar daar moet je dan niet bankieren denk ik.

Hoe weet je of je bank 'het' zo doet? En wat is het? ;)

 

Dat weet je niet. En "het" is wat ik beschreef, het pre-emptief checken van fishing mails. Zie b.v. https://en.wikipedia.org/wiki/Spamtrap

 

??? Hoe weet ik dan dat ik daar niet moet bankieren ???

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Pff...als je geen schuimbekkende half-demente bejaarde bent en iemand komt aan je deur met de zin "Hoi, ik ben van de bank en ik wil graag even je pasje en je pincode een uurtje hebben om te kijken of alles in orde is" dan tuin je daar ook niet in.

 

Mensen weten onderhand prima wat de digitale varianten daarvan zijn (of zouden dat moeten weten, tenzij ze internetloos onder een steen leven, in welk geval ze ook geen risico lopen), dus wat dat betreft zijn ze wat mij betreft gewoon zelf verantwoordelijk voor hun acties.

 

Natuurlijk zullen zowel spambestrijders als banken honey-pots gebruiken om dit soort mailtjes zo vroeg mogelijk op te sporen, maar dat moet je zien als aanvullende service om de overlast en het risico te beperken in plaats van als full-fledged bescherming.

 

Uiteindelijk blijf je er zelf verantwoordelijk voor wie je je login/password/pincode geeft (hint: niemand!).

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.