• 0

huurcontract, beëindiging bedrijf en schuldhulpverlening

 

door diverse omstandigheden waaronder gezondheid ben ik helaas genoodzaakt mijn bedrijf te beëindigen.

Nu heb ik nog voor enkele tienduizenden euro's schuld (laten we even zeggen 40.000 euro) (waaronder 15.000 aan de gemeente voor voormalig BBZ krediet) die ik niet meer kan betalen en ook niet in de komende jaren verwacht te kunnen gaan betalen (zal de komende jaren waarschijnlijk in de bijstand terecht komen).

Ook heb ik nog een huurcontract voor ruim 5 jaar.

Totale huurverplichting voor die 5 jaar is nog ruim 100.000 euro.

 

Nu is de info over beëindigen huurcontract nogal tegenstrijdig die ik vind, de ene info die ik vind is dat als de verhuurder niet wil meewerken hij me gewoon die volledige 5 jaar nog aan huurcontract kan houden en ik dus die volledige 100.000 euro verschuldigd zou zijn.

De gemeente (bureau zelfstandigen) zegt dat dat onzin is en dat als ik me bij schuldhulpverlening meld die dat contract gewoon zo kunnen opzeggen en dat contract dan per direct ontbonden zal worden en ik dan enkel nog de huurschuld tot op heden verschuldigd zou zijn. Het gaat dan nog om een minnelijk traject en niet om wsnp traject.

 

Nu wil ik WSNP ook zien te voorkomen en wil ik het minnelijk oplossen met een afkoop tegen finale kwijting. Vrijwel alle kleine schuldeisers hebben aan mij persoonlijk al bevestigd dat ze aan afkoop tegen finale kwijting willen meewerken, enkel grote bedrijven geven aan dat ze hier mogelijk wel aan willen meewerken maar pas als schuldhulpverlening het hele traject uitvoert. (tot op heden heb ik zelf onderhandeld met schuldeisers (met redelijk succes).

Verhuurder staat ook niet negatief tegenover een oplossing maar wil uiteraard zijn vordering zo hoog mogelijk indienen om een zo hoog mogelijk bedrag tegen finale kwijting te krijgen.

 

Maakt natuurlijk nogal verschil of hij me nu huur laat opzeggen en enkel nog achterstallige huur kan vorderen en daar een paar procent van krijgt of dat hij nog de hele 5 jaar aan huur mag vorderen en daar paar % van krijgt.

 

Hoe zit het dus, kan GKB bij starten van minnelijk schuldhulp traject de huurovereenkomst per direct beëindigen zoals de gemeente beweerd of kan de verhuurder de volledige huur voor de komende 5 jaar nog vorderen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoe zit het dus, kan GKB bij starten van minnelijk schuldhulp traject de huurovereenkomst per direct beëindigen zoals de gemeente beweerd of kan de verhuurder de volledige huur voor de komende 5 jaar nog vorderen?

Nee, dat kan niet.

Link naar reactie
  • 0

 

 

De gemeente (bureau zelfstandigen) zegt dat dat onzin is en dat als ik me bij schuldhulpverlening meld die dat contract gewoon zo kunnen opzeggen en dat contract dan per direct ontbonden zal worden en ik dan enkel nog de huurschuld tot op heden verschuldigd zou zijn. Het gaat dan nog om een minnelijk traject en niet om wsnp traject.

 

 

 

Zoals Steven zegt.

 

En ik ben heel benieuwd welke gemeente en bureau zelfstandige dit beweerd:)

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

oke, verhuurder kan dus de volledige 100.000 euro inbrengen als vordering bij schuldhulpverlening?

 

Voor mij maakt dat niet zoveel uit. Ik heb straks ongeacht de hoogte van de vordering gewoon een x bedrag beschikbaar voor afkoop tegen finale kwijting.

Maar voor andere schuldeisers waaronder gemeente maakt het een flink verschil, of de gemeente is grootste schuldeiser met 15K en de verhuurder met 5K of de verhuurder is dus met 105K de grootste en de gemeente de 2de met 15K.

 

Gemeente zal nu dus aanzienlijk minder krijgen bij de afkoop tegen finale kwijting

Link naar reactie
  • 0

 

 

De gemeente (bureau zelfstandigen) zegt dat dat onzin is en dat als ik me bij schuldhulpverlening meld die dat contract gewoon zo kunnen opzeggen en dat contract dan per direct ontbonden zal worden en ik dan enkel nog de huurschuld tot op heden verschuldigd zou zijn. Het gaat dan nog om een minnelijk traject en niet om wsnp traject.

 

 

 

Zoals Steven zegt.

 

En ik ben heel benieuwd welke gemeente en bureau zelfstandige dit beweerd:)

 

Danny

afdeling bureau zelfstandigen van een stad met ruim 160K inwoners

Link naar reactie
  • 0

 

 

afdeling bureau zelfstandigen van een stad met ruim 160K inwoners

 

 

Dan maak ik me zorgen als zij zulk advies geven...

 

Nu is uiteraard de diensten die de afdeling zelfstandigen aanbieden wel andere koek en expertise dan schuldhulpverlening. Maar dit is toch wel redelijke basiskennis.

 

Danny

is niet bepaald het enige advies (en beweringen) die niet juist blijken te zijn geweest bij deze gemeente.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.