• 0

Welke bedrijfsvorm voor deze situatie?

Hoi,

 

Sinds een paar maanden werk ik samen met een vriend van mij om een nieuw bedrijf op te zetten. Hij en ik hebben allebei een bedrijf . Ik een eenmanszaak en hij een VOF. Hij heeft 1 partner die ons helpt met het opzetten van het nieuwe bedrijf. Ik ben heel enthousiast over de samerwerking alleen heb ik mijn twijfels over zijn partner die hij erbij wil betrekken als vennoot. Eigenlijk geloof ik niet dat ik rustig zou kunnen slapen als ik wist dat zij ook ook een bepaalde zeggeschap zou hebben. Nu wil ik naar een oplossing zoeken waarmee wij alledrie kunnen leven. Een bedrijfsvorm waarin zij bijvoorbeeld een deel van het bedrijf heeft, maar geen zeggenschap. Haar in dienst nemen zie ik niet als een optie.

 

Kan iemand me helpen?

 

Bedankt

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Persoonlijk zou ik dan niet naar een oplossing zoeken, maar de deal afzeggen.

 

Wat je voor jezelf moet bedenken is:

- wat heeft de samenwerking extra te bieden

- wat heeft de samenwerking extra te bieden als "zij" zeggeschap heeft

- waarom vindt die vriend van jou het wel een goed idee dat "zij" zeggeschap krijgt

- je wilt een samenwerking, en dat is vaak nogal wat, dus denk je niet dat je dan voor jezelf hoge eisen moet stellen? als die vriend van jou per se "haar" erbij wil hebben, wil je dan een oplossing zoeken, of denk je dat je liever met iemand anders een samenwerking aangaat, zodat je het wel in eigen hand hebt?

 

denk er zelf over na waar jouw grenzen liggen. en hoe denkt die vriend van jou erover?

 

dit is het enige advies dat IK je kan geven (helaas). succes.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij PHPerik. Het klinkt niet goed. Voor jou ook niet, daarom stel je de vraag.

 

In hoeverre is het noodzakelijk een gezamenlijk bedrijf op te richten? Hou in de gaten dat zelfs of juist met je beste vrienden het lastig zaken doen is. In situaties waarin het goed gaat is het vaak al lastig, maar als het wat minder gaat, is het leed vaak niet te overzien.

 

Eén kapitein op het schip, dat werkt. Drie kapiteins, wordt een drama.

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ph Perik en Venture Capital,

 

Ik heb een heel goed gevoel over diegene met wie ik het bedrijf wil opzetten.

We zijn al in een vergevorderd stadium. De inschrijving bij de KvK wacht op ons. Praktisch vullen we elkaar goed aan. Hij is meer de creatieve geest en ik de zakelijke. Onze samenwerking verloopt goed.

 

Zij zou volgens mij goed in PR zijn, maar alleen al de twijfel is genoeg voor mij om het niet te doen. Wel samen te werken , maar niet om een deel van het bedrijf af te staan. Dus wat ik wil doen is met een voorstel komen. Iets wat zij kunnen begrijpen.

 

Misschien dat het nu ingewikkeld wordt, maar de vorm waar ik aan denk is een Ltd. Een BV is nog te voorbarig en met een Ltd (veel goedkoper dan een BV optezetten door Haags Juristen Collectief) hebben we de aansprakelijkheid op prive niet(nu maakt dat niet uit als je voor mismanagement wordt aangeklaagd?).

Waar ik aan denk is een bedrijfsvorm waar zij deel van de Ltd krijgt, maar dat ze dan geen zeggeschap heeft. Zoiets als bij en CV?

 

Bedankt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je iemand niet helemaal 'vertrouwt', dan wil je uiteraard niet dat deze persoon een deel van je bedrijf krijgt. Maar als je iemand (of zijn vaardigheden) niet helemaal vertrouwt, dan zou ik deze persoon überhaubt niet in mijn bedrijf willen.

 

Als ik nog eens een bedrijf zou oprichten, of een samenwerking zou aangaan, dan zou ik enkel mensen willen die ik allemaal helemaal vertrouw, en dan doel ik meer op het vertrouwen in kennis en vaardigheid. Bij een bedrijf met 2-3 mensen wil je toch niet één "slechter" iemand erbij willen? Dan wil je toch alleen 'the best'?

 

Denk er goed over na. Soms zie je iets helemaal zitten en heb je er al veel aandacht en tijd aan besteed, maar is het nadeel onacceptabel.

 

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat er maar één oplossing is. Maar jij moet voor jezelf eens heeeeel goed gaan bedenken wat je wil.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat jullie het eerst eens moeten worden over de doelstellingen.

de rechtsvorm is een afgeleide.

 

daarnaast: bij twijfel, niet doen.

 

succes

 

Ik sluit mij herbij aan. Jullie dienen het eens te zijn over de uitgangspunten en beiden eens te zijn over een medevennoot. Dit zijn belangrijke beslissingen. Heb jij onvoldoende vertrouwen dan moet je er niet beginnen aan deelnemeingen, ongacht de rechtsvorm. Niet deelnemen betekent nog niet dat een samenwerking moet worden afgeblazen. Je kan met de derde ook op een soort provisiebasis samenwerken en deze iets meer formailiseren door daar voorwaarden aan te kopppelen. Bijv. door voorkeursrechten of een partij exclusiviteit te verlenen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.