• 0

Aanpassing prive borgstelling na aflossing lening

Graag ontvang ik advies over het volgende. In 2012 heeft mijn (werk) BV een lening van € 60.000,- en een krediet gekregen van € 30.000,- voor de aanschaf van een machine. Privé heb ik een borgstelling getekend van € 60.000,- en op de lening zat ook een borgstelling van de overheid.

De machine is weer verkocht i.v.m. technische mankementen en de lening van € 60.000 incl. (boete)rente is toen afgelost. Privé borgstelling is niet meer aangepast naar € 30.000,-.

 

Vanwege de debacle met de machine heeft de BV zwaar verlies gedraaid dat een faillissement onvermijdelijk is. Nu proberen wij met de bank alvast een oplossing te zoeken voor de krediet van € 30.000,-. Onze voorstel was om de krediet over te zetten op de beheer bv, de borgstelling terug te zetten naar € 30.000,-. en maandelijks af te lossen. Na een goed gesprek met de Bank, heeft deze besloten om pas afspraken te maken na een eventuele faillissement. Ook gaan zij de borgstelling voorlopig niet aanpassen.

 

Ik ga er van uit dat ik met de bank een goede oplossing ga vinden voor de krediet van € 30.000,-. Maar ik heb wel een aantal vragen, waar de rechtsbijstand van Interpolis niet aan mee wilt werken.

1. Is de bank verplicht om de privé borgstelling te verlagen naar € 30.000,-?

2. Kan de bank aan het kapitaal komen van de beheer bv? Beheer bv en werk bv heeft een rekening lopen bij dezelfde bank.

3. Kan de bank het huis verkopen zonder de toestemming van mijn vriendin (samenlevingscontract)? Zij heeft niet meegetekend voor de privé borgstelling.

 

Alvast hartelijk bedankt voor de antwoorden op mijn vragen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

1. Is de bank verplicht om de privé borgstelling te verlagen naar € 30.000,-?

 

 

 

Er staat toch ook maar 30k open nu? Dus je kan wel voor 60k borg staan bij de bank, maar als er maar 30k openstaat heeft verlagen toch geen enkel effect?

 

 

 

3. Kan de bank het huis verkopen zonder de toestemming van mijn vriendin (samenlevingscontract)? Zij heeft niet meegetekend voor de privé borgstelling.

 

 

 

Zijn jullie samen eigenaar van het huis? De bank zou het gedeelte dat van jou is kunnen gaan invorderen. Nu is het lastig om de helft van de woning te verkopen,dus dat zal niet gebeuren. Wel kunnen ze beslag leggen op je gedeelte en kunnen jullie het huis niet verkopen zonder toestemming van de beslaglegger.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

1. Neen

2. Als holding niet is meeverbonden, dus niet medekredietnemer, of medehoofdelijk aansprakelijk, kan bank niet aan de rekening van de holding komen. Maar als er sprake is van rentecompensatie, dan weer wel agv deze compensatieakte!

3. Als partner borgtochtakte niet heeft medeondertekend middels een goedschrift kan bank niet zomaar aan het privewoonhuis komen/ verkopen.

Voer voor een jurist! Indien partner niet (of niet correct) betrokken geweest bij ondertekening van die borgtochtakte, dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat die akte juridisch niet houdbaar kan zijn.

Trouwens wat maakt het voor jou uit of borg 60/m of 30/m groot is als verplichting van 30/ resteert. Heeft alleen invloed bij achterstallige rente/kosten, waardoor obligo boven 30/m uitkomt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.