• 0

Wat is de juiste verkoopprijs aan groothandels!

Goedemorgen,

 

Ik zou graag een antwoord op mijn vraag of wat advies en tips willen ontvangen!

Alles zou mij op het moment helpen!

 

Even mijn verhaal in het kort. Ik ben in maart een eigen onderneming gestart waarin ik producten vanuit China importeer. Ik ben begonnen met 1 product. Ik heb een merk laten vastleggen en de display laten ontwerpen. Nu heb ik de producten een maand binnen en heb ze al aan een aantal winkeliers weten te verkopen. Ik ben nu ongeveer 25% van mijn voorraad kwijt. Ik verkoop het product voor € 35,- (10st) exclusief btw de adviesprijs is € 79,95 (1st -= € 7,95), mijn inkoopprijs is € 24 p 10 st, Ik zit alleen met een aantal tegenslagen ik merk dat een netwerk opbouwen mij heel veel tijd gaat kosten en wil dus groothandels gaan benaderen om het product zo via hun netwerk te verspreiden. Ik vroeg mij af welke prijs ik aan groothandels moet voorleggen, Ik heb mijn leverancier vanuit China gemaild en als ik grotere aantallen inkoop kan ik het product voor € 19,- (10st) inkopen. Ik wil dan ook dat de inkoopprijs voor de winkeliers voor een display € 35,- exclusief BTW blijft. De adviesprijs verhogen heeft denk ik weinig zin want ik denk dat de consumenten geen €8,95 (1st) ervoor over hebben.

 

Welke prijs kan ik het beste aan groothandels voorleggen?

Elk advies zou mij helpen!

 

Met vriendelijke groet,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bekend probleem. Eerst zelf doen met een redelijke marge en dan moet er nog een groothandel tussen waardoor de marge verdampt.

 

Zonder het product te kennen is het moeilijk inschatten. Een gemiddelde groothandel zal zeker 30% over zijn verkoop ex BTW willen. Als je de verkoopprijs naar de retail vastlegt op 35 Euro zal je de groothandel een inkoopprijs van rond de 25 Euro moeten geven. Omdat het een nieuw product is zullen ze dit mogelijk nog te weinig vinden en recht op retour afdwingen. Ook zullen ze waarschijnlijk niet toestaan dat je meerdere groothandels benaderd. Je zal zelf actief de marketing moeten blijven doen want een groothandel met heel veel producten zal eerst de hardlopers "schrijven" en de producten die ze zelf importeren.

 

Waarom denk je dat de consumentenverkoopprijs niet hoger kan?

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Hans,

 

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik kan de adviesprijs misschien wel naar € 8,95 zetten maar het is een onbekend product op de Nederlandse markt.

En ik durf gewoon niet te zeggen of € 8,95 de juiste verkoopprijs is. In Amerika wordt het product voor $ 10,- verkocht.

Stel ik verander dat adviesprijs wel naar € 8,95 welke prijs raadt u dan aan om de producten per display 10 st aan de groothandels te verkopen en welke prijs zullen de groothandels het dan aan de winkeliers moeten verkopen. Ik heb het liefst dat de winkeliers wat meer geld pakken ivm het product actiever te gaan verkopen!

 

Ook vraag ik mij af wanneer ik de groothandels ertussen uit laat en het product zelf actiever wil gaan verkopen hoe ik dit het beste dan kan aanpakken. Ik doe nu vaak aan persoonlijke verkoop maar ik merk toch dat veel eigenaren niet aanwezig zijn in hun eigen winkels dit maakt het verkopen lastiger want een mail sturen met productinformatie wordt tot op heden nauwelijk op geantwoord.

 

mvg

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard is het mooi als je product actief verkocht wordt maar dat gaat zeer waarschijnlijk niet gebeuren. Een retailer heeft de winkel vol staan en zal voor producten gaan die "zich zelf" verkopen. Een display is dan al een hele goede stap in die richting. Maar je zal ook oplopen tegen retailers die geen display willen. Als ze namelijk alle producten in een display hebben wordt het een zooitje in de winkel. Een sterke website eventueel met Youtube filmpjes waar je de mensen doorverwijst naar de verkooppunten is een must. Zet je site ook prominent op de display eventueel met een QR code.

 

Als je terug redeneert vanuit 90 euro consument dan zal de inkoop rond de 45 Euro ex BTW moeten liggen en jouw verkoop naar de groothandel ca 32 Euro.

 

Het probleem waar je meteen tegenaan loopt zijn de huidige verkooppunten. Die houden er niet van als ze eerst rechtstreeks kopen en ze daarna meer moeten betalen bij een groothandel, die er ook vaak een minimale ordergrootte op nahoudt en bij kleine orders ook verzendkosten.

 

Een mail sturen werkt inderdaad niet of nauwelijks. Wat wel werkt is eerst een afspraak maken met een aantal en dan de gaatjes tussendoor opvullen met onaangekondigde bezoeken. Namen noemen helpt ook altijd. Bijvoorbeeld "Pieterse in Utrecht" verkoopt 2 displays per week. Ook zou ik bij grotere winkels afspreken om een zaterdag te komen demonstreren. Dan leer je de mensen op de afdeling kennen en heb je grotere kans dat ze inderdaad jouw product aanbevelen. In het begin is het hard werken en relatief weinig verdienen, dat hoort er bij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Christine

 

Ik ben nog niet heel bekend met deze site! Ik zit met een probleem en dacht ik stel de vraag eens hier! Deze site heeft me vaker geholpen met verschillende problemen dus dacht waarom niet!

 

Ps: Je hoeft niet te reageren ;-)

 

Link naar reactie
  • 1

Lijkt mij wel Christine. ;D

 

Ik ga niet graag in op algemene vragen van de zoveelste "idee hebber", maar Tim komt met vragen waar elke starter mee te maken kan krijgen en zaken waar ook ik tegenaan liep toen ik 12 jaar geleden startte. Zijn core business is niet handel drijven met China maar hier een product in de markt zetten. Waar hij het product vandaan haalt is van ondergeschikt belang. Hij is lekker aan de slag en komt dan wat barrières tegen. Niets mis mee om dan wat advies te vragen. Of hij er wat mee doet is aan hem.

Link naar reactie
  • 0
Nu heb ik de producten een maand binnen en heb ze al aan een aantal winkeliers weten te verkopen. Ik ben nu ongeveer 25% van mijn voorraad kwijt.

 

Uit je omschrijving is op te maken dat je nu individuele detailhandels benadert, dat een deel daarvan positief reageert, maar dat die aanpak te arbeidsintensief is en je dus hoopt dat een groothandel jou kan verlossen van al dat gereis.

 

Dat jij 25% van je inkoop afzet in je eerste maand, is echter zo gek nog niet. Volg je ook wat er daarna gebeurt? Die winkelier koopt een doosje van tien of misschien wel een paar doosjes. Verkoopt die vervolgens ook? En bestelt die dan bij? Waar loopt het goed en waar niet?

 

Als er niet een zekere zuigkracht vanuit de markt ontstaat, kun je blazen wat je wil - al dan niet met hulp van een groothandel - maar je verkoop stokt vanzelf. Heb je daarentegen een paar winkeliers die goed verkopen, dan wordt je case sterker.

 

Enfin: ik zie de push wel in je verhaal, maar mis de pull... ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag Twabla,

 

Net toevallig gebeld met een winkelier die de helft van zijn producten kwijt was en mij verzekerde om er binnenkort meer te bestellen. Ik wil eigenlijk een groothandel inschakelen om twee redenen de distributie maar ook vanwege het feit dat het een nieuw product is op de Nederlandse markt om zo eventuele concurrentie voor te gaan.

Link naar reactie
  • 0

 

Die groothandel wordt wellicht wat happiger als jij kan aantonen dat detaillisten hun voorraad snel verkopen en er daadwerkelijk vraag is vanuit de markt. Groothandels zijn er niet om hun schappen te vullen met aanbod, maar om groot (en snel) te handelen.

 

Een lage marge op een snelloper levert meer op dan een hoge marge op een stofnest.

 

Zijn er nog andere dingen die jij kan doen om de vraag op gang te brengen?

 

- reviews online?

- commentaar in vak- en publieksbladen?

- buitenlandse ervaringen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er iets belangrijks buiten beschouwing gelaten wordt. Zijn inkoopprijs is nu 24,- Euro per 10 Stuks en hij kan die prijs bij hogere aantallen terugbrengen naar 19,- Euro.

 

Ik weet niet of die inkoopprijs inclusief vracht en invoerrechten is maar ik ga er wel van uit voor de volgende berekening.

 

De vrachtkosten zijn voor de " 10 stuks voor 24,- Euro" net zo hoog als voor de " 10 stuks voor 19,- Euro". Het geringe verschil in invoerrechten verwaarloos ik even. Dat is misschien maar een paar cent.

 

Stel dat de vrachtkosten per 10 stuks 2,- Euro bedragen. Dan reduceert zijn leverancier zijn verkoopprijs dus van 22,- Euro naar 17,- Euro. Een verlaging van 5,- Euro ofwel een korting van 22,7% op de verkoopprijs van de leverancier !

 

Dat is een gigantische kwantumkorting. Ik weet niet welk product het is maar over het algemeen bedraagt de marge van de leveranciers in China net 20% van hun verkoopprijs en varieren de kwantumkortingen over het algemeen van 3 - 5%.

 

Hij ligt nu blijkbaar niet te hoog met zijn verkoopprijs. Zijn huidige inkoop lijkt me gewoon veel te hoog als een leverancier meteen 22,7% korting aanbiedt. Ik denk dat hij met een betere inkoopprijs voor de lagere aantallen al een groot deel van zijn groothandelsmarge kan betalen.

 

Hij denkt dat de klant er geen Euro 8,95 voor wil betalen .......

 

Een prijs die een klant ervoor wil betalen hangt van veel factoren af en daar is "denken" een slechte adviseur. Een voorbeeld dat baseert op de ervaring van een van mijn klanten:

 

De betreffende klant koopt in China sportartikelen in voor Euro 3,90 per stuk (inclusief vracht, invoer etc.). Hij heeft 7 verschillende designs van hetzelfde product en absoluut in dezelfde kwaliteit. 3 van deze producten verkoopt hij los voor winkelprijzen tussen Euro 19,95 en 25,95. de overige 4 zitten in een attractieve doos (kost Euro 0,45) en hebben een winkelprijs tussen Euro 29,95 en Euro 39,95. Allemaal dezelfde kwaliteit en alleen het design iets anders maar niet dat je zegt, dat dat enige waarde toevoegt. Het gekke is nu dat hij van de 3 onverpakte die van Euro 25,95 het beste verkoopt en van de verpakte die van Euro 37,95 en Euro 39,95. Hij geeft dus zonder problemen de groothandel een marge van 30%. Het is dus bij sommige producten moeilijk te zeggen wat de optimale adviesprijs is. Misschien is Euro 8,95 geen probleem. Een hogere prijs suggereert vaak een betere kwaliteit.

 

Groet

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het met exclusiviteit? Je zegt het al. Ik wil de concurrentie voor zijn.

Hoe ga je dat doen? Wat belet de groothandel na een succesvolle test met jou om zelf in china te gaan inkopen?

 

Je wil snel groeien, zeg je. Heb je daar de cash voor? De groothandel gaat van jou eisen dat je direct kan leveren. Betalen zullen ze pas na 60 à 90 dagen. En de kans is groot dat je als kleine starter heel hard om je centjes zult moeten smeken.

 

Maar goed. Het hoofdprobleem is dus de prijszetting.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij wel Christine. ;D

 

Ik ga niet graag in op algemene vragen van de zoveelste "idee hebber", maar Tim komt met vragen waar elke starter mee te maken kan krijgen en zaken waar ook ik tegenaan liep toen ik 12 jaar geleden startte. Zijn core business is niet handel drijven met China maar hier een product in de markt zetten. Waar hij het product vandaan haalt is van ondergeschikt belang. Hij is lekker aan de slag en komt dan wat barrières tegen. Niets mis mee om dan wat advies te vragen. Of hij er wat mee doet is aan hem.

ik reageer meestal ook niet, al te vaak neus gestoten aangezien het meestal om een (zolderkamer)handeltje in een chinees stuk broddelwerk van Alibaba gaat, dan lijkt de eerste verkoop leuk, maar binnen twee maanden(of weken) ligt het dan in elke Blokker/Action/Big Bazar/knakenshop en ben je verder kansloos met je handeltje...

 

wellicht kan Tim het tegendeel tonen, maar het is wel heel vaag nu ???

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad Bazzio. De marge die je kan maken heeft een directe relatie met je eigen toegevoegde waarde.

 

Importeren per mail vanuit China, heeft geen enkele toegevoegde waarde en heeft 2 mogelijke uitkomsten.

 

Product slaat niet aan: ondernemer blijft zitten met onverkoopbare stok

product slaat wel aan: ondernemer ziet zijn marge smelten als sneeuw in de zon.

 

Als jij per mail kan importeren vanuit China, dan kunnen je klanten het ook.

 

Een goed voorbeeld zijn de houten zonnebrillen. De eerste die op het idee kwam dit te verkopen op de nederlandse markt heeft een mooi zakcentje kunnen verdienen. De 1000en huismoeders/ studenten die later kwamen, hebben moeten vechten om op de eerste 10 pagina's bij google te staan. Nog maar te zwijgen over de adwords campagnes die plots een veelvoud gingen kosten.

 

Importeren uit China lijkt een goudmijn maar echte centjes verdienen ermee is niet voor iedereen weggelegd.

Link naar reactie
  • 0

Hoezo vaag? TS heeft een eigen merk laten vastleggen, een display laten ontwerpen, een betrouwbare leverancier weten te vinden en een aantal verkooppunten gerealiseerd. Waarschijnlijk waren er ook wettelijke zaken die geregeld moesten worden zoals een CE keurmerk of het voldoen aan EU normering. Resultaat: Het product wordt (goed) verkocht. Dat lijkt mij een prima uitgangspunt. Iemand die hem wil kopiëren staat al met minimaal 5-0 achter. Bovendien is het pas interessant om iemand te kopiëren, met name een product met een eigen draai, als het echt een groot succes wordt.

 

Degene die de trendy houten zonnebrillen introduceerde heeft als het goed is al lang zijn of haar kennis en een deel van het verdiende geld gebruikt om ook andere producten te introduceren. Dat is ondernemen. Niet kijken wat iedereen doet en dan hetzelfde doen.

Link naar reactie
  • 0

goedemorgen ondernemers,

 

Sorry voor mij late reactie was er even tussenuit! Heb wel weer 2 winkels bij me aangesloten:-)

 

Heb nu een gesprek met een groothandel gehad en ze kwamen met het volgende argument!

De combinatie met kwaliteit en consumentenacceptatie behoorlijk te duur! ( dus de deal gaat niet door in andere woorden)

Ik heb ze 30% aangeboden en wilde akkoord gaan dat hun de enige groothandel waren waarmee ik in zee zou gaan! maar helaas

 

Ik zat eens bij mezelf te denken want ik heb nu ongeveer 20 winkels waar me producten liggen en 2x een nabestelling gehad, deze winkeliers staan zelf ook achter het product en verkopen het ook actief wat mij blij maakt en met hun een soort band schept! Nu wil ik dus meer van zulke winkeliers gaan vinden om toch een soort zekerheid te hebben en ook bij deze winkeliers aankloppen over ongeveer een half jaar met mijn 2e product!

 

Nu mijn vraag

Hoe benader ik een winkelier het best?

ik krijg af en toe te horen dat veel winkeliers met bestelsystemen werken en geen zin hebben in losse facturen of soms hebben ze gewoon geen zin in vernieuwing van een product.

 

Nu ben ik van plan om brieven te versturen, met een mooie afbeelding op de voorkant van het product en eventueel een aanbieding als ze binnen 10 dagen bestellen, met een steekproef van 50 stuks en naar degene die geen antwoord geven te bellen met het bericht of ze het hebben ontvangen en nog interesse hebben!

 

Wat zijn jullie tips van de kenners onder ons?

 

Elk advies ben ik blij mee:-)

Ik ben een jonge startende ondernemer ik wil er hard voor werken alleen weet ik af en toe niet de manier hoe

 

mvg

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag ondernemers,

 

Ik ben alweer wat weken verder en heb al wat meerdere winkeliers bij mij aangesloten. Ik heb besloten om de groothandels achter mij te laten en zelf uit te breiden als groothandel.

Toch wil ik meer en meer winkeliers bij mij aansluiten, alleen blijft dit lastig mede doordat de winkeliers vaak meerdere ketens hebben en dus slecht bereikbaar zijn. Nog een reden is dat winkeliers vaak maar 1 display willen afnemen om te starten hier maak ik 11 euro winst op en om een hele dag te werken voor 1 display schiet niet op in mijn ogen!

 

Heeft iemand een groothandel en ervaring met het benaderen van winkeliers?

Ik zit zelf met een aantal ideeën om ze te benaderen

 

idee 1: winkeliers bellen vragen naar hun mailadres en een week later nabellen om te vragen of ze het goed hebben ontvangen en of ze interesse hebben in mijn product

 

idee 2: brieven gaan sturen naar mijn idee maken winkeliers/ondernemers toch altijd hun post open en kijken ze tenminste naar mijn productinformatie

 

Alle hulp kan ik gebruiken!

 

mvg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.