• 0

Overname? Spoedje! [kinderdagopvang]

Beste allen,

 

Een eigen kinderdagopvang is al jaren mijn grote droom, maar vanwege alle bezuinigingen heb ik die stap nooit durven zetten.

Vorige week ontving ik het bericht dat mijn vorige werkgever failliet is verklaard. Ze hopen op een doorstart in afgeslankte vorm en je kon kenbaar maken als je interesse had in een overname.

Ik heb toen een mail naar de curator gestuurd en daarin kenbaar gemaakt dat ik eventueel interesse heb in overname van 1 en/of 2 specifieke locaties. Viavia hoorde ik dat ze al een grote organisatie hebben gevonden die alles over gaat nemen. Gisteravond ontving ik echter een mail dat ze MORGEN met me om de tafel willen zitten voor de mogelijkheden van de mijn opgegeven locaties te bespreken.

HELPPPPPP ik ben opeens bloednerveus!

 

Waar gaat het om?

Locatie 1 is een buitenschoolse opvang in mijn eigen dorp, er bezoeken ongeveer 10 kinderen iedere middag deze BSO. De BSO is gevestigd IN de Brede School en de huidige BSO huurt dan ook een lokaal daar.

 

Locatie 2 betreft wederom een goedbezette BSO in een Brede school een paar dorpen verder EN een kinderopvang die per 1 april 2014 geopend is (hiervan weet ik niet hoe deze nu bezet is). De BSO is er al jaren.

 

Mijn vraag aan jullie: Wat moet ik morgen allemaal vragen, zeggen, doen??

 

Ik kijk zeer uit naar jullie tips!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het bedrijf is failliet. Er zijn dus schulden en schuldeisers. De curator is aangesteld om de schuldeisers bij te staan. Maw de curator zal er alles aan doen om de activa tegen een zo hoog mogelijke prijs te verkopen.

 

Wat je moet doen is je enthousiasme in de kast steken. Het is niet aan jou om de curator te overtuigen. Het is de curator die jou moet overtuigen.

 

Wat is de rede van het failliet? Kan de curator cijfers voorleggen voor de 2 specifieke vestigingen waar het over gaat?.

 

Zijn deze vestigingen winstgevend? Hoe wordt de administratie gedaan? Hoe zit het met de vergunningen?

 

Let vooral op dat je geen kat in een zak koopt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Haal meteen iemand erbij die enigszins financieel onderlegd is. Als je iets gaat overnemen (uit een failliete boedel of niet - dat maakt niet zoveel uit) is het zeer belangrijk om kosten, omzetten, financiële risico's etc. te kunnen inventariseren.

 

In het eerste gesprek met de curator zou je in elk geval moeten achterhalen welke locaties over te nemen zijn en welke verplichtingen mee overgenomen zouden moeten worden. Daarnaast zul je waarschijnlijk ook wat klanten mee over willen nemen indien mogelijk.

Laat weten onder welke condities je geinteresseerd bent en laat hem schriftelijk of per e-mail een voorstel doen, dit kun je dan rustig overleggen met je financieel adviseur.

 

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Waarom zijn ze failliet gegaan? Waarschijnlijk niet omdat ze zoveel winst maakten.

 

Waarom nerveus? Hij wil je gewoon een failliete zaak verkopen. Daar moet je dus niet nerveus voor zijn.

 

Heb je de middelen om een dergelijke zaak over te nemen? Ik kan me voorstelen dat er geen bank is die een lening geeft om een failliet bedrijf over te nemen.

 

10 kinderen per dag? Hoeveel omzet is dat? Genoeg om een keer een vervanger in te huren, de verzekeringen, de huur in de school, te blijven investeren, en je eigen "loon"?

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor deze reacties.

Het is zo dat deze organisatie zich in de beginfase (toen ik er nog werkzaam was) zich vooral richtte op 1 bepaalde regio. Alles zat binnen enkele maanden vol met als gevolg dat nu, jaren later, op bijna iedere hoek wel een locatie te vinden is. Daarnaast hebben ze enkele locaties buiten de bekende regio (waar ik dus geïnteresseerd in ben).

In verband met de bezuinigingen lopen de locaties in de stad allemaal leeg met al een aantal sluitingen tot gevolg de afgelopen twee jaren. Ik heb natuurlijk geen omzetcijfers op papier gezien, maar als ik tel dat de BSO 19 uur per week open is (momenteel) en bezocht wordt door gemiddeld 10 kinderen per dag a 6.75 per uur... dan bereken ik toch een hele leuke omzet. Dan heb ik nog geen idee wat de kosten zullen zijn uiteraard.

 

Ik heb vanavond een telefonische afspraak met iemand die verstand heeft op financieel gebied en mij hopelijk wat handvaten kan geven om morgen goed het gesprek in te gaan. Uiteraard neem ik de tips die hier genoemd worden ook mee. Vind het gewoon erg spannend en wil ook niet overkomen als iemand die geen idee heeft waar ie het over heeft ;)

Link naar reactie
  • 0

Betekent een gemiddelde maandomzet van EUR 5557.5. Er vanuitgaande dat je verplicht bent 2 leid(st)ers op de groep te hebben op elk moment, die beiden 20 uur per week werken en gemiddeld EUR 10 p/ur verdienen, betekent ongeveer EUR 2300 per maand als je belastingen enz meetelt. Daarnaast heb je je pandhuur, wat incl gas, water en licht al snel op een EUR 1000 uitkomt. Houd je nog een goede EUR 2200 bruto over, nog afgezien van dingen als verzekeringen, brandweercontroles en andere eisen waar je wellicht aan moet voldoen zoals aansluiten bij een branchevereniging enz.

 

Dus met 19 uur open en 10 kinderen a 6,75 per uur zou ik het geen vetpot noemen. Betekent niet dat je niet wellicht heel goede ideeen hebt om er groei in te maken uiteraard, dus wellicht is het haalbaar, maar een omzet van een kleine 6000 euro per maand lijkt me niet bijster veel.

Link naar reactie
  • 0

De berekeningen kloppen enigszins, al is het waarschijnlijk wel de bedoeling dat ik hier zelf in zal gaan werken. Tot 10 kinderen mag je met 1 persoon werken (het 4 ogenprincipe kan ook opgevangen worden door bv een leerkracht). Als ik dit dus in mijn eentje zou doen vervallen de personeelskosten. Maar wellicht zal ik wel 1 iemand in dienst nemen ja, ook om ziekte e.d. op te vangen.

Jij noemt het geen vetpot, dat mag. Ik doe dit ook niet om rijk van te worden, mijn droom is gewoon om eigen baas te zijn in iets wat ik heel graag doe. Ik doe nu werk dat ik niet leuk vind voor een 1500 netto waar ik 36 uur voor moet werken, dus dat ruil ik hier graag voor in.

Link naar reactie
  • 0

Als het je droom is, altijd voor gaan! Uiteindelijk is gedrevenheid, enthousiasme en je kennis in de branche natuurlijk een groot voordeel, maar het kan geen kwaad om alle voor- en nadelen goed door te rekenen.

 

Vragen in ieder geval:

 

[*]Hoe lang lopen de huurcontracten nog

[*]Kosten gas/water/licht incl daadwerkelijke jaarafrekening

[*]Welke verplichtingen zijn er mbt personeel. Met een beetje pech

[*]Hoe zijn de contracten met ouders? Vaste uren, vaste dagen, langere periode?

[*]Omzet per locatie en jaarrekeningen van de laatste jaren (wellicht geven ze die niet zo makkelijk vrij, maar is belangrijk)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.