• 0

samenvoegen van 2 balansen

Ik heb een eenmanszaak en werk veel samen met mijn zoon die ook een eenmanszaak heeft. Wij sturen dan facturen over en weer. We willen samen verder in een VOF. Mijn zoon komt dan bij mij in het bedrijf. Eigenlijk staakt hij dan, mag hij zijn huidige balans zo in de nieuwe VOF plaatsen? Met andere woorden kunnen we de twee huidige balans bij elkaar op tellen met dan uiteraard ieder zijn eigen kapitaal en zo verder werken in de nieuwe Vennootschap?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn zoon komt dan bij mij in het bedrijf.

Nou, jullie hebben dan samen één bedrijf, en zjin allebei volledig aansprakelijk voor de schulden van dat bedrijf. Dat kan hartstikke tof zijn, maar zorg aub dat dat ook echt is wat je allebei wil, voor je die stap zet!

 

Belastingtechnisch staken jullie allebei, en mogen jullie allebei afrekenen over de stille reserves, als die er al zijn. Heeft een van de ondernemingen iets op de balans staan dat in werkelijkheid veel meer waard is dan in de belastingaangifte is aangegeven?

 

Bijvoorbeeld: op jouw fiscale balans staat een loods met een boekwaarde van 20.000. In werkelijkheid 80.000 waard. Als je met je zoon 'gewoon 50/50' afspreekt, verdient je zoon door toetreding tot de VOF direct 30.000 euro, de helft van de loods is immers van hem.

 

ALs er geen sprake is van stille reserves, kan het best zijn dat 'samenvoegen van de balansen' de situatie redelijk goed weergeeft. Denk wel goed na over de winstverdeling, en zorg voor een heel goed VOF-contract, zodat je ook weer weet hoe je uit elkaar gaat, mocht het onverhoopt niet bevallen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.