Jump to content
Mira
Verberg

finders fee

vraag

Geachte deskundigen, ik heb een vraag over finders fee.

 

In het verleden is het al een keer eerder voorgekomen dat een collega-onderzoeker mij een onderzoek heeft "doorgeschoven". Hem heb ik een finders fee betaald van 5% van de totaalomzet van het project.

 

Echter, nu ligt de situatie iets complexer.

 

Een tijd geleden heb ik een groot adviesbureau benaderd om de mogelijkheden te bespreken om een gedeelte van hun adviestrajecten als onderaannemer voor ze uit te voeren. Het betreft dan (natuurlijk) het onderzoeksgedeelte van adviestrajecten: doelgroeponderzoek / personeelstevredenheidsonderzoek enzovoorts.

Ik heb goede ervaringen met het onderaannemerschap en kon er best een klant bij gebruiken ...

 

Dit adviesbureau heeft mij enige tijd geleden benaderd om een dergelijke samenwerking aan te gaan. Het betreft echter niet zozeer een adviestraject maar een onderzoek met daarop aansluitend een beleidsadvies (op basis van de onderzoeksresultaten).

Het betreft een eerste samenwerking tussen het adviesbureau en mij.

 

Op basis van mijn onderzoeksvoorstel aan het adviesbureau heeft dit bureau een voorstel aan de aanvrager geschreven. Omdat de door mijn voorgestelde veldwerkmethodiek nogal niet-standaard / vernieuwend is, heb ik op verzoek van het adviesbureau referenties doorgespeeld. De aanvrager heeft deze (laaiend enthousiaste) klant van mij gebeld en ook met mij telefonisch contact gehad.

Inmiddels heeft de aanvrager laten weten een voorkeur te hebben voor de combinatie van het adviesbureau en mij. De reden laat zich raden, maar ik kan me niet van de indruk onttrekken dat het telefonisch contact met mij én mijn klant daar een positieve invloed op heeft gehad.

 

Echter, de aanvrager wilde nog wat aanpassingen op de offerte omdat men niet zó veel behoefte aan advies had, als het adviesbureau voorgestelde had. Ook wilde men het aantal respondenten vergroten waardoor de door mij doorgerekende kosten groter worden.

 

Met mijn contactpersoon van het adviesbureau had tijdens één van de vele telefonische gesprekken die we over het projecte gehad hebben, al geconcludeerd dat ik eigenlijk prima in staat ben om de opdracht alleen uit te voeren. Ik denk dat zij dat niet kunnen omdat ze niet voldoende gesprecialiseerd zijn.

 

Nu het advies een nóg minder grote rol gaat spelen in het project en nu het aantal respondenten toeneemt, is de verdeling tussen mij en het adviesbureau verschoven van 50-50 naar 25-75. Daarom heeft het adviesbureau mij verzocht om een finders fee.

 

Ik vraag me af of dit redelijk is. Mijn overwegingen zijn:

1. Ja, want ik wil graag bevriend blijven met het adviesbureau omdat zij mij regelmatig dergelijke projecten kunnen geven.

2. Ja, want de aanvraag lag in eerste instantie bij het adviesbureau en niet bij mij.

3. Ja, want ik wil dat onderzoek gewoon gaan doen: iedere opdracht is er één.

4. Nee, want ik heb stellig de indruk dat men nooit voor het adviesbureau gekozen had, als het adviesbureau mij (en de referentie van mijn klant) er niet bij betrokken had. Ze mogen blij zijn dat ze er Uberhaupt nog wat aan verdienen omdat ik veel meer dan driekwart van het totale project ga dragen en maar driekwart betaald krijg.

5. Nee, want ik kan er ook niets aan doen dat de aanvrager niet geïnteresseerd is in de diensten die zij aanbieden.

 

Graag jullie mening / advies.

 

Link to post
Share on other sites

9 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Mira,

 

1+1=3. als je redeneert vanuit belangen in plaats vanuit standpunten, zie je dat jullie elkaar kunnen versterken. wellicht niet in iedere opdracht, maar op de lange termijn wel. als er problemen ontstaan over de finders fee, is dat meestal een signaal dat er iets anders ook niet klopt.

 

ik adviseer je een findersfee te betalen, echter met een paar restricties.

bij een volledig samen uitgevoerde opdracht, een bepaald percentage, bijvoorbeeld 3%. je kunt ook kiezen voor bijvoorbeeld 5% over jouw omzet over een periode van 3 maanden op die opdracht.

 

een belangrijk aspect bij finders fees is het volgende. zij zijn hoofdaannemer en dragen dus de commerciële risico's, inclusief disputen en non-betaling. als onderaannemer heb je die risico's niet. zolang de hoofdaannemer die risico's maar niet op jou afwenteld, is het geen probleem een findersfee te betalen. tenslotte heb jij ook niet de marketine en sales inspanning.

 

kan je hier iets mee? denk in termen van lange termijn win-win (naar Steven Covey) en belangen i.p.v. standpunten.


Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Moeilijke situaties.

Ik ben het met VC eens dat je meer hebt aan een langdurige relatie met de klant. Al kan het geen kwaad om handje klap over de fee te doen.

En inderdaad de hoofdaannemer loopt ook het risico

 

Laat je van je beste kant zien, het adviesburo snijd zichzelf toch al in de vingers met deze houding, de kans bestaat dat bij een vervolg opdracht de opdrachtgever bij jouw aanklopt. En dan zijn de rollen omgedraaid.

 

Het is altijd jammer als dingen zo op de spits gedreven worden, Hou je hoofd koel.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Uhm bedankt voor jullie advies, hopenlijk volgen er nog meer zodat ik een goede beslissing kan nemen.

Ook bijvoorbeeld over hoe hoog die fee dan zou moeten zijn...

 

Ondanks dat ik echt niet negatief sta tegenover die finders fee heb ik nog een aantal aanvullingen voor je om een volledig beeld te geven:

 

- ik heb het onderzoeksvoorstel met offerte, dat uiteindelijk door het adviesbureau aan de aanvrager is verstuurd, meerdere malen beoordeeld en verbeterd. Aan de inhoud en opbouw van deze offerte is voor mij (ik weet immers wat ik geschreven heb) duidelijk te zien dat er sprake is van het betere knip- en plakwerk.

Ook mailtjes die (zelfs vandaag nog) heen en weer gaan tussen de aanvrager en het adviesbureau heb ik behoorlijk aangepast. Mijn indruk is dat ik er tot nu toe minimaal evenveel veel tijd ingestoken heb als het adviesbureau.

Dit heeft waarschijnlijk vooral te maken met het feit dat de coördinatie van het salestraject bij het adviesbureau in handen ligt van iemand met niet zoveel senioriteit. Op allerlei gebied heeft deze (overigens heel aardige en vast ook kundige) persoon al mogen profiteren van mijn kennis en vaardigheden op het gebeid van sales. Ik heb hem zelfs geadviseerd in de wijze waarop hij telefoongesprekken zou kunnen voeren met de aanvrager.

 

Mira

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

in dit soort gavallen kan het inderdaad anders liggen.

 

een finders fee is usance indien de hoofdaannemer het substantiële werk bij de offerte verzorgt, waarbij jij in feite jou stuk aanlevert en verder meeleest (een mooie vuistregel is dat jij 15% van de tijd voor de offerte vooer je rekening neemt). als dit in dit geval niet zo is, kan je in overweging nemen de offerte-uren aan de hoofdaannemer door te berekenen.

 

maar, zoals iedere samenwerking, is het geven en nemen. als de opdracht substantieel is (en dat begrijp ik uit je verhaal), loont het de moeite vanuit lange termijn win-win te denken en er niet te moeilijk over te doen. als je het gevoel hebt dat de verhoudingen echt scheef liggen, kan je overwegen na deze opdracht met de baas van je contactpersoon bij de hoofdaannemer te gaan praten, om de samenwerking te evalueren en dit aspect ook op tafel te leggen.

 

kan je hier iets mee?


Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een 'finders fee' is een 'finders fee'. Bottom line is denk ik, had je deze klant ooit binnengehaald en was je in staat geweest het werk tot zover te verrrichten zonder de aanbrenger?

 

Ik krijg soms forse 'finders fee's' voor alleen maar aanbrengen van een klant zonder dat ik verder ook maar iets doe. Mijn partners hadden anders nooit de gelegenheid gehad om aan die aangebrachte klant geld te verdienen. Willen ze geen, of een te lage, fee betalen? Dan ook geen leads meer.

 

Ik zou zorgen dat je er op een bevredigende manier uitkomt. Ten eerste omdat je misschien meer werk hier uit krijgt. Ten tweede omdat als zij met een rotgevoel blijven zitten en maar een beetje rond doen gaan dat je hun klant 'afgepakt' hebt, kan dat je heel lang blijven achtervolgen.


Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

je ziet, de waarde van je netwerk is van belang voor het succes van je onderneming. middels finders fees converteer je de waarde van je netwerk in echte waarde. een nuttig hulpmiddel om meer business te genereren. ik hoop dat je er uit komt met de hoofdaannemer.

 

succes.


Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Verwijderd account

Omdat je "...er best een klant bij kon gebruiken..." denk ik dat je bezettingsgraad niet 100% is. In dat geval lijkt het me verstandig om wat water bij de wijn te doen. Er komt immers geld binnen voor uren die je zonder deze opdracht niet kon declareren.

 

Ik denk dat de waarschuwing van OkiDoki ook heel belangrijk is in dit geval.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 267 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept