• 0

Voorraad verplaatsen naar andere bv (winkel)

Hallo,

 

Het gaat zich om 2 winkels met beide een apart BV

 

Ik heb een partij goederen gekocht via BV 1, deze is ook hier gefactureerd en betaald.

Nu is een deel van deze voorraad naar BV 2 gegaan en daar verkocht.

 

Resultaat is dus dat ik voorraad heb staan op BV 1 en deze verkocht zijn op BV 2.

 

Hoe kan ik goederen die ik inkoop via BV 1 verplaatsen naar BV 2 zodat deze correct in de balans staan en mijn administratie klopt?

 

Even ter duidelijkheid, de goederen zijn zonder vast te leggen naar het andere BV.

Andere tips om de reeds verkochte goederen recht te trekken op de balans zijn ook welkom.

 

Alvast Bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

BV2 factureren vanuit BV1 al dan niet op inkoopprijs en voorraad muteren?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord, dit is inderdaad een oplossing.

 

Hoe zou ik dit makkelijker kunnen doen als ik vaker individuele artikelen verplaats van bv (Denk aan voorraden aanvullen van een andere winkel gezien het wisselde assortiment)

 

Weet niet precies hoe andere grote winkelketens dit doen of een holding bv een optie is waar alle voorraad op aanwezig staat?

Link naar reactie
  • 0

voor zover mijn kennis strekt voeren ketens filiaaladministratie en geen aparte BV's en in dat geval boek je interfiliaal leveringen tegen boekwaarde of inkoopprijs.

 

in geval van aparte BV's lijkt factureren mij ook de makkelijkste oplossing.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Hier zitten wat meer haken & ogen aan.

In wezen is het een inkoop / verkoop transactie tussen de twee BV's.

Als beide BV's de voorraden waarderen tegen inkoopprijs en factureren naar de andere BV voor deze zelfde inkoopprijs, gaat dit redelijk neutraal.

Is de voorraadwaardering voor de twee BV's verschillend, of wordt gefactureerd tegen een andere prijs (waarom zou dat niet mogen?), dan kan de éne BV winst maken ten kosten van de andere.

In principe wordt dan (dus) de winst verschoven van de éne BV naar de andere.

Als nu deze BV's geen van tweeën een fiscale eenheid vormen met de holding, kan zo de winst daar gelegd worden waar dit fiscaal het meest gunstig is. (gebruik van compensabele verliezen)

Zit tussen de beide BV's een landsgrens, dan wordt dit nog veel aantrekkelijker.

 

Vormen beide BV's een fiscale eenheid met de holding, dan rapporteert de holding de totale winst en maakt dit dus niets uit..

 

Hans Bertram

 

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

in geval van aparte BV's lijkt factureren mij ook de makkelijkste oplossing.

Niet alleen de makkelijkste maar ook een noodzakelijke, het gaat om 2 volwaardige rechtspersonen waartussen zakelijk gehandeld (alsof je met een derde handelt) moet worden dat betekent dus zowel facturatie als betaling van de leveringen tegen acceptabele prijzen. alleen over acceptabele prijzen kun je al een boom opzetten, maar in dit geval zal doorschuiven tegen inkoopprijzen vermoedelijk wel acceptabel zijn.

 

Als de transacties tussen bv's niet netjes worden afgehandeld dan zijn de aparte bv's ook nutteloos als beschermingsmaatregel tegen faillisement. Dus netjes alles factureren én betalen is de enige oplossing, het is gewoon het gevolg van de keuze om met meerdere rechtspersonen te gaan werken.

ook hier geldt: het kopen van een voorbehoedsmiddel is niet voldoende, je zult het ook op de juiste manier moeten gebruiken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.