• 0

makkelijke (activa/passiva) en moeilijke (huisvestingskosten) vraag

 

Hallo,

 

Ik heb al flink lopen zoeken en kom er helaas nog niet uit :(

 

Ik ben in november 2013 begonnen als ZZP-er, en vul nu de jaarstukken in.

 

Mbt. het gelijk krijgen van activa en passiva:

- netto omzet: 1837

- debiteuren (openstaande rekeningen): 7183

Dus mijn activa: 1837 + 7183 = 9020

 

Wat nu te zetten bij mijn passiva? Er is dus 1837 euro binnengekomen,

maar waar zet je de 7183 zodat de som van de passiva ook 9020 is?

Of tel je de openstaande rekeningen bij het ondernemingsvermogen?

 

(alle andere bedragen zijn nul, e.g. starterskapitaal, schulden, etc.)

 

Excuses als dit een domme vraag is ::)

 

De moeilijkere vraag (denk ik): ik deed de rekenhulp "Werkruimte" van de belastingdienst:

 

1. huurwoning

2. getrouwd

3. zelf voor 100% huurder: nee (contract staat op onze beide namen)

4. bent u in gemeenschap van goederen getrouwd: nee (dwz. we zijn in Engeland getrouwd,

waar ze zich niet bezighouden met gemeenschap van goederen e.d. als je trouwt)

 

Dus ik krijg de "Uw situatie is zo dat u beter een fiscaal dienstverlener (boekhouder of adviseur) kunt raadplegen." :(

 

Mijn vrouw werkt in loondienst, voor het geval dat relevant is.

 

Moet ik nu bijv. de helft van de kosten (huur, gas, water, licht, heffingen) opvoeren minus de helft

van 2 maanden x 1.5% de WOZ waarde?

 

bedankt,

 

Patrick

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Patrick,

 

Met betrekking tot jouw eerste vraag: netto-omzet is geen actief. Het betreft een post die thuishoort in de winst-en-verliesrekening als opbrengst. Om de basisbeginselen van het boekhouden te leren is deze site wellicht handig: www.administratievoeren.nl/boekhoudregels.html.

 

Daarnaast stel je dat de netto-omzet €1.837 is, maar gezien je debiteurenpositie ten bedrage van € 7.183 lijkt dit niet te kloppen. Je moet namelijk omzet nemen op het moment van levering van de goederen of diensten. Er vanuitgaande dat je in totaal € 9.020 hebt gefactureerd, waarbij op 31 december 2013 een bedrag ad € 1.837 hebt ontvangen zijn dit de journaalposten (afgezien van btw):

 

Bank: 1.837

AAN netto-omzet: 1.837

 

Debiteuren: 7.183

AAN netto-omzet: 7.183

 

Op de balans staat op de activa-zijde: het saldo van de bank ad € 1.837 en de debiteurenpositie ad € 7.183 verantwoord. Aan de passiva-zijde staat een eigen vermogen van € 9.020. Echter zul je waarschijnlijk ook kosten hebben gemaakt die nog geboekt moeten worden en het eigen vermogen verlagen.

 

Van de tweede vraag heb ik weinig kennis. Wellicht kun je contact opnemen met de belastingdienst.

 

Met vriendelijke groet,

Roel

Link naar reactie
  • 0

 

Hier trouwens nog een vraag, die volgens mij zeer simpel is, maar ik dacht

ik bel voor alle zekerheid de belastingtelefoon:

 

ik ben per 1/11/2013 zzp-er (per die datum ingeschreven bij KvK), loopt mijn boekjaar

dan van 1/11/2013 t/m 31/12/2013?

 

ik werd 3 keer doorverbonden (!), waarna men zei dat ik hierover vrijdag wordt teruggebeld ??!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar fiscaal gezien kun je het denk ik ook wel gewoon op 1-jan laten starten en bv. een vóór 1-nov aangekocht bedrijfsmiddel of andere aanloopkosten op de betreffende factuurdatum boeken.

 

Je kan vast ook wel je boekjaar laten afwijken van het kalenderjaar, maar waarom zou je?

Link naar reactie
  • 0

Je kan vast ook wel je boekjaar laten afwijken van het kalenderjaar, maar waarom zou je?

Hm, ok, bedankt voor de tip.

 

Wat nu als ik per augustus 2013 in Nederland ben komen wonen? (hiervoor woonden

we in Engeland). Ik vermoed dat ze het daarom bij de belastingdienst ingewikkeld vonden ::) )

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, je bedrijf is pas 1-nov begonnen, maar je hebt ook aanloopkosten. Ik zou daarom m'n boekhouding gewoon per 1-jan beginnen. Zelf ben ik destijds in juni ingeschreven, maar heb dat jaar alle relevante zaken gewoon vanaf 1-jan ingeboekt.

Link naar reactie
  • 0

 

Ter informatie: de belastingdienst zei dat ik als boekjaar startdatum

de datum van vestiging in Nederland moest nemen (een datum in augustus),

dus niet de startdatum van de onderneming.

 

(wellicht is deze info nuttig voor anderen in dezelfde situatie)

 

Patrick

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Op de balans staat op de activa-zijde: het saldo van de bank ad € 1.837 en de debiteurenpositie ad € 7.183 verantwoord. Aan de passiva-zijde staat een eigen vermogen van € 9.020. Echter zul je waarschijnlijk ook kosten hebben gemaakt die nog geboekt moeten worden en het eigen vermogen verlagen.

Ik heb nu € 2.066 kosten berekend. Klopt dit nu:

- winst is 9020 - 2066 = 6956 ("resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening")

 

- activa, liquide middelen -227 (dus negatief), zodat vorderingen 7183 - 227 = 6956

- passiva, eigen vermogen = 6956 ?

 

volgens mij doe ik iets fout, en hoeven activa/passiva niet gelijk te zijn aan de winst ???

Bedankt nogmaals,

 

Patrick

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.