• 0

Dividend verrekenen met schuld BV

Beste Lezer,

 

Wij kan mij helpen. Eén van mijn problemen is het volgende....

 

Ik heb, door een onderhandse betaling in 2012 (wel uiteindelijk netjes gefactureerd en OB over voldaan), een schuld jegens mijn reeds uitgeschreven holding. De schuld bedraagt €10.543. Mijn holding heeft op papier een eigen vermogen van € 12.084 per 31 december 2013 (Hier is reeds al een deel van uitgekeerd). Ik heb bedrijfsactiviteiten inmiddels gestaakt door verschillende redenen. De werkelijke som in de holding bedraagt nu nog zo een kleine 1.500,-. Ik ben inmiddels in loon/dienstverband getreden en er is geen vermogen.

 

Mijn accountant (reeds gestopt met werkzaamheden) heeft mij het volgende te kennen gegeven;

 

Dit bedrag (€ 12.084) kun je uit laten keren als dividend aan de aandeelhouder. Vervolgens zou jij met dit bedrag je schuld aan de B.V. ( € 10.543) kunnen aflossen. Echter er geldt dan een belasting van uiteindelijk 25% (in 2014 22%). Ofwel belasting i.v.m. dividend € 2.658. De B.V. zal echter 15% moeten inhouden en niet 22% ofwel € 1.812 (de 7% zal afgedragen moeten worden bij aangifte inkomstenbelasting).

 

Ik begrijp dat ik bij het uitkeren belasting moet inhouden a € 1.812,- en €738 ,- aan IB. Ik zal moeten aangeven dat mijn holding de dividentbelasting niet kan betalen.

 

Nu mijn vraag; Hoe kan ik het dividend laten verrekenen met de openstaande schuld? Of kan ik deze schuld zelf (vanuit de holding) kwijtschelden? En waneer eist mijn eigen holding de schuld op?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan ook prive namens de BV betalen, als het maar met het goede kenmerk overgeschreven wordt aan de de belastingdienst.

Dus aangifte dividendbelasting bij BV doen voor de 15%, betalen (uit prive) en dan overeenkomst opstellen dat schuld is voldaan door westrepen van vorderingen (dividendontvangst & schuld).

Bij de Inkomstenbelasting dan de laatste 7% aangeven in box2

Peter Brockhoff

Strategisch en Financieel adviseur van startups & groeiende bedrijven

Entrepreneur & investeerder

Link naar reactie
  • 0

dan klopt in elk geval je verhaal over de dividendbelasting. Wat ik niet inzie is waarom de BV dit niet kan betalen. De BV heeft toch een vordering op jou?

 

groet

Joost

 

Beste joost,

 

Bedankt voor je reactie. Er zitten geen gelden meer in de BV. Het klopt dat de BV een vordering op mij heeft. Wanneer zal de BV dit opeisen?

Link naar reactie
  • 0

Je kan ook prive namens de BV betalen, als het maar met het goede kenmerk overgeschreven wordt aan de de belastingdienst.

Dus aangifte dividendbelasting bij BV doen voor de 15%, betalen (uit prive) en dan overeenkomst opstellen dat schuld is voldaan door westrepen van vorderingen (dividendontvangst & schuld).

Bij de Inkomstenbelasting dan de laatste 7% aangeven in box2

 

Beste Peter, dank voor je bericht. Dus als ik het goed begrijp kan ik dividend op papier laten uitkeren en dividendbelasting bij BV doen voor de 15%, betalen uit prive (ik heb momenteel niet genoeg geld in prive). Waar kan ik overeenkomst opstellen dat schuld is voldaan door westrepen van vorderingen en waar moet ik deze naartoe sturen? Zou hierna de vordering op prive komen te vervallen?

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ik denk niet dat deze zomaar vervalt, ik wil het dividend wegstrepen tegen de vordering. Hoe ik dit precies moet doen weet ik nog niet helemaal. Ik wil weten hoe ik de overeenkomst moet opstellen en hoe dit verwerkt dient te worden.

 

Ik wil graag weten wanneer de BV gaat opeisen en hoe dit in zijn werk gaat. De BV is uitgeschreven bij gebrek aan baten en bevestigt. Binnen de KVK staat ook dat het bedrijf is uitgeschreven uit het handelsregister. Wat je aangeeft is dat ik dus eerdaags de vordering zou kunnen verwachten.

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar denk je dat een of andere instantie iets komt melden bij je maar dat is niet zo. Jij bent zelf als bestuurder verantwoordelijk voor de juiste afwikkeling van je bv.

 

Dat de kvk je bv uitgeschreven heeft, zegt niets. Gebrek aan baten was er niet want de bv heeft een vordering op jou.

 

Dus doe aangifte dividendbelasting, betaal die privé en streep de zaken tegen elkaar weg in de boekhouding van de bv.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar denk je dat een of andere instantie iets komt melden bij je maar dat is niet zo. Jij bent zelf als bestuurder verantwoordelijk voor de juiste afwikkeling van je bv.

 

Dat de kvk je bv uitgeschreven heeft, zegt niets. Gebrek aan baten was er niet want de bv heeft een vordering op jou.

 

Dus doe aangifte dividendbelasting, betaal die privé en streep de zaken tegen elkaar weg in de boekhouding van de bv.

 

Groet

Joost

 

Ik ging er inderdaad vanuit dat ik dit zou vernemen van een instantie. In prive heb ik nog niet genoeg gelden om dit te betalen. Ik zal hiervoor een oplossing moeten vinden en aangifte dividendbelasting doen. Ik heb inmiddels geen boekhouder meer, dus zal zelf de boekhouding moeten opstellen.

Link naar reactie
  • 0

Jij bent in dit geval de BV dus jij bepaalt namens de BV wanneer die schuld ingelost moet worden.

Enige punt is dat je de BV al uitgeschreven hebt bij de KvK dus formeel had de BV de vordering allang op moeten eisen.

 

Besef je dat enkel de fiscus hier een belang in heeft omdat zij nog 15% dividendbelasting krijgt van de BV en nog 10% aanvullende heffing in box 2 van jou. Ik zou dit in elk geval zeker in 2014 oplossen en de dividenduitkering meenemen in je aangifte IB 2013.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Beste Peter, dank voor je bericht. Dus als ik het goed begrijp kan ik dividend op papier laten uitkeren en dividendbelasting bij BV doen voor de 15%, betalen uit prive (ik heb momenteel niet genoeg geld in prive). Waar kan ik overeenkomst opstellen dat schuld is voldaan door westrepen van vorderingen en waar moet ik deze naartoe sturen? Zou hierna de vordering op prive komen te vervallen?

Zoals Joost ook zegt, het is niet meer dan wegstrepen in de boekhouding. Normaal leg je een a4 met wat je gedaan hebt en een handtekening van beide partijen in je boekhouding erbij

Peter Brockhoff

Strategisch en Financieel adviseur van startups & groeiende bedrijven

Entrepreneur & investeerder

Link naar reactie
  • 0

Jij bent in dit geval de BV dus jij bepaalt namens de BV wanneer die schuld ingelost moet worden.

Enige punt is dat je de BV al uitgeschreven hebt bij de KvK dus formeel had de BV de vordering allang op moeten eisen.

 

Besef je dat enkel de fiscus hier een belang in heeft omdat zij nog 15% dividendbelasting krijgt van de BV en nog 10% aanvullende heffing in box 2 van jou. Ik zou dit in elk geval zeker in 2014 oplossen en de dividenduitkering meenemen in je aangifte IB 2013.

 

groet

Joost

 

Bedankt Joost! Het heeft me absoluut weer inzicht gegeven, het is nogal een penibele situatie omdat er veel meer speelt naast de BV (Zie post: Schuldhulp mislukt). Vandaar dat ik ook wat zoekend overkom. IB2013 is reeds afgesloten en ingediend. Ik zal proberen om dit jaar alles op te lossen!

Link naar reactie
  • 0

Momenteel is een boekhouder voor mij de mogelijkheden verder aan het uitzoeken. Ik zal inderdaad moeten liquideren en de BD vragen om uitstel omdat er geen geld meer is voor de dividendbelasting.

 

Echter kwam ik ook onderstaand tegen;

 

Tot uiterlijk 30 september 2014 kan men zijn vennootschap volledig ontbinden en vereffenen tegen de bestaande RV van 10% op de reserves. Daarna vindt het tarief van 25% ingang. Het lijkt weinig waarschijnlijk dat dit tarief terug zal verlagen in de toekomst.

 

http://www.alaska-group.eu/de-interne-vereffening-of-hoe-liquideren-tijdelijk-kan-zonder-te-vereffenen/

 


 

Is het nu zo dat ik er ook wel eens goed vanaf zou kunnen komen door maar 10% af te dragen ipv van 25%?

 

Link naar reactie
  • 0

Momenteel is een boekhouder voor mij de mogelijkheden verder aan het uitzoeken. Ik zal inderdaad moeten liquideren en de BD vragen om uitstel omdat er geen geld meer is voor de dividendbelasting.

 

Echter kwam ik ook onderstaand tegen;

 

Tot uiterlijk 30 september 2014 kan men zijn vennootschap volledig ontbinden en vereffenen tegen de bestaande RV van 10% op de reserves. Daarna vindt het tarief van 25% ingang. Het lijkt weinig waarschijnlijk dat dit tarief terug zal verlagen in de toekomst.

 

http://www.alaska-group.eu/de-interne-vereffening-of-hoe-liquideren-tijdelijk-kan-zonder-te-vereffenen/

 


 

Is het nu zo dat ik er ook wel eens goed vanaf zou kunnen komen door maar 10% af te dragen ipv van 25%?

 

 

Woon je in Belgie?

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.