• 0

Gift: omzet of eigen vermogen?

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ah, goed punt. Voor sponsoring is die mij inderdaad wel duidelijk hoe het te verwerken.

 

Maar nu is deze studie echter vooral een studie voor mijzelf en niet voor het bedrijf dat de gift aan mij doet. Wie weet wordt het bedrijf er ooit nog eens beter van dat ik een opdrachtje voor hen heb, maar dat is niet het uitgangspunt. Het uitgangspunt is dat zij mij dit gunnen en er zo ook nog wat bij betrokken zijn. Beetje vaag misschien, maar de tegenprestatie is in dit geval denk ik dus wel erg miniem om van sponsoring te spreken. Misschien moet ik t.z.t. ook maar bij de belastingdienst voorleggen of ze het als gift of sponsoring beschouwen.

 

Enig idee hoe het fiscaal/boehoudkundig te verwerken als het als gift wordt gezien?

 

Edit: Wellicht vergelijkbare situatie: je stort zelf een financieel bedrag in je BV en maakt er geen lening van maar beschouwt het gewoon als donatie aan je BV. Dan boek je toch ook gewoon Bankrekening aan Eigen vermogen en komt er geen BTW om de hoek kijken en geldt het ook niet als omzet/winst in de verlies en winst rekening?

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het lees is er een causaal verband tussen het uitvoeren van de studie en het storten van het bedrag door het bedrijf dat (blijkbaar) belang heeft bij de studie. Ik vermoed dat dit beschouwd zal worden als belastbare omzet en dat zij het beste af zijn als jij gewoon een factuur stuurt - dan kunnen ze in ieder geval het BTW-deel terugvorderen.

 

Vergelijk het met prijzengeld bij een ontwerpwedstrijd. Dit prijzengeld is in principe ook met BTW belaste omzet omdat er een causaal verband is tussen het ontwerpen en het winnen van de prijs.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
je hebt een BV en ontvangt een gift (geldbedrag) van een ander bedrijf voor het uitvoeren van een studie

Wanneer er een tegenprestatie is, is geen sprake van een gift. Wie ontvangt het bedrag? Jij of je BV? De gever is een ander bedrijf. Waarom zou dat bedrijf jouw studie betalen?

Heb jij zelf die BV of is dit een puur theoretische vraag?

Link naar reactie
  • 0

Werkelijke situatie. Heb zelf die BV.

Er is geen tegenprestatie, dus gift.

Waarom doen ze dit: hun maatschappelijke betrokkenheid & onderwerp van de studie (non-profit hoewel het in BV plaatsvindt).

Ik spreek overigens naast met een bedrijf die middels gift bijdraagt ook met een goeddoel dat met een gift bijdraagt.

Link naar reactie
  • 0

Er is geen tegenprestatie, dus gift.

 

Er is door de BV een studie verricht. Als de studie niet verricht zou zijn had de BV het bedrag nooit gehad. Er is dus wel degelijk een causaal verband tussen de studie en het betalen van het bedrag en fiscaal gezien zie ik niet in waarom dat geen tegenprestatie zou zijn.

 

Waarom denk jij dat er geen tegenprestatie is geleverd? Naar analogie: als de overheid een subsidie geeft voor een bepaald onderzoek dan kan deze subsidie wel degelijk met BTW belast zijn. Immers, als de overheid gewoon opdracht had gegeven voor het onderzoek was dat ook een met BTW belaste prestatie geweest. Waarom zou deze bijdrage van dit bedrijf wezenlijk anders zijn?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met je eens dat er een aanleiding voor de gift is, namelijk de studie.

Ik vat(te) 'tegenprestatie' op als iets waar de 'gever' iets aan heeft en dat is niet het geval.

Ik denk dat de analogie met een overheidssubsidie uitstekend op gaat; bij sommige subsidies krijgt de overheid er ook niet echt iets voor terug (tuurlijk, die willen daarmee bv. werkgelegenheid creeren, maar dat lijkt mij dan toch wel erg indirect).

 

Wanneer geldt voor een overheidssubsidie dan wel/niet dat deze met BTW belast is en als omzet meegenomen moet worden?

Link naar reactie
  • 1

Wanneer geldt voor een overheidssubsidie dan wel/niet dat deze met BTW belast is en als omzet meegenomen moet worden?

 

Even googelen levert de volgende informatie op...

 

Ik citeer:

Verbruikssubsidies

 

Van een verbruikssubsidie is sprake als feitelijk betaald wordt voor dienstverlening. Een voorbeeld daarvan als het Rijk een subsidie verstrekt aan een ondernemer voor het verrichten van onderzoek en de resultaten van dit onderzoek gebruikt voor haar eigen beleid. Deze vorm van subsidies zijn overeenkomstig de prestatie belastbaar voor de BTW.

 

Lijkt mij toch wel heel parallel lopen met jouw casus...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.